Gå til innhold

Presentasjon - imitasjon


André F. Aubert

Anbefalte innlegg

Sitter og snurrer noen fluer til neste sesong og lurer på hvor viktig imitasjonen egentlig er, eller om det faktisk er kastet, presentasjonen og flytet som er helt avgjørende for å få fisken til å ta.

 

Mange av oss mener at presentasjon er alt når det kommer til stykket,

andre - kanskje noen få mener at imitasjonen er alfa og omega, og at presentasjonen er sekundær.

 

Jeg selv mener vel at det er en sid av samme sak, men klarer ikke helt å overbevise meg selv.

 

-har jo vært situasjoner hvor du er på vei tilbake fra elven med stangen over skuldra og flua i vannet, hvor du har fått en fisk..

 

-eller at du nesten har gitt opp på en vakende fisk hvor du presenterer noe som absolutt ikke fisken spiser på nåverende tidspunkt, men som plutselig fungerer likevel..

 

Hva mener folket om presentasjon kontra imitasjon?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Egen erfaring tilsier at fisken godtar overaskende dårlige imitasjoner. Men, det som for oss kan virke som en dårlig imitasjon kan jo for fisken virke som en meget god en. Skulle vært moro å vist hva fisken tok våres imitasjon for. Tror ofte at fisken tar  imitasjon for å være no annet et det den er tiltenkt som.

En "dårlig" imitasjon med en god positiv er vel egentelig en god imitasjon.

 

Derimot synes jeg at presentasjonen av flua og ikke minst lina har mye å si. Hvordan presentasjon avhenger vel mye av hva du fisker med og hvor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

presentasjonen betyr over 70%!

 

Joda, Staffan - jeg er enig med deg der, kanskje vil jeg si nærmere 80% også, men hva er det som gjør det slik, og hvorfor er det så mange som er så veldig nøyaktige med imitasjonene sine når vi "vet" at bare presentasjonen er superb, så blir flua supa ned?

 

Er alt det vi er så nøye på når vi bider virkelig ikke viktig når det kommer til stykket?

 

har selv begynnt å binde mer alround fluer. Tenker heller mer på kast, presentasjon og flyt. Er jeg på feil spor?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva prosenttallene (70% og 80%) baseres på? ;)

 

Skremmer du ørreten med en dårlig presentasjon, så betyr kanskje presentasjonen 100 %?!

 

Dersom ørreten refuserer en perfekt presentert imitasjon gang på gang, så kan man kanskje konkludere med at presentasjonen betyr sånn cirka 0 %?!

 

Hva betyr noe dersom ørreten kaster seg over en "dårlig" imitasjon som presenteres på en elendig måte? For det er vel ingen tvil om at dette skjer innimellom... ;)

 

Jeg tror at ting er noe mer sammensatt og komplisert enn at vi klarer å rasjonalisere og kvantifisere det gjennom kvalifisert gjetning og prosentregning... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det kan være at fisken får et blink fra en fortom en microstriping etc. Men først må vi få fram hva en imitasjon er. Tallene i % er bassert på synsing, ikke noe mer, akkurat som terningskastene or å angi hvor bra en vin er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo avhenging av om du fisker i elv eller vann.

 

For min del har jeg merket at fluer som er litt slitt etter gjentatte kast og fisk, mangen ganger fisker bedre enn om jeg bruker nye fluer av samme imitasjon. Hvorfor fluer som inneholder masse detaljer eller er "perfekte" noen ganger fisker dårligere enn enklere fluer som fallskjermfluer eller no-hackel kan jeg ikke svare på. Er det presentasjon?? Tja, hva med stille vann da?

 

Jeg fikk ta en titt i Pål Krogvold sin flueboks i sommer og forundret meg over at han bandt sine spent spinnere med veldig overdimensjonert (tykk) kropp. Han mente at de fisket bedre og hadde masse tro på det. Vi fikk aldri testet dette, men tro kan gjøre så mangt. Jeg synes ikke at mine meget slanke spinnere fisker dårlig, tvert i mot.

 

Entomologisk riktige fluer svinner jo også litt når ofte fluer som er større enn originalen fanger flere fisk. Det samme argumentet som da fremlegges er at avtrykket etter flua blir tydeligere. Fisken burde da etter mitt kjønn sett at dette ikke er ekte vare. Spesielt om du har tro på at fisken kan se alle de detaljene du har putta ned i flua.

 

Om du setter en levende døgnflue i et glass med vann og kikker under vil du se at avtrykket er veldig forskjellig fra en no-hackel.

Jo men da må det jo være presentasjonen da som gjør utslaget!

