Gå til innhold

Er du fornøyd med egne kasteferdigheter ?


-Lars-

Hva syntes du selv, helt ærlig ?  

101 stemmer

  1. 1. Hva syntes du selv, helt ærlig ?

    • Jada, jeg mestrer de fleste kast og kaster laaangt !
      15
    • Tja, jeg får ut 25m med #5, og mestrer vannkast !
      40
    • Får bra lengde og presentasjon med kast over hodet, men fikser ikke vannkast !
      49
    • Får ut litt snøre, men fortommen ser ut som et kråkereir etter få kast !
      8
    • Er glad om jeg får ut 10m og ei nogenlunde snørebukt !
      5


Anbefalte innlegg

Er godt fornøyd når jeg er helt alene og ikke har andre å måle kastene mine opp imot. Da får jeg den gode roen i kastene og får til kastene nesten hver gang. Har aldri klart å kaste langt, med unntak av med 10er stanga (en-hånds) med skyteklump :o. Den er helt rå! Men 5er stanga får jeg ikke distanse ut av. Ikke at det gjør noe, fordi jeg liker aller best mindre elver med tett vegetasjon langs begge sider for bruk av den stanga. Der bruker jeg et kast som går ut på at bakslengen styres opp (rett opp) i lufta i stedet for bak (pga vegetasjonen) og framslengen blir et slags underhåndskast med flua kontrollert dalende tett inntill, eller rett innunder, vegetasjonen på andre siden av elva. Har ikke sett mange gjøre dette kastet, og jeg vet heller ikke hva det kalles. I litt bredere elver (de elvene som normalt kastende fiskere med 5er stenger mestrer) tar jeg ibruk 7er stanga. Den gir meg kombinasjonen av lengden jeg ønsker i tillegg til at den er mindre følsom for vind. En tapered fortom er en selvfølge (helst selvlagd :D) for dette. Fjellet får også 7er stanga på besøk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 5er stanga får jeg ikke distanse ut av. Ikke at det gjør noe, fordi jeg liker aller best mindre elver med tett vegetasjon langs begge sider for bruk av den stanga. Der bruker jeg et kast som går ut på at bakslengen styres opp (rett opp) i lufta i stedet for bak (pga vegetasjonen) og framslengen blir et slags underhåndskast med flua kontrollert dalende tett inntill, eller rett innunder, vegetasjonen på andre siden av elva. Har ikke sett mange gjøre dette kastet, og jeg vet heller ikke hva det kalles.

 

Høres ut som et av kastene John Goddard viser i Mel Kriegers Essence Of Fly Casting II. Han hadde heller ikke noe navn på det, i hvert fall ikke da den filmen ble laget, men bruksområdet hans var identisk med det du skisserer. Selv har jeg stort sett brukt varianter av spey-/rullekast i slike situasjoner, men tror jeg skal prøve å lære meg dette kastet også, slik at jeg har det i bakhånden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig bra. men hva er en 3-er stang? Noen fabrikanter har 3-er stenger som er like stive som andre 6-er. Det som teller er jo hvilket snøre  :-*

 

Helt enig, måtte bare skryte litt  ;D

 

3'er stanga var nok reel nok treer, etter hva jeg husker var det en GLX classic. Klumpen var en relativt kort klump (sikkert litt tung også) og tynn skyteline  ;D, og som sagt ute, og ute kan det blåse  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

prøvde min nye scott g kl 5 i går med et rio grand snøre. kasta ut hele snøret + en 2-3 m backing som ingenting :P.har heller ikke hatt problemer med å kaste helt ut snøret på mine andre scott stenger i 4 og 6.  på 6ern gikk et rio steelhead &atlantic salmon taper(33m) +litt backing ut så det blås. nyttig i praktisk fiske?, sjelden. artig når det går så det hyler?, ja. forresten et jævlig bra snøre det der. ;D.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

prøvde min nye scott g kl 5 i går med et rio grand snøre. kasta ut hele snøret + en 2-3 m backing som ingenting :P.har heller ikke hatt problemer med å kaste helt ut snøret på mine andre scott stenger i 4 og 6.  på 6ern gikk et rio steelhead &atlantic salmon taper(33m) +litt backing ut så det blås. nyttig i praktisk fiske?, sjelden. artig når det går så det hyler?, ja. forresten et jævlig bra snøre det der. ;D.

 

bent

 

Du må melde deg på 5er cupen. Kanskje du blir norgesmester ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

prøvde min nye scott g kl 5 i går med et rio grand snøre. kasta ut hele snøret + en 2-3 m backing som ingenting :P.har heller ikke hatt problemer med å kaste helt ut snøret på mine andre scott stenger i 4 og 6.  på 6ern gikk et rio steelhead &atlantic salmon taper(33m) +litt backing ut så det blås. nyttig i praktisk fiske?, sjelden. artig når det går så det hyler?, ja. forresten et jævlig bra snøre det der. ;D.

