Gå til innhold

Forby konkurransefiske!


.JB

Anbefalte innlegg

Ha, ha. ;D Attraktoroverskrift!  ;D

 

Så til saken: I siste AoF leser jeg reportasjen til Tom Skyrud om Pål Andersens EM-bronse. Siterer siste avsnitt: "I Gaular ble det satt uoffsiell verdensrekord i antall fangede ørreter på tre timer. I første økt fikk Pål Andersen 88 ørreter (herre min måne, JB anm.), men i økta etterpå fikk finnen Jukka Levanen 98 ørreter på samme sted! (nå faller jeg av stolen, JB anm.) Det betyr en ørret hvert andre minutt i tre timer inklusive fisking, håving og måling. Det er nesten ikke til å tro...." (Skyrud setter ny norgerekord i understatement, JB anm.)

 

Hvordan er dette mulig? Hvor mange fisk får man da på en gang? Er det noen som har en video som viser dette eller lignende fiskeorgier?

 

Forbauset og forfjamset hilsen

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ha, ha. ;D Attraktoroverskrift!  ;D

 

Så til saken: I siste AoF leser jeg reportasjen til Tom Skyrud om Pål Andersens EM-bronse. Siterer siste avsnitt: "I Gaular ble det satt uoffsiell verdensrekord i antall fangede ørreter på tre timer. I første økt fikk Pål Andersen 88 ørreter (herre min måne, JB anm.), men i økta etterpå fikk finnen Jukka Levanen 98 ørreter på samme sted! (nå faller jeg av stolen, JB anm.) Det betyr en ørret hvert andre minutt i tre timer inklusive fisking, håving og måling. Det er nesten ikke til å tro...." (Skyrud setter ny norgerekord i understatement, JB anm.)

 

Hvordan er dette mulig? Hvor mange fisk får man da på en gang? Er det noen som har en video som viser dette eller lignende fiskeorgier?

 

Forbauset og forfjamset hilsen

 

JB

 

hehe ble sjokka av det samme :D..Men hva har overskriften med dette å gjøre da? De slipper jo fisken igjen :) Eller er du bare sur møkkakjerring fordi at de får mer fisk en hva du gjør :D??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Attraktoroverskrift, og du gikk så til grader på Henning at du ikke la merke til at jeg presiserte det i innledningen en gang?!  ;D ;D

 

Om jeg er misunnelig? Nja. Trenger vel ikke å dra 30 i timen akkurat, men i løpet av en uke hadde til vanlig gjort meg lykkelig nok.   8)

Fikk det med meg jo, men må jo holde trådene varme her :D

Og tipper jeg rett, så er vel du som meg.....Du har sikkert ikke som mål å bli verdens beste å fp flest fisk på kortest mulig tid :D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ble litt skeptisk da jeg då den overskriften ja... ;D

 

NM ble holdt på det samme stedet året før, så jeg kjenner litt til forholdene der..

Det er selvfølgelig ikke snakk om stor ørret her. Det er bøtter og lass av fisk på 15-25cm, og da tar det ikke mange sekunder å få dem i håven, for å si det sånn...

 

En ting er at Pål kjenner disse strekkene godt, men jeg tror allikevel de fleste av oss her inne hadde slitt fært med å ta så mange fisk på så kort tid uansett hvor mye vi hadde gjort oss kjent. Pål var rett og slett en "fiskemaskin" når startskuddet gikk i disse konkurransene, og han er helt rå til å plukke fisk der andre sliter.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye fisk på kort tid betyr selvsagt at det var mye fisk der det ble fisket. MEN glem ikke hvem som var fiskeren..! Har selv fisket i konkurranse med Pål Andersen, og han er rå, altså..! En utrolig kunnskapsrik fluefisker som vi alle kan lære mye av. Tror neppe det var mange av Fluefiskesidens lesere som ville kommet opp i tilnærmet samme antall fisk på samme sted til samme tid.....!  :) :) :)

 

Trygve

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Trygve skrev:

Tror neppe det var mange av Fluefiskesidens lesere som ville kommet opp i tilnærmet samme antall fisk på samme sted til samme tid.....!

