Gå til innhold

Kastemiljø grenland/Telemark


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vil bare minne om kasting i morgen lørdag 20.12.08 fra 1600-1800

Oppmøte Hydrohallen.

 

I morgen får vi testet endel nye saker! Gled dere, jeg tar med kaffekanne.

Det gjør sikkert flere ;)

 

Møt opp folkens til litt førjulskasting før ribba skal ned!

Hvis noen lurer på noe ekstra rundt dette så kan jeg nåes på tlf 91789084.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei

 

Nok en vellykket dag i hallen med testing av nye stenger og snører. Utrolig gøy som vanlig, og deilig å være inne i stormen. Jammen føler man at man får noe igjen for treninga ;) Og ikke minst det sosiale ved det hele.

 

Takk for at jeg må ut med mer penger på fluefiske ;D Fordi det er så utrolig inspirerende å kunne teste ulike ting og komboer til alle ulike typer fluefiske.

 

Takker Micke for hans engasjement rundt dette samt Gari for hall-leie. Også Bjorni da som smiler fra øre til øre på utstyrstesting. Lasse 17 tar bussen fra Stathelle området, men han kaprer en og annen "pirattaxi" på vei hjem :D

 

En utrolig fin gjeng som også kan finnes på en og annen sjøørrettur i fremtiden!

Dagen min ble komplett nok engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ingen fisker på meg i dag, Men det gjør det vanligvis ikke, når en ikke har flua i vannet. Men, jeg tok en tur ned til Hydrohallen for å kaste litt med gutta. Den turen angrer jeg ikke på, det ble noen trivelige og spennende timer.

Alltid hyggelig å hilse på flere av forumets bidragsytere. Denne gangen var det Lasse17 og Finn. Micke var der da jeg kom, og han smilte lurt. Etterhvert skjønte jeg hvorfor. Han hadde med seg noen nye godsaker fra Streamstix vi fikk lov å prøve. Den første stanga jeg prøvde var en ennå ikke ferdig utviklet #7 10' Streamstix stang, med en Streamline skyteklump. Denne prototypen er desverre ikke i salg ennå. Leser du dette Erik Eikre så ber jeg om å få kjøpt akkurat denne stanga når dere er ferdig med den. Da skal du få rosa reker til jul resten av livet  ;D ;D. Det er den desidert beste 10' for #7 stang jeg noensinne har prøvd. Kunne stått og kasta med den hele natta.

Micke fikk meg omsider til å prøve den andre stanga også, en ny Troutseeker #6 10'. Denne var anderledes. Måtte liksom bli venn med den. Micke satte på et intermediate Carron snøre #6 og jeg fortsatte å kaste. Hmmm, nå kjentes stanga enda bedre ut og den ble bare bedre og bedre for hvert kast. Ny Streamstix Troutseeker 10' #6 ble rett og slett en god venn utover kvelden. Trodde ikke jeg skulle like 10' stenger etter å ha kasta på meg en alvorlig senebetennelse med en 10' stang for noen år siden. Jeg ombestemte meg i kveld. Disse stengene skal jeg bare ha. De er ikke bare gode å kaste med, de er svært lette og med en utmerket finish i tillegg. Hvordan jeg gleder meg til å ha med meg dette utstyret i Kick-boaten til sommeren  :D :D. Sett meg på lista Erik Eikre, send så fort du har fått utstyret i butikken.

Toggi kom litt etter oss andre. Han kunne jo ikke gi seg før han hadde fått dratt opp sin daglige dose med SØ. Med Toggi kom også det nye Coastal snøret fra Guideline. Stig og Toggi har jo promotert dette snøret mer enn Microsoft gjorde med Win95 da det kom. I forhold til forventningene burde det derfor ha blitt en nedtur å prøve det. Det ble det ikke, et kanon snøre rett og slett, til og med inne i Hydro hallen!

Selv det beste utstyr du kan kaste med, kan ikke forhindre griserumper. Griserumper forårsakes av kasteren og ikke av utstyret. Og ja, jeg sliter litt med griserumper fremdeles etter mange år med fluestanga. Jeg bruker fremdeles for mye kraft og da kommer griserumpene av seg selv. Da er det fint å få noen velmente og riktige  korrigeringer fra en norgesmester. Litt roligere, og med enda litt mindre kraft gikk det bedre. Takk Micke for kyndig veiledning igjen!

Takk for en meget vellykket kastekveld gutter. Ja Igor, det var rett og slett utrolig moro.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer perfekt beskrivelse av kvelden kan det faktisk ikke bli bjorni :)

 

Tror vi har noe meget spennende på gang i Grenland. Både på kasting og fellesturer til både sjøen og i marka. ;)

 

 

Vi har mange fine vann i marka, fjorder som leverer.

