Gå til innhold

Bindeutstyr


Åge

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle begynne så smått med litt fluebinding, da først med noen utvalgte enkle SØ fluer.

Er det da noe vits i å kjøpe et nybegynner-sett eller kunne dere tipset meg om hva jeg trenger og at jeg kjøper dette løst?

Hvis jeg kjøper et typisk begynner sett får jeg vel med en masse materialer og div som jeg ikke trenger da jeg ikke kommer til å binde tørrfluer etc. men kun større SØ fluer.finnes det f.eks. et et sett tilpasset laksefluer/SØ fluer?

 

på forhånd takk :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Flyfisher, men hvis du ikke har anledning til å komme til Nordisk fiskeutstyr så bør du likevel kjøpe fluebindeutstyr løst, både materialer og verktøy. Hovedtingene du må kjøpe hvis du skal binde Sjø-fluer er følgende:

 

*Bindestikke - siden du begynner så trenger du ikke å kjøpe en kjempedyr stikke, men ikke kjøp den billigste sorten, der er som regel kjeften i stikka bløtere enn i andre stikker og det er færre muligheter på den. Siden du vil begynne med SØ-fluer vil jeg i hvert fall anbefalt at du kjøper en stikke med "brekk" på armen. Da kan du rotere fluer rundt mens de til enhver tid holder seg vannrette, dette er nesten et must hvis du vil lage pene epoxy-fluer mener jeg

 

* Trådholder - Du burde kjøpe en med keramisk rør, trenger ikke å vær dyre greier.

 

* Sakser - Som i tørrfluebinding er gode sakser også viktig til sjøfluebinding. Du trenger èn grov saks til tinsel og syntetiske materiealer (her bruker jeg bare kjøkkensaksa ;D ) og helst to finere; èn mellom-grov og èn til fin-klipp.

 

* Tusjer - Vannfaste sprit-tusjer i forskjellige farger til div. fiskeimitasjoner.

 

* Lakk - Gjerne en blank lakk og en sort lakk.

 

* Bindetråd - Jeg liker å ha en sterk og tynn tråd til sjøfluer, så Danville Translucent Thread mener jeg er et godt valg: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=67_115&products_id=780

 

* Epoxy - Devcon 5 minute epoxy er veldig bra :D Mest vanlig er den nok også. Brukes til mange fluer!

 

* Dubbingspinner - ikke så nøye med pris-klasse mener jeg, kan heller "oppgradere" etter hvert ;)

 

* Krok - Kjøp til flua du skal binde, men å begynne med vanlige streamerkroker i str. 6 og 4, kanskje også 8 og 2, og shrimp-kroker i str. 8, 6 og 4 er nok ikke så dumt ;)

 

* Materialer - avhenger av hvilke fluer du skal binde. Hadde jeg vært deg villle jeg begynt med feks. Juletreet, beskrivelse her: http://www.fiskeklubben.no/sluk/fly/juletre.asp

Noen materialer som er kjekke å kjøpe først som sist er bucktail, mylarslange til fiskeimitasjoner og zonkere, div. 3D-øyne, MARABOU, forskjellige flash-materialer, kanin-remser og forskjellige typer chenille.

 

Denne lista er fra MINE erfaringer og valg av fluer som skal bindes, så det er sikkert andre folk her på ffs som gjerne vil LEGGE TIL eller trekke fra lista, men jeg mener sterkt at dette er en fin start. Dette kommer nok til å bli ganske mye dyrere enn et nybegynnersett, men som du sa, da får du masse du aldri kommer til å bruker, så det blir dyrt for de få delene du faktisk kommer til å bruke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar sailfish!

Bare hyggelig vettu :)

 

Men hvorfor må jeg ta turen først når jeg har et suverent forum som oppslagsverk ;D ;D

 

Så sant, så sant... Print ut lista mi og vis den til Runar på nordisk, se om han har noen invendinger ;) Han har sikkert mange andre bra tips også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...