Gå til innhold

step by step - cdc spent spinner


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg tar sjansen og legger inn en steg for steg til.

 

Bindebeskrivelse spent spinner:

 

- Fest inn noen Coq de leon halefibre, legg noen tørn tett under halen så de sprer seg ut i vifte.

- Ta en cdc fjær og fest den inn i tykkenden bak ved krokbøyen. Trekk deretter i fjæra helt ut til spissen. Bruke fjæra inkl stamme.

- Surr fjæra fremover mens du spinner fjæra rundt for å få en litt segmentert kropp

- Fest inn to langfibra cdc fjær med tykkenden pekende forover. Legg fjæra med den konkave siden fra hverandre.

- Stryk fjæra mellom fingra slik at de samler seg før du starter å surre noen tørn rund stammen. Trekk fjæra forover så du får sånn ca ønska vingelengde.

- Dubb bindetråden og lag ett lite thorax, bruk cdc dubbing eller klipp av litt cdc fra en fjær.

- Surr et par åttetallstørn mellom vingene slik at de blir stående rett ut til siden.

- Ta fjæstammene som peker forover og legg dem bakover mellom vingene.

- Surr et par stramme tørn og klipp bort fjærstammene.

- Gå foran og avslutt med whipfinish eller halvstikk.

- Ta nå en saks eller bruk fingra (krever liit fingerferdighet) og fjern midtstammen i vingefjæra, slik at vingene kun blir av de myke cdc fibrene.

 

Flua er nå ferdig.

 

Terje!

post-0-13949851489307_thumb.jpg

post-0-13949851489798_thumb.jpg

post-0-13949851490278_thumb.jpg

post-0-13949851490768_thumb.jpg

post-0-13949851491128_thumb.jpg

post-0-13949851491618_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Snakk om en som har fått CDC-fetish :D

 

Nå begynner det å bli Runekvalitet på bildene dine Terje!!

 

Disse steg for steg beskrivelsene dine skulle fått plass på siden også, ikke bare på forumet.

 

Jeg har tatt mål av meg til å gjøre detta til en cdc fluebindingsvinter. ;D

 

Takk for hyggelig tilbakemelding, men jeg er nok fortsatt noen lysår og noe mer fotoutstyr

unna Rune kvalitet :)

Takk uansett, hyggelig å høre. Bruker jo litt tid på detta :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bildene er helt konge jeg Terje! Du er da ikke noe dårligere enn meg her nei.

 

Fin spinner også, men jeg synes for å prike litt at vingene med fordel kunne vært mer fyldige.

Bare sånn for flyteegenskaper og vedlikehold etter fisk. Selv synes jeg at stammer, tynne sådan er et must på slike fluer. Nettopp for å unngå at det klistrer seg så lett sammen. Jeg synes også at de er lettere å få pene etter fisk. Bare min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg synes bildene er helt konge jeg Terje! Du er da ikke noe dårligere enn meg her nei.

 

Fin spinner også, men jeg synes for å prike litt at vingene med fordel kunne vært mer fyldige.

Bare sånn for flyteegenskaper og vedlikehold etter fisk. Selv synes jeg at stammer, tynne sådan er et must på slike fluer. Nettopp for å unngå at det klistrer seg så lett sammen. Jeg synes også at de er lettere å få pene etter fisk. Bare min smak.

 

Takker Rune ;D

Enig med deg at vingene kunne vært mer fyldige.

Allikevel vanskelig å få til med denne metoden, da må jeg ha enda bedre kvalitet på cdc`n i og med at jeg klipper bort midtstammen.

Da må jeg nok vurdere å lage noen med stammen inntakt.

Dette er bare på prøve stadiet. Leker meg med Johan Klingberg mønstre. ;D

 

Jeg får bruke denne når jeg kommer over en sær og svær gris av en ørret.

Skulle`n ta så gir jeg beng i om vingene klistrer seg sammen. Da er ørreten lurt opp i stry,

og flua kan gå til de evige jaktmarker for min del ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ingen tvil om at den lurer de særeste. Men.... du og andre vet hvor ødelagt jeg er.... Innimellom må jeg bare...

 

;D ;D ;D ;D........alderen Rune..... ;D ;D

 

Nei da, veldig bra at du kommenterer Rune.

Jeg er fortsatt bare i en læreprosess, og har tenkt til å bli der ei stund ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som tør reise seg åsi sin mening?..........

 

 

 

Våkn opp!!

Terjes fluer er direkte stygge >:( >:(

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare kødda Terje. Ville bare si at flua var knall, men at jeg også ville stivet opp vingen (les: ikke ha den fyldigere)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det ingen som tør reise seg åsi sin mening?..........

 

 

 

Våkn opp!!

Terjes fluer er direkte stygge >:( >:(

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare kødda Terje. Ville bare si at flua var knall, men at jeg også ville stivet opp vingen (les: ikke ha den fyldigere)  :)

 

he he he ......takk skal du ha Lars. ;D

 

Jeg er så totalt hekta på dvd´n til Johann Klingberg at jeg må bare forsøke meg på hans varianter.

Men vær du sikker, det finnes andre utgaver også i boksen min ;D ;D

 

Takk for gode tips, Lars! :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo innrømme at det fiskes litt med tørt her i gården også. Bruker stort sett bare CDC-varianter til spinnerfiske, men blander da inn noen strå pearl crystal flash i vingen for å stive opp samt skape litt reflex!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...