Gå til innhold

Handle fra USA


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er det noen som har handlet noe i USA og har en viss anelse om hvor mye fraktkostnadene ligger på?

Dette kommer an på hvilken type frakt du velger, og litt på hvor du bestiller fra !

Men skal du først handle fra usa lønner det seg nok å enten gå sammen flere kompiser og gjøre ei stor bestilling, eller gjøre ei større bestilling selv !

Å bestille ett fluesnøre er neppe lønnsomt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har handlet noe i USA og har en viss anelse om hvor mye fraktkostnadene ligger på?

Dette kommer an på hvilken type frakt du velger, og litt på hvor du bestiller fra !

Men skal du først handle fra usa lønner det seg nok å enten gå sammen flere kompiser og gjøre ei stor bestilling, eller gjøre ei større bestilling selv !

Å bestille ett fluesnøre er neppe lønnsomt  ;)

 

Det tenkte jeg litt på seff, men hadde det vært for at jeg skulle kjøpe bare ett snøre, hadde det ikke vært no problem å kjøpt det i norge, men når det er snakk om 3-4 snører + kanskje noe linedressing +++

Da blir det kanskje lønnsomt ell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har handlet noe i USA og har en viss anelse om hvor mye fraktkostnadene ligger på?

Dette kommer an på hvilken type frakt du velger, og litt på hvor du bestiller fra !

Men skal du først handle fra usa lønner det seg nok å enten gå sammen flere kompiser og gjøre ei stor bestilling, eller gjøre ei større bestilling selv !

Å bestille ett fluesnøre er neppe lønnsomt  ;)

 

Det tenkte jeg litt på seff, men hadde det vært for at jeg skulle kjøpe bare ett snøre, hadde det ikke vært no problem å kjøpt det i norge, men når det er snakk om 3-4 snører + kanskje noe linedressing +++

Da blir det kanskje lønnsomt ell?

Da kan det fort bli lønnsomt, ja ! Spesielt om du finner snører på salg også (closeout) !

Vet at noen nettbutikker der borte bla selger Airflo's Ridgeline-snører til ca halv pris, og det er ihvertfall snører jeg er fornøyd med  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har handlet noe i USA og har en viss anelse om hvor mye fraktkostnadene ligger på?

Dette kommer an på hvilken type frakt du velger, og litt på hvor du bestiller fra !

Men skal du først handle fra usa lønner det seg nok å enten gå sammen flere kompiser og gjøre ei stor bestilling, eller gjøre ei større bestilling selv !

Å bestille ett fluesnøre er neppe lønnsomt  ;)

 

Joda, jeg for min del kjøper fluesnører på eBay. Fikk f.eks. i går et Rio Gold tilsendt fra USA, Snøret betalte jeg kr 200,- for, og frakta kom på kr 30,-. Sparte noen hundrelapper på den dealen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Å kjøpe fiskeprodukter på postordre synest jeg er smart reint økonomisk.

Problemet er at til slutt er det få butikker igjen i Norge som gir dere mulighet til å ta og kjenne på produktene, og en del referanser forsvinner...dere vet vel det at butikkene kan ikke bare ha masse fett utstyr liggende på utstilling, de er dessverre avhengige av å tjene noen penger.

De fleste butikkene i Norge som selger et rikholdig og godt produkt utvalg, gjør det allerede utifra en viss grad av ideologi. Ikke veldig lønnsom foretningsidè dessverre.

Men man kan jo handle varer i Norge til "utenlandske" priser.

Forskjell på noen amerikanske stang merker er stor i forhold til USA pris og norsk pris.

Ett merke, sikkert flere etterhvert, som jeg vet koster det samme i Norge som i USA, og ikke tillatt priskrig på er "Winston". Ca 4990.- i Norge.

Den nye BII-MX serien er rost opp i skyene av de som liker tanken på at Winston endelig lager en rask serie. Men de flotte ørret "aksjonene" finnes allerede. Winston er et lite selskap som ikke har i nærheten av annonserings budsjettene til de store. Men vet at det ikke bare er de vakreste stengene som lages, men nå også en aksjon som passer oss nord- europeere. Nok om det.

 

Å kjøpe varene "elektronisk", fordi det er helt selvsagt av økonomiske hensyn, er det samme som bøndene

har tenkt her hjemme i tusenvis av år: Klart vi må fange flest mulig stor fisk i garnet, da slipper jo vi å kjøpe mat. Til slutt lite attraktiv fisk igjen i vannet.