 

bent

 

Du må melde deg på 5er cupen. Kanskje du blir norgesmester ;):)

 

ja kanskje det, men gidder ikke å reise landet rundt for å kaste. :rolleyes: 5er cupen har vel vært i tromsø etter det jeg vet. er forresten ikke så opphengt i kastinga, det er fiskeprestasjonene som teller for meg. men det hadde jo kanskje vært innterresant å se hvor man lå i løypa kastemessig i forhold til andre "fiskere" ;D. av og btil er det jo artig å dra på litt for å se hvor langt det går. hadde en sage en gang med betegnelsen ma690/2 hvis jeg ikke tar helt feil.var ei stang som kom før grafitt 1-2-3 og alt det der. husker att jeg kasta ut samme snøret utvada med vann nesten oppunder arma. stanga var forøvrig litt toppkappa. tror de fleste kan kaste langt bare man terper litt på teknikk.

 

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

prøvde min nye scott g kl 5 i går med et rio grand snøre. kasta ut hele snøret + en 2-3 m backing som ingenting :P.har heller ikke hatt problemer med å kaste helt ut snøret på mine andre scott stenger i 4 og 6.  på 6ern gikk et rio steelhead &atlantic salmon taper(33m) +litt backing ut så det blås. nyttig i praktisk fiske?, sjelden. artig når det går så det hyler?, ja. forresten et jævlig bra snøre det der. ;D.

 

bent

 

Du må melde deg på 5er cupen. Kanskje du blir norgesmester ;):)

 

ja kanskje det, men gidder ikke å reise landet rundt for å kaste. :rolleyes: 5er cupen har vel vært i tromsø etter det jeg vet. er forresten ikke så opphengt i kastinga, det er fiskeprestasjonene som teller for meg. men det hadde jo kanskje vært innterresant å se hvor man lå i løypa kastemessig i forhold til andre "fiskere" ;D. av og btil er det jo artig å dra på litt for å se hvor langt det går. hadde en sage en gang med betegnelsen ma690/2 hvis jeg ikke tar helt feil.var ei stang som kom før grafitt 1-2-3 og alt det der. husker att jeg kasta ut samme snøret utvada med vann nesten oppunder arma. stanga var forøvrig litt toppkappa. tror de fleste kan kaste langt bare man terper litt på teknikk.

 

 

bent

 

Men kaster du ut 33m pluss 3 m backing, og 5 meter fortom, så VINNER du mest sansynlig NM, og det kan jo være en grei tittel å ta med seg. jeg for min del hadde nok komt ti meter bak deg i en turnering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

man må jo ha dagen da det meste stemmer ;D.det er jo ikke hver gang det går like langt. har aldri kasta i konkuranseform før. kanskje jeg får ta en tur på de åpne treningene til tromsø casting og fluefiske forening for å teste formen.

hadde jo vært interessant å få målt kastan en gang for å se hvor langt man virkelig kaster.

det kan jo hende att nervan spiller meg ett puss når mange skal se på :-X. kaster kanskje ikke så pent bestandig, men langt går det. :P

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kaster du ut 33m pluss 3 m backing, og 5 meter fortom, så VINNER du mest sansynlig NM, og det kan jo være en grei tittel å ta med seg. jeg for min del hadde nok komt ti meter bak deg i en turnering :)

 

Nå er det ikke akkurat slik målingen foregår i konkurranser da  ;) De fleste som måler på denne måten pleier få seg en liten overraskelse når målebåndet kommer fra.

 

Dessuten er det stor forskjell å kaste over 30 meter utendørs med svak medvind og gjøre det samme inne i en hall. Selv en nesten umerkelig pust i ryggen kan utgjøre mange meter ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Men kaster du ut 33m pluss 3 m backing, og 5 meter fortom, så VINNER du mest sansynlig NM, og det kan jo være en grei tittel å ta med seg. jeg for min del hadde nok komt ti meter bak deg i en turnering :)

 

Nå er det ikke akkurat slik målingen foregår i konkurranser da  ;) De fleste som måler på denne måten pleier få seg en liten overraskelse når målebåndet kommer fra.

 

Dessuten er det stor forskjell å kaste over 30 meter utendørs med svak medvind og gjøre det samme inne i en hall. Selv en nesten umerkelig pust i ryggen kan utgjøre mange meter ekstra.

Det er nettopp dette jeg vil frem til :) Fordi om jeg forklarte det på en litt mer vrien måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måles det da?? Er det fra der du står til tuppen av fortommet/spissen? Jeg har forstått det slik at det er krav til vekt på snøret.

 

Sigve

 

Det måles med målebånd fra der du står til der flua lander.

 

I 5'er cupen er det de høyere herrer som bestemmer hvilke snører som er lovlige. XXD er vel det mest vanlige, men her er det andre som har mer peiling enn meg. Stanga i 5'er cupen skal være klassifisert 5'er og maks 9 fot. I guidelinecupen kan klumpen veie 27 gram mens stanga skal være klassifisert som 7'er og maks 10 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...