En god vennegjeng..Plus utstyr opp over øra..

Hva mer trenger en mann for å smile  ;D

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer perfekt beskrivelse av kvelden kan det faktisk ikke bli bjorni :)

 

Tror vi har noe meget spennende på gang i Grenland. Både på kasting og fellesturer til både sjøen og i marka. ;)

 

 

Vi har mange fine vann i marka, fjorder som leverer.

En god vennegjeng..Plus utstyr opp over øra..

Hva mer trenger en mann for å smile  ;D

 

Tight lines  Micke

 

 

jeg syns vi har det temmelig bra jeg ;D ;D

har ingenting å klage på og jeg smiler fra øre til øre på hver kastetrening og fisketur for dette syns jeg er  topp! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer perfekt beskrivelse av kvelden kan det faktisk ikke bli bjorni :)

 

Tror vi har noe meget spennende på gang i Grenland. Både på kasting og fellesturer til både sjøen og i marka. ;)

 

 

Vi har mange fine vann i marka, fjorder som leverer.

En god vennegjeng..Plus utstyr opp over øra..

Hva mer trenger en mann for å smile  ;D

 

Tight lines  Micke

 

Jo, en ting til Micke, for oss som er gift, ..en snill kone! Det har jeg heldigvis, og i morgen blir det tur til sjøen :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for en hyggelig etterjulskastetrening.... puuhh

Så ut som alle ble litt overasket over splitcanestengene..

Kjempekult å kaste med..

Toggie, du slutter ikke å overraske  :rolleyes:

Enda et snøre jeg bare må ha.. Rio aqualux...

Kongesnøre.. lang balansert klump med en passe tynn skyteline..

Takk for bra oppmøte igjen...

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for en hyggelig etterjulskastetrening.... puuhh

Så ut som alle ble litt overasket over splitcanestengene..

Kjempekult å kaste med..

Toggie, du slutter ikke å overraske  :rolleyes:

Enda et snøre jeg bare må ha.. Rio aqualux...

Kongesnøre.. lang balansert klump med en passe tynn skyteline..

Takk for bra oppmøte igjen...

 

Tight lines  Micke

 

Enig Micke, en trivelig og overraskende kastetrening.  Kastet med bambus for 2. gang. Micke hadde med 6 forskjellige stenger og merket fort at disse stengene er like ulike seg i mellom, som carbon stenger er. Dette er fiske stenger som gir fiske på "blå recept". Ypperlig for tennisalbuen:). Kaste rolig og la stanga gjøre jobben. Ikke vondt etterpå. Rett og slett nydelig å kaste med. God bambusen tok alt av snøre fra Sixth Sense #4 til Carron #7 like begagelig og deilig :o :o :o. Spørs om ikke sparegrisen må knuses etterhvert.

Igjen så fikk jeg siklet litt på nye Streamstix Troutseeker 10' #6, men nå med Airflo 40+ #6WFL. En herlig SØ kombi. Stanga er i bestilling til Erik Eikre hos Streamstix i kveld. Skal visst være klar for levering på nyåret.

 

:D :D

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrivelig dag igjen ja ;)

Nå har jeg fått testet bambus jeg også, helt suverent og veldig uvant.

 

Tror jeg må ha en slik også ja :P

 

Også fikk jeg testet den nye Streamstix stanga idag da, 10 fot 6er. Klarer ikke holde kjeft om sånt!

Det er godstanga si, lettere enn troutstix serien og spenner helt nede fra bunndelen.

 

Første 10 fotern jeg har kastet med som ikke "føles" som en ti foter, den var ny for meg ;D

Tipper flere vil få øyne opp for denne lekkerbiskenen til sjøørretfiske.

 

Må ha det, bare må er et begrep jeg kjenner igjen fra uke til uke.

Og aqualuxen imponerte stort. Fikk testet dette i fiskesituasjon til nå. Med nye wollybuggere fra Bjorni som er helt suverene. Et lugg blant isdrevet gir troen på et bra fiske fremover, for nå er tempen på vei ned!

 

Dagens eldste deltaker som skal lære seg kasting er 75 år gammel og super ivrig fisker, håper jeg er i samme "siget" som 75 år gammel. Det er lov å drømme ;D

 

Takk for nok en knalllfin trening/sosialt treff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for en hyggelig etterjulskastetrening.... puuhh

Så ut som alle ble litt overasket over splitcanestengene..

Kjempekult å kaste med..

Toggie, du slutter ikke å overraske  :rolleyes:

Enda et snøre jeg bare må ha.. Rio aqualux...

Kongesnøre.. lang balansert klump med en passe tynn skyteline..

Takk for bra oppmøte igjen...

