Gå til innhold

ka bruke fismen??


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

hadde det vert så vell, for lars lenth stille det spørsmåle til andreas om koffør han kun bruke organza til no-hackel fluer. så da kan det jo ikke vere organza,  e det nå som irritere meg litt om den filmen e at dem nesten ikke sir nåkka om ka dem bruke i de forskjelige fluan andreas bind..

 

det burde dem gjøre i tf 3 vist det kmer ut, nån som vet det foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ligner på polygarn, men har mer glans, så kan det være sparkleyarn. Den kommer i litt tynnere tråd enn standard polygarn, og har - vel, sparkle. Jeg bruker den til de små fluene mine. (18-22) Nå skal det sies at jeg (desverre) ikke har sett filmen enda, så jeg burde egentlig bare holde kjeft ;)

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ligner på polygarn, men har mer glans, så kan det være sparkleyarn. Den kommer i litt tynnere tråd enn standard polygarn, og har - vel, sparkle. Jeg bruker den til de små fluene mine. (18-22) Nå skal det sies at jeg (desverre) ikke har sett filmen enda, så jeg burde egentlig bare holde kjeft ;)

 

Håvard

 

Høres fornuftig ut det Håvard! Kunne også hvert parapost, men jeg har sett filmen og vet at det ikke er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken flue er det snakk om? Litt lettere å tippe om man vet hvilken. Om det er spinner, så tror jeg ikke noe på at det er poly eller sparkle, de blir for mye og bustete til det bruket. Har også hørt at organza kan bli for bustete på spinnere, selv om det ikke er min erfaring. Nå har jeg riktignok ikke brukt organza på noe annet enn små fluer, fra 16 og oppover, og har hatt god erfaring med det. Men det er klart at når man får så korte vinger så vil de kunne holde seg bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fallskjerm str 16 har jeg pleid å bruke spakle til vinge. Men jeg har ofte lagt den dobbelt, fordi den er litt tynn. Når den ligger dobbelt blir den litt tynnere enn poly lagt enkelt. Jeg pleier å legge resten langs krokskaftet og skråklippe den, slik at den blir tykkere fremover og smalere bakover. Så binder jeg den inn som underkropp. Da er det lett å få en jevn og fin avsmalning på flua bakover mot halene.

 

Hmmm, ikke så godt beskrevet, men kanskje dere skjønner det likevel? Uansett er ikke jeg noen guru på fluebinding, har bare funnet ut av en del småting som funker for meg! :)

 

Håvard

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem selger forøvrig parapost? Kan ikke finne det på sidene til Nordisk.. En annen ting som kan nevnes med sparkle yarn er at det er relativt mykt, så man må være ekstra grundig når man bygger fallskjermbasis.. Jeg brukte lynlim en periode på basisen, men har slutta med det. For mye jobb, for lite å tjene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det!  jeg bytter på litt med poly,organza, parapost og poly...  Paraposten har mange fine farger og jeg bruker parapost på alle mine mindre fluer som ignita, Rhodani etc... ;D

hmmmm...  hvem som har det!?  Jeg ser det i de fleste kataloger og alle foretningene jeg handler i!  Send en mail til den forhandleren eller gå i en foretning og spør!   

 

Håper du har fått svare ditt Tom? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada mange svar å tips, egentli e det ikke så nøye ka man bruke som vinge, men det va bre at det så så lettvint å fint ut, hehe, bruke organza båte på spent å voksne,  men når eg bind mange av den flua syns e det nesten e litt "tungvindt" men det funke,

 

som dem sir i vidoen e det at me organza blir det fort en tyn strek, så man må bruke risteboksen en del, det kan være et mas, men dem sir jo at det e mange som bruke hackle å hackle spisser til vinger på spent, at det e et mas,

 

har aldri prøvd hackel så e vet ikke, å ikke e eg helt sikker på kordan e jør det heller. det kmer fort an ka man blir vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes cds i vinge både i spinner og parachutes er best jeg! Gir en veldig god imiasjon av vingen når den blaffrer i vinden... :)

 

Helt enig, cdc er knall. Bruker du løse fibre eller spisser? Jeg foretrekker førstnevne, men det er litt mer knot da - spesielt på 18 og 20-krok.

 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...