Iallefall ikke jeg ;D ;D

Heller en stor ørret i løpet av dagen enn flere titalls små på kortest mulig tid. Høres ut som rent stressfiske det her  ;D ;D

Kvalitet foran kvantitet, sier nå jeg ;D

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Og tipper jeg rett, så er vel du som meg.....Du har sikkert ikke som mål å bli verdens beste å fp flest fisk på kortest mulig tid :D ?

 

 

???  

Jo det har jeg!

 

Og det har du også når du tenker deg om. Tenk å komme ned til gutta i Rena, og så ser du hakesleppene overalt, og smågutta kommer bort for å få autografen din på fluevesten. "Se der kommer Henning, han er lite rå da gutta!" Og: Lars Nilssen, Moland m.fl. ringer deg hver uke for å lage film, men du har blitt litt overlegen og arrogant og orker ikke det derre fiskefilmmaset, selv om medlemmer av diverse fluefiskeforaer har gått sammen i en underskriftskampanje.  Det er klart vi drømmer om det! "Fy fader der kommer JB også da, han er jo helt rå, får alltid fiske med en eneste gang han! Så han dro 30 pene ørreter på 10 minutter en gang i stiv kuling".  8);D

 

Og til Flemming: Kan ikke se for meg at jeg hadde klart å dra opp så mange uansett fisketetthet pga fluebytter, fortomstvinn, kroking av håven osv. Skal ha styr på sakene for å henge med her!

 

He he :) Niks, kjenner det ikke for 5 øre :D.....Og det er ikke kødd en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

 

He he :) Niks, kjenner det ikke for 5 øre :D.....Og det er ikke kødd en gang.

 

Joda, du er en kjempebløffer. Tenk så ringer de fra G.Loomis og vil ha med deg på promofilming verden rundt, og du blir fluefiskernes svar på Terje Håkonsen 8) Det er klart du vil det Henning!  ;D

 

 

 

 

Kunne likt å blitt ringt opp til promofilming av de, men da måtte det vert pga at jeg er helt hennsides vakker, og ikke for at jeg får 125 fisker på to timer :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

[Kunne likt å blitt ringt opp til promofilming av de, men da måtte det vert pga at jeg er helt hennsides vakker, og ikke for at jeg får 125 fisker på to timer :D :D

 

Ja, det er det jeg alltid har visst: Tørrfluepuristene er mer opptatt av å ta seg ut enn å få fisk  ;D ;D

Hehe :D...Kan ikke fiske vettu....Må jo gjøre noe på fisketur da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

TØRRFLUEPURISTEN !!

 

Hvorfor kan du ikke delta på en konkurranse og fisk kun tørt? Hvem vet om det vaker på sona du skal fiske i? For 2 år siden var det med en som fiska kun tørt og slo oss nymfegutta langt i støvlene med klinkhammer og noen døgniser :) Knall bra gjort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

TØRRFLUEPURISTEN !!

 

Hvorfor kan du ikke delta på en konkurranse og fisk kun tørt? Hvem vet om det vaker på sona du skal fiske i? For 2 år siden var det med en som fiska kun tørt og slo oss nymfegutta langt i støvlene med klinkhammer og noen døgniser :) Knall bra gjort.

 

 

 

Ganske enkelt fordi jeg mener at å konkurere i fiske er helt bak mål! :-\

For meg handler fluefiske om å komme seg vekk fra konkurransesamfunnet, og slik skal det få være resten av mitt fluefiskende liv :)

That`s all i have to say about that........ :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sklir denne tråden helt ut, så dersom moderator vil flytte den til off topic så kommer ikke trådstarter til å anke avgjørelsen!

 

 

MEN, dersom noen kan komme med noen sinnsyke konkurransefiskefilmsnutter (fint ord), så setter jeg pris på det! 

 

Presiserer at jeg ikke er noen stor fan av konkurransefiske akkurat, men det å dra 90 fisk på fluestang på tre timer er såpass spesielt at jeg gjerne vil se det!

 

JB

 

"Ingenting er umulig. Det umulige tar bare "litt" lengre tid" brukte rørfaglæreren min å si..

