Gå til innhold

5 vårfluer


dalislama

Anbefalte innlegg

Jeg fyller på vårflue/mudderflueboksen for tiden og lurer litt på hva jeg skal supplere med. Jeg har lyst å prøve noe nytt i år og lurer litt på hva som er dine favorittmønster. Så langt har jeg bundet opp noen eksemplarer av renaflua og har lyst å prøve meg på VAG(wing) caddis. Det er god plass til alle livsstadier i boksen min ennå, så er åpen for alle slags lister :) Her er min liste etter antall minutter på fortommen i fjor:

 

Tørt

1. Dyret

2. Goddard caddis

3. Elk hair caddis

4. Ikke noe navn (palmervariant som ligner litt på Vera)

5. Streaking caddis

 

Klekkende

1. Ikke noe navn (Ligner litt på Eikrepuppa)

2. Emergent sparkle pupa variant

 

Larver

1. Mudderfluelarve (ikke noe navn. Mye marabou og fungerer ganske dårlig :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørt

1. Dyret

2. Goddard caddis

3. Elk hair caddis

4. Ikke noe navn (palmervariant som ligner litt på Vera)

5. Streaking caddis

 

5 meget gode kandidater dette  ;D

Min liste er veldig lik, men velger å binde Goddard caddis flua med spunnet snowshoe rabbit kropp, i tillegg vil jeg ha med Madam X og E12.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har glemt en av mine favoritter, Superpuppan. Fin liten greie om den her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=42

 

Den fisker dessuten like godt tørt som vått, spesielt noen få cm under overflaten, med inndraging. Eller banna jeg i kirka nå  :-X? Selv om kanskje enkelte på forumet gir inntrykk av det motsatte, er det faktisk utrolig spennende å fiske dette mønsteret vått slik jeg beskrev, plutselig kommer det en bølge i overflata, og flua forsvinner i et raskt drag.

(Strengt tatt er det vel egentlig slik den skal fiskes også, men denne funker som sagt kanon tørt også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superpuppan er en klassiker men den er som navnet sier en puppe/klekker, ikke en tørrflue.

Bjørnar Skjevdal sin Super Superpuppan er også knall, for ikke å snakke om Eikrepuppa.

 

En annen tørr favoritt en gode gamle Rackelhanen og dens moderne bror Rena-flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superpuppan er en klassiker men den er som navnet sier en puppe/klekker, ikke en tørrflue.

 

 

Jepp, som jeg også påpekte, men jeg oppfattet det slik at trådstarter ville ha gode mønstre for vårfluer til alle stadier, og dette er et av de absolutt beste. Da må man inkludere mønstre som i utgangspunktet fiskes best vått.

Fiskes det tørt kan det dog imitere puppeskall som flyter på overflaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen eksemplarer av superpuppan i boksen og de fisker bra i filmen nesten hver gang jeg setter den på. Aner ikke hvorfor jeg ikke bruker den mer. Men hva med devil bug? Har noen av dere fisket en del med den? Går fort å binde opp noen slike. Jeg leser og hører en del folk "sverge" til denne flua, men jeg har aldri møtt noen som fisker med den.

Har lagd en del eikrepupper siden sist. Ikke så ulik den Sigve viste frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårfluepupper bør man ha; Vårfluepuppa fra helvete el,l ; http://www.fluefiske.net/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=9. Eikrepuppa ser giftig ut. Har også ekserimentert med svømmende vårfluer under filmen, men dette mønsteret har jeg bare prøvd de siste 2 sesongene, så det er for tidlig å si noe sikkert. På / i film funker Superpuppan bra.

 

I tilegg til disse og de mønstre som er nevnt i tråden vil jeg sterkt anbefale minst et mønster for tørre vårfluer som ligger / står høyere på vannflata, eks Nalle puh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tmags, jeg har ikke ment å sabotere noe eller noen, bare en liten oppsummering. Fluefiskesiden er helt topp som jeg ofte har skrevet, noen ganger tar det imidlertid litt av, men denne tråden dreide seg om fem vårfluer;

mine fem vil være;

Streaking Caddis

Rackelhanen

Bruns Caddis

Fortyngd vårfluepuppe og

Superpuppa.

 

M.v.h

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å fiske sein kveld og natt på ettersommeren, særlig på fjellet. Da er det til nå, 3-4 fluer som alltid får lov å svømme litt.

 

CdC Caddis

Devils Bug

Goddard Sedge

E-12

 

CdC Caddis

Jeg begynner som regel alltid med en brun CdC caddis str. 12 og øker til str. 10 og 8 når det er helt mørkt. Når det er helt mørkt synes jeg det er best når fluene er "fluffy" og pulserende, altså relativt volumiøse. CdC fluene fisker jeg med variert drag og legger gjerne inn en liten pause. Sist sommer opplevde jeg å få fisk på CdC fluene midt på dagen på vindstille vann i steikende solskinn!