Kanskje blir det slik med shopping på nettet også; at til slutt er det lite gode produkter å prøve i din lokale "fagforhandler", at vi ikke har peiling på hva vi skal kjøpe.  :o

 

Bare verdt et sekunds ettertanke :), kan godt være jeg bestiller noe fra "nettet" en gang, men da kun hvis tomt hos mine nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg finner på å kjøpe ting som snører og sånne ting i USA, tror jeg ikke de norske butikkene lider noen nød av den grunn. Har svidd av så mye penger på fiskeutstyr i Norge og kommer sikkert til å fortsette med det i fremtiden. Faktisk har jeg nå ikke èn fluefisketing som er kjøpt i USA! En annen ting er at jeg feks ikke kunne tenke meg å kjøpe stenger, pontongbåt etc. fra USA. Har litt motforestillinger mot å betale flere tusen kroner ekstra i frakt... Stenger kommer jeg nok også bestandig kjøpe her i Norge. Hvis noe går galt med stanga r d jo lettere å stikke tilbake til butikken du kjøpte stanga i enn å sende flere hundre mail at og fram til USA. ;)

 

Så norske butikker, ikke frykt!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Flott Sailfish!

Det er omtrent noe slik jeg mener.

Men jeg kjenner noen som til enhver tid ønsker å kjøpe i utlandet. Gjerne etter flere runder med utprøving hos den lokale fagforhandler. Og samtidig ønsker servicen og garantien hos sin lokale >:(

Dette blir litt feil. Men godt om den generelle holdning er annerledes. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Flott Sailfish!

Det er omtrent noe slik jeg mener.

Men jeg kjenner noen som til enhver tid ønsker å kjøpe i utlandet. Gjerne etter flere runder med utprøving hos den lokale fagforhandler. Og samtidig ønsker servicen og garantien hos sin lokale >:(

Dette blir litt feil. Men godt om den generelle holdning er annerledes. :) :)

 

Er enig med deg at det blir feil å prøve stenger og forvente full service og godvilje hos lokal fagforhandler hvis man så og si BARE kjøper i utlandet, men trur nok ganske sikkert at de aller fleste kjøper ca 90% av fiskeutstyret sitt i Norge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Flott Sailfish!

Det er omtrent noe slik jeg mener.

Men jeg kjenner noen som til enhver tid ønsker å kjøpe i utlandet. Gjerne etter flere runder med utprøving hos den lokale fagforhandler. Og samtidig ønsker servicen og garantien hos sin lokale >:(

Dette blir litt feil. Men godt om den generelle holdning er annerledes. :) :)

 

Den diskusjonen her har vel vært oppe noen runder før.

jeg kan ta et eksempel:

 

Simms Classic guide vadejakke...jeg hadde lyst på, og sjekket butikker i Norge. 3700 kr skulle de ha for jakka.

Logget meg på Ebay og handlet ei jakke fra statene som tilslutt endte på 15-1600 kr med frakt og toll og div. mener jeg å huske(www.gorgeflyshop.com). Fullstendig høl i hue å skulle betale over det dobbelte når det finnes sjapper som sender globalt og som du sparer masse penger på å bruke. Jeg dro forøvrig IKKE i ei lokal sjappe og klådde før jeg handlet på nett, og det er jeg enig i at blir litt feil.

 

Når det gjelder stenger(har sjekket sage,redington og scott) har jeg regnet en del på det og finner ikke den helt store besparelsen på å handle på nett, og da går jeg selvfølgelig til den lokale sjappa og handler.

 

Jeg vet at det er et tøft marked for butikker i Norge, men face it...sånn er livet.

I dag har vi noe som heter internett, og internettbutikker! Det er ikke bare fiskeutstyrs-bransjen som har dette problemet :rolleyes:

 

Men vil folk betale det dobbelte på enkelte produkter, kun for å gi omsetning til den lokale sjappa...så har jeg ingen problemer med det.

Jeg for min del handler der de har god service og billige produkter, enten det er på nett eller i butikk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åge,

jeg er langt ifra uenig med deg i at å handle et sted det er så store forskjeller på et produkt, er både smart og riktig. Noen priser nok en del merkevarer vel høyt, sammenliknet med hva det helt tydelig koster å produsere dem.

Stenger fra USA, de du nevnte er nok mer riktig i forhold til kostnader etc.

Dette er bra, og bør derfor også, som du nevner, verdsettes av kunden.