 

Selv om jeg er en fersking så tror jeg at jeg skal kunne ta godt med ørreter i en liten tjønn jeg vet om.. Ørreten er liten men bitevillig..

 

Kanskje ikke 90, men en "god del"..

 

(nei, dette er ikke et veddemål) ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takker så mye :) Flere mellomeuropeere er proffe. DVS. de får lønn, hus, bil etc av eks. staten. Reiser rundt hele året å trener.

 

Må legge til i diskusjonen her at jeg faktisk under en fiskeøkt (3 t) ikke tenker konkurranse, bare å ha det GØY. Og kunkurranse er en unnskyldning for å fiske mer og på nye steder sammen med dyktige folk... SAMT og perfeksjonere vår fantastiske hobby/livsstil etc. MAO kompetanseheving. Liker å lære mest mulig OG perfeksjonere uansett hva jeg gjør, og da er disse konkurransene helt perfekte. Forøvrig var det mye fisk i nevnte sone. Fikk 11 triple og 16 doble. Blir fort mye fisk da. Det ironiske var at jeg tok en halvtimes pause til røyk pissing og sjokkis fordi det ble etterhvert så mye fisk at jeg var redd det ville komme beskyldninger om juks fordi jeg var norsk, og kontrolløren var norsk. Hadde rukket opp mot 110 uten problemer. BRA at finnen etter meg fikk mye å. Det blir teit når det er så mye fisk på 50 Kvm, men jøss så morro en gang i året :)

 

 

Hei Pål, det var deg jeg venta på!!

 

Gratulerer på etterskudd med et fantastisk resultat! Jeg er ingen stor fan av konkurransefiske. Ser forferdelig stressende ut, men jeg beundrer definitivt kunnskapene og resultatene. Artig film, liker spesielt at man bare napper fisken opp av vannet og rett i håven  ;D

 

Hva er det forresten som gjør franskmenn, belgiere, polakker og tjekkere så gode i dette gamet. Satses det stort på konkurransefiske på kontinentet?

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bare for morro :) Fiska i hele mitt liv og vært fluefisker i 27 år. Aldri vært hindret fra i å fiske så mye jeg vil, så dette er bare nok en fisketur. Deilig å variere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg liker fisketurer med kaffekos osv... Men du verden hvor gøy det ville vært og fisket litt med fiskere ala Pål her. Tenk hvor mye man lærer. Konkurranse miljøet her er vel som konk miljøet i kasting.

 

Rimelig avslappet, men fullt fokus i det man holder på. Tror mange blir skremt av ordet KONKURRANSE.

 

Stå på videre Pål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB

 

Ta deg litt tid til å lese artikkelen.

 

http://www.flyfishnorway.com/pdf_files/ny_vm_polen_98.pdf

 

Er det Pål Andersen som har skrevet denne?

 

Fin artikkel. Jeg har hatt tildels harde utfall mot konkurransefiske tidligere, men har fått et mer nyansert syn. Tror imidlertid jeg fortsetter i et litt mer avslappet spor. For meg er kombinasjonen av fri fra jobb og familie, ut i natur, kameratskap, fiskingen, kastingen, utstyrspraten og kanskje en aldri så liten knert nok så det holder. Det er prikken over i'n i livet. At andre har større ambisjoner innenfor fluefiske er ikke noe jeg heretter bare aksepterer og repsekterer, jeg kan til og med forstå det. Det passer bare ikke helt meg med to små barn og realtivt få fiskedager pr. år. Men at jeg prøver meg på en konkurranse om noen år skal jeg definitivt ikke utelukke. At jeg kommer helt sist kan jeg nok heller ikke utelukke.  ;D

Jørn 

 

Jeg følte meg rimelig sikker på at du ville forandre mening når du ble litt mer "kjent" med hva dette går ut på.  ;D

Den korte tiden jeg forurenset miljøet lærte jeg utrolig mye, og hadde det veldig artig.

 

Pål, blir det ikke noe norsk lag i NZ i mars??????  :o :o

I så fall utrolig skuffende. Var ikke du med i '91?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...