Gå til innhold

lønnsomhet innen stanglaging


Anbefalte innlegg

er det billigere å bygge stenger selv en å kjøpe dem ferdig i butikken?

"mest sannsynligt dumt spørsmål"  :P

har lyst å begynne med stang bygging, men er litt usikker på om det har noe for seg bortsett fra gleden med å faktisk ha gjort stangen selv...

Er en sånnen alt muligt mann som liker å kunne mange forskjellige ting, bare det at alt koster i dag og lite lønner seg.

 

Med vennligt hilsen

Ørjan W Tønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar er definitivt ja, spesielt på high end Amerikansk utstyr. Du får f.eks komplett Sage Z-axis byggesett fra Anglers habitat til 1800,- (+mva og frakt) hvis man ønsker å gjøre det enkelt. Noen engangskostnader på epoxy, lakk, tråd ++, samt at jeg personlig synes en lakktørker er kjekk og ha blir det, men dette kan brukes til flere stenger. Finnes masse Amerikanske nettsider angående temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir billigere for hver stang du bygger (hvis du bestiller litt ekstra første gangen). Men hovedmotivasjonen bør være at du synes det er gøy. Hvis ikke blir som regel resultatet deretter. Det er svært få som klarer å bygge stanga så den blir like pen som en fabrikkbygget stang.

 

Pluss at du bør velge spesielt ringer med omhu!! Z-Axis spesielt har en lett og følsom tupp. Så hvis du monterer ringer som er tyngre enn originalene vil stanga føles en god del tregere (selv de fleste enbente er tyngre enn originalene). SAGE bruker thinwire ringer fra Hopkins & Holloway, men det finnes tilsvarende (billigere) barianter fra PacBay. Så bruke enten dem eller Recoil, som er enda lettere (= stanga vil føles ett hakk vassere). Men Recoil synger som en fiolin til tider....

 

Vi snakket om dette i en annen tråd her på forumet for ikke så lenge siden. Hvis du søker, og har litt flaks så kan det hende du finner den  ;D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel endt med litt under halv pris på selvbygget Sage fra US, i.f.t. fabrikkbygget Sage kjøpt i Norge.

Har på Z-Axis brukt recoil ringer med suksess, men opplever også at det synger litt. Langt fra noe problem likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Har som regel endt med litt under halv pris på selvbygget Sage fra US, i.f.t. fabrikkbygget Sage kjøpt i Norge.

Har på Z-Axis brukt recoil ringer med suksess, men opplever også at det synger litt. Langt fra noe problem likevel.

Og du er fornøyd med resultatet? Da med tanke på brukeregenskapene på stangen..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel endt med litt under halv pris på selvbygget Sage fra US, i.f.t. fabrikkbygget Sage kjøpt i Norge.

Har på Z-Axis brukt recoil ringer med suksess, men opplever også at det synger litt. Langt fra noe problem likevel.

Nå følger ikke jeg så veldig nøye med på prisene i Norge, men "litt under halv pris", er ikke det hva du kan kjøpe en fabrikkbygd Sage for i USA?

Jeg har bygget en rekke stenger opp gjennom årene, og det er alltid litt å spare samt gleden rundt det å fikse noe på egenhånd.

Med inntoget av Ebay har det dog blitt mindre og mindre å spare, da utbudet av pent brukte stenger er svært stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stangringer så vil jeg slå et slag for Snake Brand.

Snake Brand lager sine snake-ringer med varierende wire-tykkelse, dvs. jo minder str, jo tynnere gods i ringen. Det burde passe bra til stenger med lett og følsom tupp dersom en vil ha et alternativ til Recoil.

Etter min mening har Snake Brand ringene en overlegen finish, ingen grunn til å finne fram fila for å fjerne skarpe kanter eller grader her.

Snake Brand brukes iallefall mye av de mest velrenomerte cane-byggerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel endt med litt under halv pris på selvbygget Sage fra US, i.f.t. fabrikkbygget Sage kjøpt i Norge.

Har på Z-Axis brukt recoil ringer med suksess, men opplever også at det synger litt. Langt fra noe problem likevel.

Nå følger ikke jeg så veldig nøye med på prisene i Norge, men "litt under halv pris", er ikke det hva du kan kjøpe en fabrikkbygd Sage for i USA?

Jeg har bygget en rekke stenger opp gjennom årene, og det er alltid litt å spare samt gleden rundt det å fikse noe på egenhånd.

Med inntoget av Ebay har det dog blitt mindre og mindre å spare, da utbudet av pent brukte stenger er svært stort.

 

Stemmer nok det - at ferdige Sage stenger koster omtrent halvparten "over there", men så tilkommer frakt + moms. Vanskelig å finne butikker som sender ferdige stenger som gave ...

Og så tilkommer gleden med å bygge og fiske med selvbygget - det er nok uansett det avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel endt med litt under halv pris på selvbygget Sage fra US, i.f.t. fabrikkbygget Sage kjøpt i Norge.

Har på Z-Axis brukt recoil ringer med suksess, men opplever også at det synger litt. Langt fra noe problem likevel.

Og du er fornøyd med resultatet? Da med tanke på brukeregenskapene på stangen..:D

 

Jepp - veldig!

Må si at Z-Axis fortsatt (har en 590-4 og en 796-4) i mine øyne er en glimrende mix av SLT og XP og klart den beste jeg har brukt til annet enn "finfiske". Fortsatt er det SLT som er favoritten til lettere ørretfiske derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel endt med litt under halv pris på selvbygget Sage fra US, i.f.t. fabrikkbygget Sage kjøpt i Norge.

Har på Z-Axis brukt recoil ringer med suksess, men opplever også at det synger litt. Langt fra noe problem likevel.

Nå følger ikke jeg så veldig nøye med på prisene i Norge, men "litt under halv pris", er ikke det hva du kan kjøpe en fabrikkbygd Sage for i USA?

Jeg har bygget en rekke stenger opp gjennom årene, og det er alltid litt å spare samt gleden rundt det å fikse noe på egenhånd.

Med inntoget av Ebay har det dog blitt mindre og mindre å spare, da utbudet av pent brukte stenger er svært stort.

 

Stemmer nok det - at ferdige Sage stenger koster omtrent halvparten "over there", men så tilkommer frakt + moms. Vanskelig å finne butikker som sender ferdige stenger som gave ...

Og så tilkommer gleden med å bygge og fiske med selvbygget - det er nok uansett det avgjørende.

 

satt og tenkte jeg kjenner minst en tysker og tror de fleste med meg har blitt kjent med enten en fra polen eller en fra tyskland. hvordan er prisene på Sage stenger i tyskland kontra norge/usa?

 

han kan liksom ta med som julepresang til meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...