Gå til innhold

System på krokene


dalislama

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer litt på om noen har et smart system for oppbevaring av fluebindingskroker. Jeg har så langt klart meg med en "tmc - hook file" og en litt større plastpose for kroker som jeg har kjøpt i småposer. Det har blitt en del kroker opp gjennom tida og jeg har nesten alltid 2-3 kroker igjen av hver sort. Nå er det bare rot, og jeg må ofte lete lenge etter den kroken jeg tenkte meg når jeg binder. Tmc-mappa er fin og oversiktlig, men de koster litt. I tillegg mangler jeg ofte tmc-esker siden jeg kjøper en del kroker i poser. Plastposen har blitt et mareritt. Spisse, mothakeløse Akitakroker stikker hull, stikker av fra sine respektive småposer og danner en smeltedigel av et krokrot. Nå trenger jeg gode råd  :-\

Har du et system som er enkelt, oversiktlig og hvor du finner kroken du tenker på innen tja.. 10 sekunder (?), så er jeg veldig interessert i å lære meg det :) 

 

- Tor

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter disse fra C&F:

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=896

 

De er geniale siden de er magnetiske - slik at krokene blir holdt på plass, og tar veldig liten plass. Glimrende å slenge med seg ut i felt!

 

Er imidlertid ikke plass til å lagre store kvanta av kroker i, men jeg har 3 slike ved bindestikka som gjør at alt av kroker er lett tilgjengelig, og så fyller jeg de bare opp fra "lageret" ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har en sånn gjennomsiktik plastboks beregnet for kroker. Er sikkert 24 - 30 små rom, 12-15 på hver side, to lokk.

Nedi bunnen på hvert rom legger jeg etiketten som fulgte med kroken, slik at jeg raskt ser størrelse og fabrikat. Etiketten ligger løst nedi, men jeg klipper den til sånn at den ligger stabilt i bunnen og at det ikke kan snike seg små kroker under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt en del kroker å holde styr på her også, hadde vel litt mani ei stønn, og rotet slike mengder skaper blir en for stor test på tålmodigheta av og til.......med det resultat at bannskapen står i fare for å gå ut over herdinga i krokene! :P

 

Hadde lyst til å ta vare på orginalpaktningen og samtidig prioritere de viktigste kroka i et slags åpent kartotek, løsningen var denna tre-esken her med en flyttbar skillevegg i midten og pappskillevegger som det kan skrives på i mellom kroktypene.

Det er den som står øverst her.

35658_s.jpg

 

De mindre dagsaktuelle kroka fikk plass i treskrin med lokk (fra et gammalt syskrin) så det kunne stå oppå hverandre.

35659_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt mange fluene i år nei, har ikke fått fiska stort heller og det henger nok litt sammen det ja!

Får se utover vinter'n, det er liksom det som er triveligste tia å pusle med slikt uten noe hastverk! :)

Nesten småflaut med så mye krok.......for det er litt mer enn det ser ut, rekorden er sikkert oppi et par hundre stk i de mest populære eskene, i krok 12-14-16 og 18! :P

Best å nevne at det er en del gammelt der også, slik at ingen trur alt detta er noe annet enn galskap, C&F eskene over holder vel til de fleste og magneten i bånn er jo gull for en slik samleeske som ender med totalkaos ved første rundvelt uten.....har en sjøl også, men den er vel mest for reisebruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo bra ut det der da :) Bindetråd, kroker og dubbing er det faktisk overkommelig å systematisere. Jeg syns er litt verre med alt det andre (særlig lange fjær). Jeg liker litt denne pantenten her da. Slipper gravinga som mitt nåværende system krever ;)

post-1191-1394985175692_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...