Gå til innhold

Hvilke Fluesnøre(r) Liker du best? (WF)


Gjest FlueJimFlue

Anbefalte innlegg

Gjest FlueJimFlue

WE LINER!

Som tittelen sier.. Jeg prøver og starte en tråd om snører! ! ! !

Ï Hovedsak WF liner til Sjø/Elvefiske etter laks!

1/2 Hånds stang

som de fleste vet er snøret viktig ;D  ååååå??

Men alle har sine favoritt snøre® ;)    <It's a Jungle out there>

Min erfaring er med 2 snører som jeg har fisket myyyye med (og det er et must i denne tråden!)

1/ Loop (Multi) #7  Float Single-Hand koster ca 599kr

 

Et topp snøre med glatt coating skyter godt!

Snøret har hvit skytedel og gul runningline (Litt negativt, mitt syn ser nesten ikke forskjell..he.he.)

Synest snøret takler godt alle typer kast veldig bra"

Synest at klumpen er passe lang, sånn at snørebuktene blir trange!!

Mangen snører har etter min mening" litt laaang klump, sånn at snøre buktene blir litt åpne!

Et nesten perfekt snøre, hvis man ser bort i fra at når man (kaster laaaangt) begynner enden å vingle Litt ....Vet ikke om noen andre har erfaring med dette? men ellers er snøret bra men ikke en favoritt!

 

 

2/ Scierra HMT - WF #7 Floating  koster 499kr

 

Hva kan en si? Etter min mening et superbra snøre + det er billig 499kr!

Det skyter dritbra, takler godt lange kast" ruller godt over uansett lange eller korte presentasjoner

Dette snøret har en litt RU coating noe som lager litt lyd i ringene på stangen...men etter min mening

så suger det seg ikke fast i ringene på samme måte som mangen andre snører gjør med ultra glatt coating.....

Liker spess godt den fargede fluoriserende delen mellom skyteklumpen og running lina...

Liker også at running delen ikke er for TYNN hater det"  ....blir masse klussing i elva på kalde dager!!

Det beste allround snøret jeg har prøvd!

 

Men alt i alt bra snører begge 3 mener 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt treeg på søndagsmorgenen, men er det erfaringer med liner for sjø- og elvefiske du er ute etter å diskutere eller ser du for deg et sammensurium med liner for finfiske etter ørekyte og tunge grainliner for laksefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

hei Rams ja du er treig!

Våkn opp!!!!!!!!!

 

Tenkte i hovedsak på Flyteliner WF i Elve etter laks samt sjø ørret ;D

 

hei Toggi"  Tenkte du på synkesnøre du da ;) Just kidding

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOXTAIL LONG BELLY!! = Lader-->skyter-->presenterer  8)

Er ikke en utprega tohåndskaster, men av det jeg har prøv (litt om ikke annet) har standard Rio Windcutter Spey vært herligst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest geniale måtte ha vært å samlet alle snøre-erfaringer til brukerne i en og samme tråd der førsteposten blir oppdatert kontinuerlig etter at erfaringer blir lagt til.  :D

 

Blir litt vanskeligere for nybegynnere som meg å kjøpe katta i sekken..  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Var egentlig det som var ideen her ;D

Det å kunne dele erfaringer med hverandre og ikke minst

en hjelpende hånd til dem som lurer litt på snører nye som de erfarene fluefiskere

så kan godt omhandle det mest om snører egentlig hvis det er steming for det?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ingen måter blande meg inn i hva dere vil diskutere her på forumet, men jeg vil gjerne komme med noen erfaringer... ;)

 

Dette er ikke kritikk av enketpersoner, men en god del utstyrstråder her er preget av fluefiskere som er relativt ferske, men som har "sett lyset" etter å ha prøvd noen få snører/stenger/sneller/vadere - eller hva det skulle være...

 

I forbrukerforumet har vi et stort sammensurium av erfarne folk fra utstyrsbransjen, erfarne "nøytrale", middels erfarne, og totalt nybegynnere. Alle har sine meninger, og alle har noe de skulle ha sagt om utstyret de bruker. Noen har økonomiske fordeler av dette, mens andre bare er generelt opptatt av utstyr, uten tilknytninger.

