Gå til innhold

NM i kasting


Toggi

Anbefalte innlegg

Tusen takk!  :)

 

 

Nå er forresten de fulle resultatlistene tilgjengelige på siden til Castingforbundet.

 

En ting som var spennende med årets NM, var at flere kjempegode fluekastere som tidligere ikke har deltatt noe særlig i castingkonkurranser deltok. Bl.a. stilte Mikael Blomberg, Harald Økern Jensen, Per E. Knudsen og Terje Nielsen i NM i år. Det tradisjonelle castingmiljøet i Norge er ganske konservativt, spesialt når det gjelder utstyrsvalg, og vi fikk en del gode innspill og flere ahaopplevelser.

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

 

Gratulerer med fine prestasjoner i årets NM.

Du viser en fabelaktig styrke i lengdeøvelsene, og er både kraftfull og gjevn.

Gratulerer til alle de som var med, og viste god kasting.

 

Det var morsomt å stille til NM, men stangen jeg benyttet i enhånds lengde, var nok i spedeste laget for de tunge linene.

Men, morsomt var det, og kommer nok til å stille igjen.

Da med et oppgradert utstyr.

 

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Til Tom:

Kan du si litt om hvordan utstyr du bruker for å oppnå disse ekstreme lengdene  :o Helt utrolig å kaste 63 meter med enhåndsstang!

Lurer på hvordan stang(snøreklasse, lengde) og hvordan snøre som brukes.

Første jeg tenkte på er hvordan i all verden kan man greie å holde styr på så mye løsline  :o

Og Gratulerer så mye med seieren!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tom:

Kan du si litt om hvordan utstyr du bruker for å oppnå disse ekstreme lengdene  :o Helt utrolig å kaste 63 meter med enhåndsstang!

Lurer på hvordan stang(snøreklasse, lengde) og hvordan snøre som brukes.

Første jeg tenkte på er hvordan i all verden kan man greie å holde styr på så mye løsline  :o

Og Gratulerer så mye med seieren!  :)

 

Igjen, tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!

 

Utstyret jeg bruker må tilfredsstille reglene som du finner på denne siden (se under øvelse 2, flue lengde enhånds og tillatte fluesnører nederst på siden):

http://www.castingforbundet.no/Ovelser/ovelser_frame.asp

 

Jeg bruker en såkalt 42 grams spesialstang for casting fra G. Loomis på 299 cm.  "Navnet" '42 gram' spiller sannsynligvis på at stangen er stiv nok til å brukes til 42 grams-snører som var tillattt i denne øvelsen for over 10 år siden. I dag er maks tillatte klumpvekt 38 gram. Jeg bruker et Airflo T-38, kappet til rundt 37 gram og med en lengde på rundt 15,4 meter. Bak skytklumpen har jeg en holdeline på ca 6 meter 0,45 mm. Som skyteline bruker jeg 0,28 mm. De aller fleste av konkurrentene bruker 0,20-0,25 mm skyteline, men jeg har ikke kunne se at jeg taper nevneverdig på å bruke litt tykkere skyteline, dessuten er den mye mer behagelig å jobbe med i en hektisk konkurransesituasjon. Fortommen kan maksimalt være 3,00 meter lang, jeg bygger opp en relativt rolig fortom bestående av 1,00 meter 0,55 mm, 0,80 meter 0,45 mm og 1,15 meter 0,35 mm. Jeg bruker bare den gule Stren-senen, den har ikke så høy bruddstyrke (men det trenger jeg ikke heller), men den er myk, slitesterk og lett å se.

 

Jeg har ikke målt hvor stiv min stang er, men jeg vet at Tom Syversen har målt sin castingstang til ERN = 17. Noen av deltakerne brukte betydelig mykere stenger, bl.a. brukte Mikael Blomberg en Streamstix T7 som var kappet litt i tuppen og Per Knudsen tror jeg brukte en Scott G2 (!). Jeg fikk ikke snakket så mye med dem etter konkurransen om stangvalget, men jeg tror de syntes disse stengene ble litt i mykeste laget. Jeg tror ikke det er nødvendig å ha en så stiv stang som den jeg bruker, men det er nå en gang den stangen jeg har. I løpet av vinteren regner jeg med å skaffe meg en 36 grams stang - som er den mykeste av lengdestengene.

 

Når det er snakk om så mye skyteline, er det selvsagt ikke mulig å holde dette i noen få kveiler i hånden. Vi sprer skyetlinen utover gresset rundt pallen vi står på når vi kaster.

 

Tidligere har vinnerlengden i denne øvelsen i NM variert fra 54 til 75 meter, men det er alltid veldig avhengig av vindforholdene. I år var vinden ikke sterk, og den virret veldig mye rundt, slik at det ikke var mulig å oppnå de aller råeste lengdene.

 

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Og navnet på skytelinen er?  ;D

Hvorfor bruker du ikke flexi-stripper. Må jo være genial, eller er det ikke lov?

 

Takker for utfyllende innlegg, manglet bare navnet på skytelinen ;)

 

Vært morsom og testet en gang, må bare trene hardt gjennom vinteren først. 5er cup er det mest realistiske for meg å bli med på.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Og navnet på skytelinen er?  ;D

Hvorfor bruker du ikke flexi-stripper. Må jo være genial, eller er det ikke lov?

 

Takker for utfyllende innlegg, manglet bare navnet på skytelinen ;)

 

Vært morsom og testet en gang, må bare trene hardt gjennom vinteren først. 5er cup er det mest realistiske for meg å bli med på.

 

 

Mvh

Torgeir

 

Hei Thorgeir!

 

Jeg bruker gul Stren til både fortom, holdeline og skyteline.

 

Flexi stripperen ( http://www.flexi-stripper.com/ ) kan sikkert være et alternativ om man er på en kastekonkurranse som foregår på en skikkelig åker der skytelinen lett kan henge seg opp i stråene. Castingkonkurranser skal foregå på gress (selv om VM i 1994 og EM i 1997 gikk i noe som minnet om en nyslått åker).

 

Når konkurransen foregår på en grei gressbane er det mye enklere å ha skytelinen liggende på bakken, det er jo snakk om en del meter. Dessuten så bruker man kroppen mye mer i casting enn ved vanlig fiskekasting, og da liker jeg ikke å ha noe "mikk-makk" fastspent på meg!  ;D

 

Til sjøørretfiske bruker jeg en pølseselgerkurv fra Orvis som jeg er veldig godt fornøyd med.

 

 

Edit: skrivefeil

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Høres fornuftig ut det du sier, jeg er utrolig imponert over flexi`n. Får krøll toppen 1 av 50 ganger når du blir vant til den. Er jo et must når man bruker kappet DT og tynn skyteline i sjøen.

 

Pølserkurv blir bare tull ;D Bøtta får mye skryt, aldri prøvd den.

 

Flexi-stripperen selges her www.noroco.no

Redda mitt sjøørret fiske liv den gitt ;)

 

Brukte den til tørrflue-fiske igår, genialt p.g.a all vegetasjonen ved vannet. Kameraten min hadde null kurv og bannet sikkert 100 ganger.

 

Synes det var gøy at du gjorde det så bra Tom :)

Stå på!!

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...