Gå til innhold

Biot


stemelli

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Jeg fikk endel gåsefjær idag, 10 par vinger. Det er de framre fjæra på vingen som har de fineste fibrene. Mine er i bluedungarge og ca.3 cm lange!  Noen fjærsorterere bleker fjæra før farging, det kan gjøre dem sprø. Jeg anbefaler å gå i fluebindebuteikken å kjøpe slike hele fjær. Alle fugler har biotstripsfjærfibre, måker har veldig fine! :)

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biots er fine saker, en av mine favoritter. Canadagås, Hegre og Tiur er også fine saker Staffan. Det finnes noen få som selger farget Canadagås biot. Fint på stoore fluer. Ikke nødvendig på under krok12/14.

 

Giorgio Benecchi har også fine kalkun biots. Whiting er greie men fargene er ikke bra. Bortsett i fra sort  :D På gås er Benecchi, Trouthunter, Natures og Hareline Premo fine. Ikke særlig forskjell. Det vanskeligste synes jeg er å finne fine farger. Det er mye rar farging ute å går, greit å kunne se før man handler.

 

Det du bør vurdere Sten er om du skal binde på små eller store kroker. Skal du binde på 12 og 14 er det velding greit med kalkun biot. De knekker ikke så lett som gås og er mykere. Bare husk å fukte bioten i munnen før du binder den inn. Husk også at kalkun er mer transparent enn gås, dvs du får en litt lysere kant på midten av bioten. Det er som regel bare fint synes jeg. Jeg bruker rusty (spinnere og div duns), light olive (lsmå baetis og aurivillii) og sort (mygger) i kalkun. I gås bruker jeg blue wing olive (baetis, mygg) og brun (lepto).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er nesten for lite storfugl for å nevne biotsen til arten, likeledes hegre, den er vel freda. Har biots fra trane ett eller annet sted, hvavørna som flyr rett utenfor her jeg bor må vel ågså ha noe fine greier. Jeg har brukt for lite biots de siste årene. Gjorde noen forsøk med capok under biotskroppen den funka veldig bra.  Gøy med naturmaterialer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takker for svar .  De jeg kjøpte , kun for å få noen farger , er bare ett par cm lange og som du sier Rune ... merkelige farger og sprø . Knekker uansett hva jeg gjør .

Bruker tiur og noen andre fjær som jeg har funnet . Men det var for å få noen farger

Får prøve meg hos Nordisk ...

 

Denne jaktsesongen ser veldig bra ut med tanke på storfugl . Har bestilt meg en tiur  ;D

Røy er heller ikke å forakte  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...