 

Et tips for at slike tråder skal virke, er at alle med bransjeknytninger holder seg til kun tekniske opplysninger ved spørsmål, og at de som kommenterer utstyr forklarer HVA som er godt/dårlig, og HVORFOR. Innlegg som sier at "snøret var dødsdigg, noe av det beste jeg har prøvd" sier meg ingen verdens ting, uten at noen forklarer meg HVORFOR det er så mye bedre enn andre snører, iflg vedkommende..

 

Mange snører på markedet i dag er spesialsnører, og da blir det litt feil å sammenligne disse med allroundsnører. Man tilpasser jo snøre etter situasjonen, og jeg ville f.eks brukt et snøre med kort klump i Rena, mens jeg ville brukt en lang klump i Hemsila. Årsaken er korte kast og mye vannkast i Rena, mens Hemsila ofte krever lengre presisjonskast.

 

Folk har forskjellig bakgrunn, og forskjellig smak. Da må det jo bli slik jeg skisserer, og ikke tror jeg vi skal gjøre så mye med dette heller. Det skal jo være muligheter for ALLE, uansett ferdigheter og erfaring, å si noe om det utstyret de bruker. Men det hadde vært veldig flott med bedre forklaringer av HVORFOR man liker noe fremfor noe annet...

 

Altså, ingen kritikk dette - bare et personlig ønske fra min side.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hører heller med brukere her enn "selgere" i butikk.

Det må da gå an å bli litt engasjert...

 

I snørejungelen er det et hav, og når 20 ivrige tørrfluefiskere sier at Snowbee xs Prestige er bra så stoler jeg

mer på dem enn selgere som til tider kan være helt uprofesjonelle.

 

Det gjelder heldigvis ikke alle i bransjen.

 

Jeg liker Snowbee xs Prestige fordi det er bra til korte kast, middels og lange kast, har en solid oppbygd tapering som  gjør at man kan holde mye snøre ilufta uten at det kollapser. Coatingen virket veldig glatt og fin, snøre er to farget(blå og hvit)

 

Klump taperingen gjør at fortommen ruller godt over.

 

Dette likte jeg meget godt, blir nok bytta tvert med det gamle 5er snøret.

Håper dette var bra nok for deg Flemming ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Som sagt før jeg bryr meg katten om hva produsentene måtte mene om sine produkter!

men liker godt å høre hva folk har prøvd "uansett" om du tror du er Gud, eller bare er en Judas!

jeg synest det er topp om folk er ny,fersk, eller har sett lyset" det er DIGG! ;D

Jeg suger til meg alt av lærdom av nye som erfarne fluefiskere!

Ja det er mange typer snører, men tror at mangen såkalte selvoppnevnte erfarne fluefiskere

som også skulle ha sett lyset" ikke tror at alle vet (hva som er hva) alle begynner et sted

og erfaring er noe som kommer noen bruker 100år men andre 2år

det går ikke an og få en bedre komentar av en/mange som har brukt et produkt og er fornøyd!

 

Takker til alle som kommer med kreative innslag som metter

 

Amen! ;D

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før jeg bryr meg katten om hva produsentene måtte mene om sine produkter!

men liker godt å høre hva folk har prøvd "uansett" om du tror du er Gud, eller bare er en Judas!

jeg synest det er topp om folk er ny,fersk, eller har sett lyset" det er DIGG! ;D

Jeg suger til meg alt av lærdom av nye som erfarne fluefiskere!

Ja det er mange typer snører, men tror at mangen såkalte selvoppnevnte erfarne fluefiskere

som også skulle ha sett lyset" ikke tror at alle vet (hva som er hva) alle begynner et sted

og erfaring er noe som kommer noen bruker 100år men andre 2år

det går ikke an og få en bedre komentar av en/mange som har brukt et produkt og er fornøyd!