 

Devils Bug

Men, det hender at CdC'en ikke helt har draget, da er det Devils Bugs tur til å ut på vannet. Etterhvert bruker jeg få varianter av denne. Mest brukt er bundet med hjortehår, #35 Inch Worm Green flyrite kropp, krokstørrelse 10. Jeg lakker ryggskjoldet av hjortehår da flua fort blir tyggd i filler. Denne flua fisker jeg litt mer brutalt enn CdC' en. Her er det som regel bastante inntrekk uten nøling som gjelder. Fisken tar nesten alltid hardt og brutalt.

 

Goddard Sedge

Hvis fiske fremdeles synes vanskelig, så skriker Goddard Sedge om å få prøve seg. Jeg blir like overrasket hver gang denne flua er bedre enn de to andre, men det hender! Goddard fisker jeg med krokstørrelse 14 til 8.

 

E-12

I utos på fjellet så hender det at E-12 sniker seg på enden av snøret. Den synes å være giftigst når den fiskes skrått nedstrøms og får stripe litt ekstra i svingen. Jada, E-12 må få lov å bli med.

 

 

Dette var kveld og natt. På dagen er menyen gjerne litt anderledes.

 

Emergent Sparkle pupa

14Grøn

Superpuppan

 

Emergent Sparkle pupa

Vårluene er liksom ikke dagfluer for meg. De er som meg, "B-menneske" og vil helst være aktive på kveld og natt. Skal jeg fiske med vårflue tidlig  på dagen blir det gjerne å starte med Emergent Sparkle Pupa. Jeg har kun fisket med denne noen få år og jeg liker den bedre og bedre. Den er gjerne førstevalget i elv tidlig ettermiddag. Jeg hiver den skrått oppstrøms og nykker den forsiktig mot meg. Men den har også gitt meg en del fisk skrått nedstøms på blanke strømpartier. Jada, den har blitt fast inventar. Emergent Sparkle Pupa må melst være av den anorektiske typen, veldig sparsomt dresset. (Hvor mange ganger har jeg ikke klippt ned og startet på nytt...)

 

14Grøn

14Grøn er en luring. Jeg kom over flua i et Flugfiske i Norden, på veg til Bergen i 5000m høyde. 14Grøn har litt fyldig mosebrun kropp, bundet på str. 14 sedge krok og CdC hackle bundet med løkke. Flua imiterer vel en klekker og er helt utrolig bra av og til. Den har gitt meg mye fisk på stille vann. A sitte i belly boaten og kaste den inn mot land, under overhengende tre er alltid spennende. Jeg vibrerer den mot meg. Når du har prøvd alt på vakende selektiv fisk i elv, så har 14Grøn vært faciten mer enn en gang. Jeg blir ikke helt klok på denne flua, noen år virker det ikke som om fisken vil ha den i det hele tatt for så å ombestemme seg helt.

 

Superpuppan

Min variant nr.1 er str. 12, Sulphur gul bakkropp og mørk brun fremkropp og brunt hackle. Variant nr. 2 er som nr. 1, men med hvit fremkropp. Jeg fisker den helst tørt, "vibrerende" i overflata. Jeg drar i alle fall ikke på harrfiske uten disse 2 kameratene.

 

Til sommeren

Fluefisket er vel som universet, en oppdager hele tiden nye ting og en blir aldri utlært. Til sommeren vil jeg ha med meg en ny kamerat jeg har lest om her på forumet, dyret. Den flua har jeg aldri prøvd. Den ser utrolig bra ut og har fått såpass skryt at den skal være med. For meg ser den ut som en blanding av Devils Bug og Superpuppan. En krysning av 2 så gode fluer må vel bare være bra.

 

 

Dæven, da har jeg omtalt 8 fluer...og Streaking Caddis er ikke nevnt....

 

:) bjorni

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dyret" som Staffan viste oss her ute på Askøy for mange, mange år siden er knall!!

Alle øvrige fluer som er nevnt her er gode fiske fangere.

Jeg vil likevel slå et slag for Eikre puppens allsidighet. Fantastisk :D

En annen flue som er mye brukt siste årene, med kjempe hell, er "Simulator"....en tube body flue ifra Eikre Fly sitt sortiment. Gjerne med rosa rumpe til harrfiske ;)

Se Eikre fly sine sider for nærmere beskrivelse, hvis interessert.

Og alskens cdc fluer i sin enkelhet.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...