Gå til innhold

Lyd i vannet .....


stemelli

Anbefalte innlegg

 

 

Har innvestert i ny vadebukse og er stort sett fornøyd med kjøpet . Den er passe stor og tett og grei MEN ........ Den lager masse lyd når jeg går .... Svis svisj  sier det . Hvis det er elg eller bjør i nærheten så stikker den iallefall av når jeg begynner å bevege meg , ingen tvil om det , så her fungerer den jo prefekt .

Vet at lyd ledes raskere og lengre i vann . Kan dette ha noe å si når man skal smyge seg inn på fisken ?

Må jo gå så bredt med bena at det ser ut som om man har fått de edlere deler i garasjeporten for å kunne gå stille i den buksa .....  >:( >:(

Er det noen som har erfaring med dette  ??? ???

Det skal også sies at den gamle vadebuksa , som forøvrig er av ett annet fabrikat , ikke har denne trangen til å uttrykke seg ....  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ta eit medesinsk svar på den med "bjelleklang"

Nå henger den venstre testikkel litt lengre nede en den høgre, dette er ikke legene sikkre på kvifor vi menn et bygde slik. men konklusjonen er vel att vi skal kunne gå uten større smerter ;)

 

så åver til saken, kjøte nye vadere i år, desse lager mer lyd enn di gamle, og har vel , uten sikkerhet, kunkludert med att dei skremer fisken lettere ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ok det Tore . Tror fisken hører rimelig godt under vann jeg da .

Ingen som har erfaring med dette  ??? ???

 

Uansett så skal dette prøves ut . Er ennå tid igjen av sesongen og nå er fisken rimelig var så det skulle være mulig å få en liten test på dette .

Elg og bjørn trenger jeg iallefall ikke være redd for å gå meg på ..... så forresten en del smågnagere som i fortvilelse pga. den høyfrekvente lyden av tobent traver hive seg på elva, for så og bli spist av ørreten som lå på lur  ;D ;D . Det var før jeg kom meg i vannet for da vil jeg tro at ørreten for nedstrøms så fort den kunne ( så noen merkelige bølger ) og opp en eller annen sideelv for så å stå å sjelve bak en stein å tenke på den musa den spiste å lure på om den var en sånn en hip hop mus .....  ;D ;D ;D

 

Som dere skjønner så synes jeg det er masse unødvendig lyd .....  :-\ :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror at lyden fra vannet som strømmer rundt deg vil overdøve lyden fra vaderene. hva med skrittene som knaser over stein. jeg tror dette er problemstilling som er urelevant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet ikke om det er så urellevant problemstilling , men det er ikke sikkert skrapingen fra buksebena har så mye å si . Når man går i elva så er jo det en mer eller mindre naturlig støy , samme med vannet som renner forbi bena og lager microbølger som fisken registrerer ,

Det jeg tengte på var den svisjende og unaturlige lyden som blir til ved at stoffet gnis mot hverandre .

Ikke vet jeg .

Var ute i ettermiddag og prøvde meg. Fant faktisk steady vakende fisk og snek meg innpå og etter litt om og men så satt den .

Ble en til på samme måte og det med svisjende vadebukse  ;D ;D så det er nok mer irriterende for fiskeren enn for fisken tenker jeg  ;D ;D

Men er ikke ferdig med testen .....  ;) stille vann neste  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å ta en litt annen vinkling ! jeg dykket i mange år med nylon drakt , den lagde masse gnisselyder på land , men under vann kunne jeg svømme helt intil fist uten problemer , samt at ventilen å boblene fra utåndings lufta bråker.

Sten jeg tror ikke du skal bekymre deg over dette , samt at når materialet blir vått så lager det heller ikke like mye støy . Å en siste ting , i vannet blir vaderene skviset intil benet å kjangsen for gnissing reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi tror ofte at vi fluefiskere fisker så lett og forsiktig uten å gjøre så mye utav oss, det er nok feil, det er vi som støyer mest, vi vader omkring, feilkaster, jeg har hørt opptak av de ukije fiskeformen via undervanns mikrofon, flurfidkeren støyer mest såsant hun / han vader og det gjør hun /han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...