 

Takker til alle som kommer med kreative innslag som metter

 

Amen! ;D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AMEN til dette innlegget :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming har et veldig viktig poeng her. Det er ofte slik at det er det nyeste utsyret en er i besittelse av akkurat nå som er mest "hype". Når det gjelder bransjetilknytning må det sees fra flere sider. Enkelte er direkte knyttet til én, kanskje to leverandører, og har begrenset mulighet til å teste andre produkter. Det samme gjelder sponsing. Da gjelder det å ha litt selvjustis, samt kommentere produktet fra en mest mulig objektiv vinkel.

 

Jeg var inne å la inn noen flotte ord om Foxtail. Grunnen til at JEG ikke utbroderer mere er fordi jeg føler mange sammenligninger blir feil. Det er p.d.d vanskelig å få tak i direkte dårlige snører. Enkelte er som sagt spesialsnører, og selv om det er snakk om et fett allroundsnøre kan jo din stang/snørekombinasjon være bak mål.

 

Nå er jeg så heldig at jeg jobber i en frittstående jakt & fiskebutikk, og kan derfor ta inn det produktet jeg måtte ønske. Det blir også en hel del vareprøver. I år har jeg testet 18 ulike snører fordelt på kl# 4, 6 og 7.

Ingen er å anse som dårlige. De fleste har litt ulike egenskaper, og kommer til sin rett ved ulike typer fiske. Skal jeg se dette fra et subjektivt perspektiv hadde jeg slaktet foxtailsnøret fordi det er hvit.

I den lakseelva jeg fisker mest i skremmes fisken av hvite snører.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES

 

Enig i mye av det du sier her.

Jeg synes det er så himla mye bedre å dra inn på siden å bruke forum medlemmer som referanse gruppe til mitt fiske og mine behov enn en selger som kanskje  kjenner meg null....

 

Jeg er som noen vet ekstrem-fisker. 

Fisker stort sett hver dag, møter nye mennesker med div stenger,snører.

Jeg erfarer/lærer mer ute i mitt fiske enn jeg gjør av en selger som skal fortelle meg hvor elendig alt annet en ..... og .....  er.

 

You see?

 

Selgere er flinke til å fremheve det de liker selv, her i Grenland har jeg hørt litt av hvert og det er

skremmende historier.

 

Så hvis jeg lurer på noe hører jeg med:

 

1. Fiskekompiser(de kjenner meg best)

2. De jeg møter ute(mye hyggelige fiskere)

3. Fluefiskesiden.no  kan også være pri 1 og 2 til tider.

 

Har opplevd selgere,faktisk flere som hverken har peiling, er "verdensmestere", eller later som de kan det.

 

Og det er SKREMMENDE.

 

Jeg kjøper nesten alltid snører på bakgrunn av erfaringer, og jeg finner ofte ut at et par av mine venner har rimelig lik smak som meg både på snører og stenger.

Bedre referansegrupper får man enkelt og greit ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en solid oppbygd tapering som  gjør at man kan holde mye snøre ilufta uten at det kollapser.

Klump taperingen gjør at fortommen ruller godt over.

 

Det er vel front taperingen som har det meste åsi for overrullingen?

 

Er det lang baktaperingpå lina? har ikke prøvd den enda serru..

 

Har heller ikke prøvd lina, men det er nok det han mener Kim.... ;)

 

Liner som oppfører seg ekstremt stabilt med mye snøre i lufta har jo som regel en relativt lang klump, kombinert med en lang baktapering. At en fortom ruller "godt over" er ikke lett å tolke. Korte og brå fronttaperinger slår raskt/hardt over, og er mer beregnet på tyngre nymfer, streamere etc, mens en liten tørrflue oftest presenteres best med en litt lengre og jevnere fronttapering..

 

Jeg stoler derfor ikke på en snøreanbefalning av et "ørretsnøre" dersom det bare har vært testet ut på en sjøørret-tur... :P

 

Når det gjelder mitt forrige innlegg, så kan det virke som om noen tolket det slik at fluefiskere uten erfaring ikke skulle få komme med meninger i forbrukerforumet. Dette var IKKE meningen, og jeg beklager hvis det ble tolket slik!