 

Jeg tror svaret er at fisk som beiter ofte har dårlig tid. Som i følge av kamp om maten må haste opp for å ta og da ikke får tid til å sjekke om alle detaljer er på plass. Når fisken derimot ikke har dårlig tid blir ting litt anderledes og det er nok da vi blir lurte til å tro at vi gjør noe galt.

 

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Under ettersommerens heftige vårflueklekkinger / sverminger kan harren bli utrolig selektiv i Renaelva. Jeg satt sammen med Tore Slettengen ved bredden og fabulerte, lo og hadde det plomme. Det vaket en kilosharr utenfor  oss. Litt vanskelig sto den. Vi forsøkte med renaflua som jeg anser som en ganske god imitasjon om ikke perfekt, ganske mange fine drifter over fisken, men ingen reaksjon. Jeg hadde ingen i flueesken, jeg var tom for CdC vårfluer, men tore hadde, fisken steg til flua på første kastet. Her var det helt klart at det var fluas beskaffenhet som var avgjørende.

 

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ettersommerens heftige vårflueklekkinger / sverminger kan harren bli utrolig selektiv i Renaelva. Jeg satt sammen med Tore Slettengen ved bredden og fabulerte, lo og hadde det plomme. Det vaket en kilosharr utenfor  oss. Litt vanskelig sto den. Vi forsøkte med renaflua som jeg anser som en ganske god imitasjon om ikke perfekt, ganske mange fine drifter over fisken, men ingen reaksjon. Jeg hadde ingen i flueesken, jeg var tom for CdC vårfluer, men tore hadde, fisken steg til flua på første kastet. Her var det helt klart at det var fluas beskaffenhet som var avgjørende.

 

staffan

 

ser for meg flere situasjoner, både selvopplevde og andres og begynner å innse at det kanskje ikke eksisterer en sort/hvit forklaring her.

 

får binde opp det jeg tror den kommer til å ta også neste år, og være fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ved tunge døgnfluer så kommer det drivende så mange insekter på overflata i minuttet og mer enn det. Jeg er alltid på jakt etter å finne "insektshull" altså om det er et opphold i "fluestrømmen" for å kunne presenter flua der isteden for midt inne i suppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Når fisken har mye insekter så blir den kresen på hva den spiser, velger på øverste hylle, spiser bare pålegget. Dersom du fisket i Ranaområdet så vil jeg tro at fisken ikke har så mye å spise på denne årstiden, og jeg ser ikke det er unaturlig at fisken spiser det den kan for å få mest mulig mat infor den mer matfattige sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige presentasjoner kan ta fisk, men det er etter min mening ikke noe å gamble på når det gjelder døgnfluefiske i hvert fall. Nær perfekte presentasjoner bør tilstrebes så langt det er mulig med riktig posisjonering i forhold til strømforhold, nedleggsavstand fra vaket, mending osv . Når det gjelder imitasjoner, så tror jeg på overdrevne egenskaper. Altså at flua ligner ganske mye, men har en ekstra trigger.

 

En fet Krogvold-spent-spinner er fristende (ser kanskje ut som flere som har krøllet seg sammen til en munnfull!?), og som nevnt i andre tråder har jeg hatt godt fiske på CDC-no hackle med lange fibettshaletråder (f.eks. 6 stk. tredelt på krok 16 - 1,5 gang kroppen på TMC 100-krok). Da står flua godt og haletrådsiluetten gjør at fisken ikke tviler på at det er en døgnflue. Funker også bra i rask strøm da flua tipper fra side til side i strømmen, og således ligner presentasjonen temmelig nøyaktig på døgnfluenes seilas i sterk strøm.

 

 

Jørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Presentasjon er viktig ja ..... men også flua  .... Hadde en opplevelse i sommer . Fisket med eurivilli imitasjon med kropp av dubbet materiale på en fisk som stod i en strømsøm og vaket . Presentasjonen var brukbar den , men fisken ville ikke ha . Hadde flere fine flyt over , men dengang ei. Byttet flue med en med biot kropp ( ellers samme vinge, hackel osv ) og på første flyt satt den . Vet ikke jeg ,men er litt rart av og til. Har også fisket mye med Pål Krogvoll sin tricaddy og den imiterer jo engentlig det meste . Har brukt den mye på stille vann og fisken tar den som bare det . I vind og på blankt vann. Har opplevd å la den ligge i ro på vannet og fisken har hvert under og laget bølger , men ikke tatt. Latt den ligge i ro en stund til og , om det er samme fisk er umulig å si , så har den plutselig tatt ..... Det har vel ikke så mye med presentasjon og gjøre ei heller imitasjon . Er vel nevnt før her .... er vel fisken som er dommer på det meste når det gjelder fiske ....  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man ikke bombastisk kan konkludere med at "presentasjonen er viktigere enn imitasjonen". Ihvertfall ikke hvis man definerer "imitasjonen" som flua. I enkelte tilfeller tror jeg nemlig at det er stikk motsatt.