 

Tight lines  Micke

 

Jeg har Rio Aqualux på en av snellene mine til vanlig fiske. Ja, et bra snøre, fungerer også brukbart nå på vintern, men noen meter lengre kunne det godt ha vært.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er en smerte man får i albuen.....men her mere...

 

Forsiden > Sykdommer > 

 

 

 

Tennisalbue

 

Utarbeidet av:

  Hans Gad Johannsen, Spesialist,

  Ejnar Kuur, Overlege  og

  Satya Pal Sharma, spesialist i allmennmedisin og samfunnsmedisin.

 

 

Hva er tennisalbue (Epicondylitis lateralis humeri)?

Tennisalbue

 

De musklene som strekker fingrene ut og bøyer håndleddet bakover springer ut fra et lite knokkelutspring på yttersiden av albuen. Ved en tennisalbue vil man ha smerter i dette området. Smertene kan eventuelt stråle opp i overarmen og ned langs yttersiden av underarmen.

 

Smertene skyldes små brister i det bindevevet som holder musklene på plass. Vevet blir irritert og det oppstår en betennelsestilstand uten bakterier. Lidelsen oppstår sannsynligvis som følge av en overbelastning av vevet i området.

 

Lidelsen rammer som oftest personer i 40 års alderen eller eldre. Kvinner rammes oftere enn menn. Lidelsen kan gå over av seg selv, men hos enkelte kan smertene vare i over fem år.

 

 

Hvorfor får man sykdommen?

 

Tennisalbue rammer ikke bare tennisspillere. Den kan ramme folk innenfor andre idrettsgrener og folk som utfører gjentatte, ensformige bevegelser på jobben.

 

Bevegelser som skjer med bøyd albue samtidig som hånden griper hardt fast om noe, for eksempel en racket eller et verktøy, regnes som særlig belastende.

 

Hvordan oppleves sykdommen?

 

Plagene starter som regel med gradvis økende smerter omkring knokkelutspringet på yttersiden av albuen. Det er ømt hvis noen trykker på området. Hvis man bøyer håndleddet oppover med litt motstand, vil man kjenne smerter svarende til knokkelutspringet.

 

Smertene kan etter hvert stråle opp i overarmen og ned langs yttersiden av underarmen. Det kan komme en svakhetsfornemmelse i håndleddet, slik at det kan være vanskelig å gjøre ting som krever at man bruker kreftene i hånden.

 

 

Hva kan man selv gjøre?

 

I begynnelsen kan man forsøke å minske smertene ved hjelp av is. Man skal ikke legge is direkte på huden, men legge et håndkle eller lignende mellom huden og isposen. Isen kan ligge på i 20 - 30 minutter om gangen. Deretter skal det være ca. én times pause før man legger på ny is.

 

Man skal sørge for å holde armen i ro og unngå å gjøre ting som fremkaller smerte.

 

Man kan gjøre en avspenningsøvelse:

Håndleddet bøyes helt ut og hånden holdes nede av den andre hånden. Albuen skal strekkes helt ut og underarmen skal dreies innover (sånn at fingerspissene peker litt ut til siden). Hold armen slik i 15 sekunder. Etter en kort pause gjentar du øvelsen. Dette gjøres mange ganger daglig.

 

Man kan prøve å legge en bandasje på tennisalbuen. Det finnes spesialbandasjer som kan kjøpes hos bandasjist eller i velutstyrte sportsforretninger.

 

Mer spesifikk trening bør foregå i samråd med lege eller fysioterapeut.

 

 

Hvordan stiller legen diagnosen?

 

Legen stiller diagnosen ved dels å høre om hvordan plagene har oppstått og dels ved en alminnelig undersøkelse av armen. En tennisalbue kan ikke sees på et røntgenbilde.

 

I noen situasjoner kan det være nødvendig å ta et røntgenbilde for å utelukke en eventuell lidelse inne i albueleddet. Legen undersøker om det er ømt rundt albuen ved å trykke på den. Det undersøkes også om det fremkaller smerte å bøye hånden oppover med motstand. Det er viktig at legen ved sin undersøkelse utelukker at plagene ikke kommer av at en nerve er kommet i klem. I noen få tilfeller kan det være andre årsaker til plagene i armen og disse skal også utelukkes.

 

 

Hvordan er prognosen?

 

Mange tilfeller av tennisalbue går over av seg selv uten egentlig behandling.

 

Langt de fleste tilfeller går over med det man kaller konservativ behandling, det vil si behandling uten operasjon.

 

Ved langvarige symptomer på tross av konservativ behandling, vil noen kirurger velge å operere.

 

 

Hvordan behandles sykdommen?

