Gå til innhold

Fluebindesett, hvor finnes det beste settet?


Gjest Tana

Anbefalte innlegg

Gjest Kenneth Sneis

Helt enig med Andrè her, ikke kjøp deg et ferdig sammensatt sett. 80 % av det som følger med vil du trolig aldri bruke. Mye bedre å la gutta på Nordisk plukke ut til ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kanskje en formening om hvilke eller hva slags fluer du skal binde?  Da er det dumt å betale for materialer du ikke kommer til å bruke på lang tid......  Fortell i butikken hva du skal binde, så slipper du å betale for unødvendig krimkrams. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om settet de har allerede satt sammen i butikken?

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=67_193&products_id=1895

 

Om du ikke bor i Oslo, så er det helt sikkert bare å slå på tråden og fortelle hva og hvordan du fisker så plukker gutta, og sender det hjem til deg helt etter budsjett!

 

Som Hoje skriver, styr unna de fleste ferdig settene. Du betaler for mye du aldri vil ha bruk for i de fleste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om settet de har allerede satt sammen i butikken?

 

Jeg kjøpte det settet, og er forsåvidt fornøyd. Da jeg kjøpte det hadde jeg ingen anelse om hva jeg kom til å binde, jeg visste rett og slett ikke en ting om det. Resultatet er at det er med en del materialer jeg ikke bruker, og noen kroker jeg ikke bruker. Det er fordi jeg i ettertid har sluttet å fiske med våtfluer, dermed blir ikke marabou og streamer kroker brukt. Hackelfjærene som var med da jeg kjøpte det var forsåvidt greie, men de passer besst til større fluer (10-14) og de binder jeg lite av. Synes også at elghårene som var med er litt grove, passer også bedre til større fluer. Verktøyene som var med er bra, god trådholder, god saks, whip-finisheren er fin, og hair-stacker er vel en hairstacker, har ingen sterke følelser for eller imot denne. Det som ikke var med var en dubbingspinner, men dette er kanskje ikke for en nybegynder? Jeg må tilstå at jeg ønsker meg en bedre stikke. Nå skal det sies at jeg binder en del fluer, så det har nok noe med det å gjøre ;)

 

Dersom man har litt mer konkrete ting man øsnker å binde, så tror jeg at de kan være fleksible på materialvalget, slik at man slipper å sitte med ting man ikke bruker. Mitt inntrykk er iallefall at de er meget trivelige og flinke på Nordisk, så jeg bruker bare dem når jeg kjøper ting til å binde fluer :)

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg starta brukte jeg veldig mye steg-for-steg beskrivelsene på denne siden. Lærte masse om teknikk og rekkefølge her. ellers vil jeg gjerne understreke at less is more! man har en tendens til å lage litt for feite fluer i starten, iallefall hadde jeg det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sky disse ferdigsettene som pesten, 90% får man aldri brukt, enten fordi det er for dårlig eller fordi materialet ikke passer til de mest vanlige fluene. Dette er i alle fall min erfaring. Kjøp ei lærebok, eller finn noen mønstre på nettet og start innkjøpet derfra. Da jeg startet for drøyt to år siden, fikk jeg boka fluebindingens plattform av Pål Hedenstad. Denne er tar for seg en del av de mest vanlige fluene og går svært grundig inn på å forklare teknikker, men den største inspirator for meg har  vært Lennart Berquist Flugbinding på mitt sett, her er det mye godsaker. Så har steg for steg beskrivelsene på denne siden vært helt topp. Mye bra takket være Rune eller var det Runar Stokkebekk og andre. Ikke glem siden til Andrè Brun heller. Når det gjelder bindestikker, kjøpte jeg en Danica Innovation på nett fra Danmark. At ingen selger denne her i Norge er for meg et mysterium. Den er billig og god. Jeg har nå bundet ca 500/600 fluer på den i størrelser fra 6 til 20 og til det bruket er den OK. Skjønner ikke hva man skal med ei stikke til 4 til 5 lapper. Stikka kan du se på den www.fluepapiret.dk. Ellers har som de andre er inne på Nordisk på Lysaker det meste hjertet begjærer og litt til, men det finnes billigere butikker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...