 

Senhøst-fiske etter gytevandrende ørret kan jo være et godt eksempel på dette. Min påstand er at gytevandrende ørret er laaaaangt mer hissig på røde og oransje nymfer/streamere/reker enn "vanlige imitasjoner".

 

Jeg har f.eks. flere ganger opplevd å fiske på stimer av ørret, som fullstendig har ignorert de vanlige fluene mine. Deretter har jeg knyttet på en liten rød nymfe og fiskene har kastet seg over flua i vill aggresjon.

 

Jeg har også opplevd nybegynnere med heller tvilsomme presentasjoner (er det ikke kråkereir det heter? ;D) som har vinsjet opp laks, mens rutinerte laksefiskere med perfekte presentasjoner har gått tomhendte hjem.

 

Det finnes helt sikkert mange eksempler på at presentasjonen er viktigere enn imitasjonen/flua, men jeg er temmelig overbevist om at det også finnes en del eksempler på det motsatte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er overbevist om at imitasjonen har noe å si. :)

Jeg er overbevist om at presentasjonen har noe å si. :)

Jeg er overbevist om at vi aldri får et svar på dette. :)

Jeg er overbevist om at grunnen til det er at ørreten ikke kan snakke og at det er den som har svaret :)

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Sixpack !

 

Min antagelse om at presentasjon er viktigst, er basert på at dersom presentasjonen er feil vil fisken aldri komme så langt som til å vurdere imitasjonen. Hva som er feil presentasjon kan til en viss grad variere fra fisk til fisk. Tilfellene du beskriver med skjærereir nei kråkereir var det, bekrefter jo det jeg antyder om at det er fisken som til slutt vurderer om presentasjonen var god nok, ikke vi. Sier på ingen måte at flua er uten betydning, men den er nok ikke like viktig som presentasjonen.

 

Laks tenkte ikke jeg på når jeg skrev dette, og synes kanskje vi skal holde den utenfor. Under laksefiske opplever man jo nesten flere unntak enn regler  ;D

 

Mvh

RjF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at imitasjonen har noe å si. :)

Jeg er overbevist om at presentasjonen har noe å si. :)

Jeg er overbevist om at vi aldri får et svar på dette. :)

Jeg er overbevist om at grunnen til det er at ørreten ikke kan snakke og at det er den som har svaret :)

 

 

Terje!

 

Ja det blir litt som å spørre: Hva er vitkig for en bra fest; mye å drikke på eller bra damer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode og forklarende svar, hvor noen kanskje er bedre enn andre.  

 

Men jeg gir meg ikke helt enda. Alle er jo enige i at det er helt opp til øretten å bestemme hva som er en god presentasjon og hva som er en identisk imitasjon. For en imitasjon skal jo være tilnermelses lik orginalen ikke sant.

 

Men når en fisk spiser bare aurevilliduns, bortsett fra din selvfølgelig, er det da en bra presentasjon og en dårlig imitasjon, eller er det en svært selektiv fisk? Tror vi virkelig at fisken ser forskjell?

 

Mange snakker om fargen på aurevilien i Hemsila, hvor den er noe anerledes enn andre elver. Det blir bundet opp aurevilli i gul/orange farger for å være perfekte imitasjoner, men mine oliven aurevilli'r fisker da de óg..

 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, rent bortsett fra at det irriterer meg at jeg ikke kan se lyset snart :-[

 

.. det er vel en grunn til at vi holder på med dette!

 

Jeg tror flytet er helt klart det viktigste, prosentvis eller ikke.  Presenter tilnærmelsesvis korrekt og flua blir slukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at strategien og presentasjonen er laaaaaaaaaangt viktigere enn hvor dyktig fluebinderen har vært!

 

Staffan

så da har jeg et håp like vel med hjemmelagd flue :D :D

 

absolutt!

Ville vel rådet de fleste til å bli flink til å fiske (kaste og presentere) før jeg kosentrerte meg om de råeste imitasjonene..

 

Moralen er: tren på kastingen så kommer fluene ettehvert ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at strategien og presentasjonen er laaaaaaaaaangt viktigere enn hvor dyktig fluebinderen har vært!

 

Staffan

så da har jeg et håp like vel med hjemmelagd flue :D :D

 

absolutt!

Ville vel rådet en nybegynner til å bli flink til å fiske (kaste og presentere) før jeg kosentrerte meg om de råeste imitasjonene..

 

Moralen er: tren på kastingen så kommer fluene ettehvert ;D

ok sjef :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...