 

 

Jeg handler f.eks. Knapek og Hanak , (Tsjekkisk mothakeløs krok) på nettet, dersom tomt hos importør, og lenge til levering. Men fortrinnsvis handler jeg kroken hos norsk importør som har tatt seg bryet verdt med å lagerføre varer jeg kan ha på 2 dager om det kniper på. En vakker dag lager kanskje Mustad like gode krok som idag, uten mothake. Eller ihvertfall en krok som fortsatt er god etter å ha kvittet meg med mothaken. Og i disse catch and release tider er det jo ikke noe å samle på likevel, mothakene altså ;)

Mister ikke flere fisk ved å fiske mothakeløst, bare noe mange tror. Sparer fluene mine for mye slitasje også. Egentlig ganske greit å slippe mothaker som henger seg opp i alt..men nå er jeg plutselig på vei inn i ny debatt..sorry. :-[

 

 

Og kommentar til den oppspiste fisken din som svømmer frem og tilbake...med navnet Vålerenga...rar fisk, men slikt spises jo til frokost av voksne karer ;D i år også. Martin kan dere bare få ha, er dere vel undt. Gleder meg til å se "showet" starte 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra vi er enige om noe da ;D litt handling på nett er lov.

 

Martin er endelig hjemme i klubben han elsker, han har vært VIF fan hele livet og det må være spesielt for han å trene Enga. Litt spesielt å ha han her...og jeg tror faktisk dette blir suksess.

For min del gleder jeg meg mer til cup-turer til land og strand, alltid like artig å besøke nye steder.

 

lykke til i 2008

 

mvh

 

Åge

 

som sang "Martin er ræva" i 2007 ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra vi er enige om noe da ;D litt handling på nett er lov.

 

Martin er endelig hjemme i klubben han elsker, han har vært VIF fan hele livet og det må være spesielt for han å trene Enga. Litt spesielt å ha han her...og jeg tror faktisk dette blir suksess.

For min del gleder jeg meg mer til cup-turer til land og strand, alltid like artig å besøke nye steder.

 

lykke til i 2008

 

mvh

 

Åge

 

som sang "Martin er ræva" i 2007 ;D

 

 

 

 

Ikke glem sangen da, Åge. Kan være dere for brukt for den igjen...ihvertfall inne 2009 ;D

Lykke til! Bedre Enga enn RBK. Er vi heldige så møter vi dem i kvarten i Uefa cup. Men da må vi først slå min favoritt i England, Everton. Og det liker jeg dårlig tanken på... :-\. Kan Oldham, så kan vel Brann....dessverre.

Men mine helter nr 1 i England heter idag Luton. Synd de ikke stod distansen helt inn 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nå begynner vi å snakke kjapp leveringstid!

Dette er kopi av pakkesporinga på bindestikka mi fra www.theflyshop.com

Den blir levert på døra før 18 i morgen! fraktkostnad 22 dollar!

 

 

 

 

Mar 12, 2008  7:49 PM

 

Int'l shipment release   

 

GARDERMOEN NO 

 

 

 

Mar 10, 2008  5:32 PM

 

Left origin   

 

REDDING, CA 

  USA

   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre Enga enn RBK.  :o:(>:(

Jeg som trodde tråden handlet om å bestille fra USA.

By the way, som de sier der borte når det ligger en by ved veien. Kjøpte noe småting fra The flynAngling World for litt siden, bl.a. Mustad kroker 100 pk 94833, de kostet $1,41, i norske ble det ca NOK. 62,- med moms, ca en tredjedel av hva de koster her i Norge og på esken stod det "Made in Norway" :(

UTC ultra bindetråd $ 1,41 NOK 9,25 pr. snelle . Porto for hele pakka, den nette sum av $ 7,95. De har ikke det store utvalget, slik at neste gang har jeg tenkt å prøve Bob Marriot's. De mangler imidlertid Tiemco og Fly-Rite sine produkter, i tillegg legger de på $ 35,- for sertifikat ved eksport av fjær og annet biologisk materiale.

 

M.v.h.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, du har rett Jens, ufint av meg, og faktisk urimelig...og uriktig (dårlig femstilt ironi, det ser jeg nå ;D)

LA tråden handle om USA handel...

Der har jeg intet å tilføye, det koster å handle i Norge, men heldigvis har vi sjapper som fører varene...i tilfelle en handels boikott skulle ramme oss en dag :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...