Gå til innhold

Binder du fluene dine selv?


.JB

Binder du fluene dine selv?  

67 stemmer

  1. 1. Binder du fluene dine selv?

    • Ja, å fiske med egne fluer er religion!
      37
    • Ja, men kjøper noen få innimellom.
      32
    • Både óg. Viktigst at fluene funker.
      6
    • Nei, men planlegger å begynne.
      3
    • Nei, det overlater jeg til proffer.
      1


Anbefalte innlegg

Takker for gode ønsker. Har prøvd noen år uten å lykkes, men i år er jeg bedre foreberedt enn noen gang ;D ;D ;D Etter som det er så vanskelig er det så inni Hel..te morro når man en og annen gang lykkes. Nå når jeg ser i boksen med de ferdige uprøvde fluen, er jeg verdensmester.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne å binde fluer ut i fra økonomiske motiver er i hvertfall helt håpløst.  For meg er det kun fordi at det "bygger ut" hobbyen, det er en koselig aktivitet i vente på sesong, jeg får et mer personlig forhold til hva jeg binder på fortommen, og ikke minst så bidrar det til å "forstå" mer av "insektetsverdens" innhold og livsfaser.  Når det er sagt så mener jeg at om hvorvidt man binder fluer eller ikke, ikke er med på å definere hvorvidt en fisker er "rookie" eller ikke.  Og, selv om jeg har en langt større glede av fisket med egne fluer, mener jeg selvsagt ikke at det skal være en lik opplevelse for alle andre. Kjøpefluer er helt OK, jeg ønsker ut i fra personlig smak kun å fiske med egne fluer, uansett. 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne å binde fluer ut i fra økonomiske motiver er i hvertfall helt håpløst.  For meg er det kun fordi at det "bygger ut" hobbyen, det er en koselig aktivitet i vente på sesong, jeg får et mer personlig forhold til hva jeg binder på fortommen, og ikke minst så bidrar det til å "forstå" mer av "insektetsverdens" innhold og livsfaser.  Når det er sagt så mener jeg at om hvorvidt man binder fluer eller ikke, ikke er med på å definere hvorvidt en fisker er "rookie" eller ikke.  Og, selv om jeg har en langt større glede av fisket med egne fluer, mener jeg selvsagt ikke at det skal være en lik opplevelse for alle andre. Kjøpefluer er helt OK, jeg ønsker ut i fra personlig smak kun å fiske med egne fluer, uansett. 

Morten

 

 

Og man vet hva man får Morten, du blir din egen "kvalitets" sikrer. Det er en fordel! Man kan ikke alltid stole 100% på det man kjøper.

 

JB, etter en fæl drøm i natt så havner nok jeg i kategorien din muligens. Den eneste, tror jeg overlever med å betale 6 kr for en nydelig Vulgata dun jeg ;) Jeg er alt annet en "handyman" og fingernem ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er dessverre også min erfaring. Det er ikke så lett å knekke myggkoden foran bindestikka.

 

Den myggpuppa som funket som juling det ene året i godvannet, kan fort bli pisset på av ørreten i det samme vannet året etterpå.

 

Det kan faktisk være riktig så frustrerende... :rolleyes:

I bugs of the underworldfilmen er det en ting jeg virkelig ble overrasket over. Jeg har alltid trodd at myggpuppen stikke vertikalt ned i vanet med en luftboble øverst som limer den fast i vannfilmen. Men neida, det gjør den ikke:) Der kan svaret ligge. Et hint er å binde myggpupper på caddiskroker (eller sirkelkroker) med flytedevicer i bege ender... Vir får se om det funker bedre enn en tradisjonell buzzer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Binder en del selv, mens de "vanskeligste" overlater jeg til eventuelt andre, til jeg kan binde alt selv...

men selvfølgelig stas å få fisk på eigen flåge ;D

Men relgion blir det ikke .... åpen for det meste 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å binde selv for 2 år siden. Brukte lang tid på å få ut fingern og manne meg opp til å gå bort fra kjøpefluene. Dette til tross for at jeg fikk mitt første bindesett for 14 år sida. Men uansett da jeg først kom igang så skamma jeg meg over at jeg ikke hadde begynt før. Fluene mine blir ikke alltid så pene, men de fisker så jeg er fornøyd.

 

Det jeg setter mest pris på ved å binde selv er friheten til å lage fluene akkuratt som jeg vil og at jeg kan binde opp nøyaktig det jeg trenger. Vet ikke hvor ofte jeg opplevde at butikkene f.eks. var utsolgt for Palmermygg i  størrelse 18, så jeg måtte ta det de 2 som igjen i størrelse 16.

 

Jeg binder en del om vinteren, men ganske mye i sesong også. Ofte jeg må gjøre noen justeringer på mønstrene jeg har bundet opp for å få fisken til å ta. Og det er nesten det kuleste å lage/rette på en flue basert på erfaringer du har gjort samme dag for så å oppleve at det funker dagen etter.

 

Trist at ingen vil diskutere moralen i dette..;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder så og si aldri fluer selv. Men blir jo såklart innspirert til og begynne når jeg sitter å ser på Gunnar, Jostein, Terje, Tore og de andre sitte å binde. Har satt i gang et prosjekt i kjelleren så bindestikka og resten kan stå fremme hele tiden i håp om at det kan bli noe mer binding.

Kjenner jeg meg selv rett så står det vel der til det støver ned, er jo så mye annet moro man kan gjøre enn å sitte å knote med små fluer. Er jo lov å håpe jeg tar feil, men...... :)

Har større tro på at det blir bygging av stenger i vinter.

 

Sven Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstemning stengt.

 

Nesten halvparten av de som har svart fisker kun med egne fluer. Den andre halvparten kjøper noen fluer, men binder også selv. Da er det ingen halvparter igjen, bare en bitteliten part på litt over 5,1 prosent som ikke binder i det hele tatt. Av disse igjen har åtte av ti planer om å begynne med fluebinding.

 

Jørn

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstemning stengt.

 

Nesten halvparten av de som har svart fisker kun med egne fluer. Den andre halvparten kjøper noen fluer, men binder også selv. Da er det ingen halvparter igjen, bare en bitteliten part på litt over 5,1 prosent som ikke binder i det hele tatt. Av disse igjen har åtte av ti planer om å begynne med fluebinding.

 

Jørn

 

 

 

 

Tror vel det er en god del som ikke binder, som heller ikke har krysset av på målingen.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstemning stengt.

 

Nesten halvparten av de som har svart fisker kun med egne fluer. Den andre halvparten kjøper noen fluer, men binder også selv. Da er det ingen halvparter igjen, bare en bitteliten part på litt over 5,1 prosent som ikke binder i det hele tatt. Av disse igjen har åtte av ti planer om å begynne med fluebinding.

 

Jørn

 

 

 

 

Tror vel det er en god del som ikke binder, som heller ikke har krysset av på målingen.

Morten

 

 

Dette er ingen representativ undersøkelse på noen som helst måte - antageligvis heller ikke når det gjelder blant forumets medlemmer. Men oppsummeringen er temmelig presis når det gjelder de som har avgitt stemme. Dette er en avstemning og ikke en undersøkelse. 

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...