 

Jeg skrev (les én gang til):

 

Jeg skal på ingen måter blande meg inn i hva dere vil diskutere her på forumet, men jeg vil gjerne komme med noen erfaringer... ;)

 

Det skal jo være muligheter for ALLE, uansett ferdigheter og erfaring, å si noe om det utstyret de bruker. Men det hadde vært veldig flott med bedre forklaringer av HVORFOR man liker noe fremfor noe annet...

 

Altså, ingen kritikk dette - bare et personlig ønske fra min side.... ;)

 

Altså, jeg har bare et personlig ønske om at flere kunne skrive litt om HVA som gjør at de liker et spesielt snøre, og eventuelt HVORFOR de foretrekker dette snøret fremfor et annet. Det var alt... ;)

 

Det må da være interressant for flere enn meg å vite litt om dette? Er det ikke mange snørenisser her da???  ;D

 

Fortsett å diskutere snører nå da!!!!  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja nå Flemming

 

Snøre ble ikke testet i noe form for sjøørret-lokaliteter ;D

 

Til Kim:

 

Med bare klumpen ute, f.eks til et kortere tørrfluekast så er det nydelig.

Klumpen på snøret er lang, den har en lang front-tapering.

Klumpen er ca 14,5 meter WF 5(målt med henda) he he

 

Når man har mer enn klump ute, (Ganske lett å se siden klumpen er hvit og runningline er blå)

så har man også meget god kontroll. Overgang fra klump til runningline er ikke for brå.

Dette bidrar til at klumpen ikke føles ustabil ved et lengre overheng.

 

Det presenterer forbausende godt på lengre kast.

Håper dette var bra nok karer ;D

 

Kanskje mitt nye favorittsnøre til tørrfluefiske?

Blir hvertfall på en eller annen snelle, det blir helt klart min favoritt hvis ikke jeg synes Carron Jetstream er bedre.

Jeg skal oppdatere videre etter litt mer fiske, dette var kun mitt førsteinntrykk.

MEN jeg merket at dette snøre presenterer tørrfluer nydelig og vil derfor bli hyppig brukt.

 

Fisker mer enn bare den dumme sjøørreten din vettu Flemming ;)

 

Jeg fisker faktisk utrolig mye med tørrflue, fordi det er gøy og fascinerende.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Hei Lars M"

Stiller meg utenforstående til hva som er hype for tiden? what's that really?

Jeg tror at du akkurat som du må stå i butikk for og skjønne det!

 

Enig med Toggi" kamerater samt andre fiskere med en allsidig erfaring med forskjellige snører

er dyrbar erfaring"  Har inntrykk av at de fleste på "død og liv" skal selge sine snører, pga at andre er bedre and so on.. Så er enig med Toggi der også

Jeg personlig kommer aldri til og betale mere enn 500lappen for et snøre uansett"

Så andres erfaring eller aller helst prøve snøret er best!

Tror jeg skal starte en låne sjappe med samtlige snører, sånn at alle får lånt gratis" kun frakt!  :P

 

Et annet jeg har brukt lenge er:

LTS ULTIMATE WF snøre ..

Et bra snøre som takler alle typer kast + at det kaster langt, uten at tuppen begynner og vingle

Super glatt coating...

 

2 ting som er negativt med dette snøret:

1/

Det ene er at prisen er super STIV 899kr ....Sku tror en sku kjøpe masse ferdig røkelaks til den prisen  (he.he)

2/

Det andre er at "Runninglina" på dette snøret er supertynt, tror nokk at syrstadgutta har tenkt litt for mye på Casting" som er en sport og har ingenting med fluefiske og gjøre..

uansett, står du i elva og plutselig får tilslag, hender det at du rett og slett ikke får tak i runninglina

eller når fryser på hendene blir det mye unødig fomling for at det er så tynt"

 

Brukt dette snøret på vann som i elv, et bra allround snøre, som jeg bruker masse for jeg fikk det til

halv pris 8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner dere frem til ET yndlings-snøre? Er målestokken og snøre det siktes til et "allroundsnøre"? Har selv mange stenger og kan ikke finne en line som passer perfekt til alle stengene, og poenget mitt med dette er at hver og en stang har en (eller flere) liner som passer til stangen. Passer min dry line på en lpxe så betyr ikke det nødvendigvis at den passer på en slt (eksempel).