 

I begynnelsen kan man nøye seg med å skåne armen og eventuelt supplere med inflammasjonsdempende medisin i en kortere periode. Ved mer uttalte plager kan man forsøke å legge albuen og håndleddet i gips i et par uker.

 

Man kan forsøke med blokader svarende til det ømme område ved muskelutspringet. En blokade er en innsprøytning av et bedøvende middel som legges inn omkring de nervene som forsyner området. Dermed får man dempet smertene fra området.

 

En effektiv behandlingen på kort sikt er å gi kortisoninjeksjoner ved senefestet. Injeksjonen skal ikke gis i senen, kun i senefestet. Behandlingen kan gjentas flere ganger. Kortisoninjeksjoner er ofte brukt i allmennpraksis. Pasientene blir fornøyde fordi man får en rask effekt av behandlingen. De senere år er det kommet studier som peker i retning av at langtidseffektene ved kortisoninjeksjoner ikke er bedre enn avventende behandling eller behandling med fysioterapi.

 

Fysioterapeuter kan ofte gi god behandling ved tennisalbue. Behandling med aktive øvelser kan ha god effekt. Ofte er det behov for supplerende tverrfriksjonsmassasje (massasje på tvers av senefibrene). Noen forsøker med ultralyd over det ømme område. Effekten av ultralyd til denne lidelsen er ikke sikkert påvist. Hos noen få vil man velge å operere. Operasjonen består av en liten gjennomskjæring av senen ved muskelutspringet. Dermed oppnås en avlastning av vevet i området.

 

 

Hvilken medisin kan man bruke?

 

Man kan prøve med inflammasjonsdempende medisin som i dagligtale ofte kalles "giktmedisin" og på fagspråket benevnes med forkortelsen NSAID. Det finnes mange forskjellige preparater på markedet med kun små forskjeller i virkemåten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener at Andreas Fismen, som er lege, svarte på et spørsmål på et "annet forum" for et par år siden, hvor rådet var å bare fortsette med moderat belastning, så ville kroppen selv utbedre belastningsskaden, men men

 

er det forresten noen kastetrening i "julen"?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener at Andreas Fismen, som er lege, svarte på et spørsmål på et "annet forum" for et par år siden, hvor rådet var å bare fortsette med moderat belastning, så ville kroppen selv utbedre belastningsskaden, men men

 

er det forresten noen kastetrening i "julen"?

 

Morten

 

Hallois

 

Det er kastetrening hver lørdag fra klokka 1600-1800 i Hydrohallen. Hvor lenge "julen" varer varierer fra person til person. :D

Du er hjertelig velkommen Morten ;) Vi har hatt flotte samlinger til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Takk for inngående beskrivelse Staffan. Jeg har misstanke om at du har vært borti disse plagene selv, noe som kanskje ikke er så merkelig, siden du har holdt på lenger enn de fleste her.  ;)

 

bjorni

 

jeg har fått det av kajakkpaddling......ikke av fluekasting....lærte fluefiske av en som fortale meg inngående at fluefisking ikke består av så mye kasting men mest strategi og venting, det har jeg praktisert siden 16 årsalderen.....dessuten har jeg alltid kastet alltid med lite energi........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel etter å ha trent mye på kasting fått inntrykk at man kaster roligere jo mer man trener Staffan.

Idag har jeg hatt hundrevis av kast, brukt mye skyteklump og merker null slitasje på kropp.

 

I min verden er det en lærefase, de første årene brakk jeg nesten stanga. Det føltes slik, men etter å ha fått beste veiledning av Micke så har min kasteteknikk blitt "lugn" og rolig.

 

Hans måte og kaste på handler om minimal energi, eller "riktig" energi.

 

Ingen kaster rolig fra dag 1, det må i tilfelle være et vanvittig kastetalent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

husk at du begynnte med carbonstenger......jeg begynnte med stang på 170 gram som energi var umulig.....dobbeltrekk var noe jjeg ble lært at var viktig og praktiserte det fra begynnelsen......har aldri brukt å  gjøre mange kastene iløpet av en fiskedag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at du begynnte med carbonstenger......jeg begynnte med stang på 170 gram som energi var umulig.....dobbeltrekk var noe jjeg ble lært at var viktig og praktiserte det fra begynnelsen......har aldri brukt å  gjøre mange kastene iløpet av en fiskedag

 

Jepp, skal huske på det ;) Takker skyteklumpene Micke ga meg første gangen. Trente litt med dem og lærte mye om rooolige bevegelser. Jeg mener at dette kan gi god trening på dobbeltrekk og rolige bevegelser. Mange har hatt utbytte av dette i ettertid. Selvfølgelig individuelt, men godt at jeg ikke bare jeg har hatt noe igjen for noe jeg mener funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...