Den viktigste tingen er at du liker kombinasjonen line/stang, ikke hva vennene dine liker. Linekvaliteter som coating og minne etc. havner i andre rekke for meg, da det meste av liner har blitt bra på disse omerådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt Scientific Angler snøre blir lansert i usa disse dager : SA SharkSkin  :o

Dette skal etter sigende ha en helt spesiell coating, og skal visstnok tåle atskillig mer bruk enn tidligere liner, samt at det (selvfølgelig  ;D) skal være tilnærmet minnefritt !

Snøret vil koste 100$ i usa, og da blir fort prisen ca 1500kr i norge  ;)

 

 

 

http://www.schmidtoutfitters.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=2203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner dere frem til ET yndlings-snøre? Er målestokken og snøre det siktes til et "allroundsnøre"? Har selv mange stenger og kan ikke finne en line som passer perfekt til alle stengene, og poenget mitt med dette er at hver og en stang har en (eller flere) liner som passer til stangen. Passer min dry line på en lpxe så betyr ikke det nødvendigvis at den passer på en slt (eksempel).

Den viktigste tingen er at du liker kombinasjonen line/stang, ikke hva vennene dine liker. Linekvaliteter som coating og minne etc. havner i andre rekke for meg, da det meste av liner har blitt bra på disse omerådene.

 

Hei

 

Fått faktisk mye hjelp av venner jeg, man finner ofte noen kompiser med lik smak ala stangaksjoner, klump-lengder o.s.v

Ulike snører passer de ulike aksjonene samt "fiskesituasjonen/settingen, slt og lpxe er jo to vidt forskjellige aksjoner.

 

Det er jo derfor snøre jungelen har et hav av merker/profiler.

 

Da er det bedre å søke riktige referanse grupper en å snakke med butikker som ikke har peiling på de ulike profiler engang, i Skien har vi ikke en butikk hvor man kan prøve ut stenger/snøre kombinasjoner.

 

Og for å dra til OSLO så har du allerede brukt opp halvparten på snøre i utgifter allerede.

 

Så jeg liker å høre blant annet her på forumet og blant kompiser, er så heldig å ha noen venner som er like oppdatert på snører som meg selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Når man har mer enn klump ute, (Ganske lett å se siden klumpen er hvit og runningline er blå)

så har man også meget god kontroll. Overgang fra klump til runningline er ikke for brå.

Dette bidrar til at klumpen ikke føles ustabil ved et lengre overheng.

 

Det presenterer forbausende godt på lengre kast.

Håper dette var bra nok karer ;D

 

 

Med andre ord, en lang baktapering...

Men, hvor lang er selve klumpen, altså uten front og baktapering? Ble litt nysgjerrig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest at klumpen er passe lang, sånn at snørebuktene blir trange!!

Mangen snører har etter min mening" litt laaang klump, sånn at snøre buktene blir litt åpne!

 

Buktene dine har nok mer med kasteteknikk å gjøre.  ;D

Det er få snæører som kaster så pent (les trange bukter) som et DT snøre. Det må i så fall være long belly liner... ;)

 

Fisker ikke laks, og bruker kun klump til SØ.

Ellers liker jeg Rio Grand og Teeny LaFontaine. (Blir litt snevert å kun snakke laks/SØ på et forum som har mest ørretfiskere, hehe.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig med tmags her, det har jaggu mest med kasteteknikk å gjøre...

Men med noen snører er det lettere å sette trangere bukter.

 

Og tmags, jeg er da sannelig en ørretfisker ;D Snørene du nevner er meget bra de!

 

Kim, kun klump-lengde skal jeg ordne. Jeg skal til Drammen i morgen, tar med litt av hvert dit.

Så hvis du er i nærheten så kunne du testa snøret(Snowbee xs Prestige)

Tror nemlig du liker det meget godt ;D

 

Mitt tips til alle!

 

PRØV FØR KJØP.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...