Gå til innhold

Ny på Laksefiske.


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

jeg har en stor drøm om å få en laks på over 15 kilo. Jeg er helt ny på laksefiske, men tar imot allt av tips med åpne armer. Har da self en del spørsmål ang dette.

 

Hvilken stang bør jeg skaffe meg? Bør jeg ha en eller tohånds? hvilken # bør jeg velge?

Snella: hvor mye backing bør den ha plass til? Tar gjenre imot tips ang snøre/klump/ Backingmerke osv

Fluer: hvilken fluer er mest vanlig? Er det noen som har bindebeskrivelse på tube fluer? Hvilken farge til hvilket vær er å ambefale?

 

og til slutt. hvilken elv er å ambefale vist jeg skal klare målet mitt med 15kilos laks første sesong? tenker da på en ca 10 dagers tur.

 

Kommer ikke på flere spørsmål her i farten, men det dukker sikkert opp etter hvert.

 

Fyr løs (venter i spenning)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg fisket en sesong etter laks med flue og ikke vil kalle meg en ekspert eller noe spes flink på emnet, men jeg har sett hva de andre karene bruker av flueutstyr. jeg bruker selv enhånds i klasse 7/8. andre jeg har sett bruker tohånds, litt usikker på klasse, men tror ikke det er over 11 da dette er driva i sunndalsøra. klump er det vanligste, men hvis man bruker enhånds og det er plass for baksleng går helline fint.

 

flue valget er avhengig av elva der du fisker (farge på vann ol) jeg personlig har funnet mikael frødins "at binda på tub" dvd veldig lærerik ang. bindemetoder og triks ved bindestikka.

 

når det gjelder å bryte 15 kg grensa på første tur er vel alta beste valget, men drammenselva har endel stoe fisk og. lykke til med denne saken!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort:

15 kilo første sesong annbefaller jeg kongelaks "over there".

Fiska litt laks sjøl og kun brukt enhånds, det funker helt ok,litt mindre linekonroll unde kjøring av fisk, men personlig mener jeg at du tretter ut en fisk bedre med enhånds en tohånds.en 9' #9 eller 9' #10 duger.

Når det gjelder kasting er sef tohånds bedre hvis du kun skal drive maskinfiske hele tiden,kaster kanskje litt kortere uten å legge in et blindkast med enhånds.Klump er vel å foretrekke, da lengde, å ikke (presentasjon) er like viktig som under ørretfiske.Har alltid benyttet enhånds de gangene jeg har fisket laks, føler da at man har mulighet til å eksprimentere litt mere når det gjelder teknikk og kasting.Laksefiske kan jo være så mye mere en spey og at flua tar "svingen".Slik jeg har tatt de fleste laksa jeg har fått.

Av elver jeg liker kan jeg nevn Gaula , Orkla , men har du råd så må jo alta være stedet du tar 15 kilosen.En 13 foter tohånds #9-10 er vel en grei allround stang til slaskefiske skulle jeg vel tru.Kan legge ut noen bilder av fluer jeg brukte da jeg fiska eter denne arten.disse ble i hovedsak brukt i Gaula.

post-982-1394985358925_thumb.jpg

post-982-13949853589722_thumb.jpg

post-982-13949853589972_thumb.jpg

post-982-13949853590212_thumb.jpg

post-982-13949853590462_thumb.jpg

post-982-13949853590702_thumb.jpg

post-982-13949853590941_thumb.jpg

post-982-13949853591421_thumb.jpg

post-982-13949853591663_thumb.jpg

post-982-13949853591873_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få en laks på 15kg er vell ikke alt for lett uansett hvor du er, men satser du på lakselv eller stabburselva og rundt dær er det vell en grei mulighet for å klare dette, men et problem er at å vidt jeg vet så går de store laksene på elva tidlig i sessongen i stabburselva og seint i lakselv men mulighetene er dær uansett under riktige forhold...

 

Siden du er enhånds fisker så hadde jeg satsen på en 9foter i klasse 8 med en flyteklump og event en synk 3 eller 4 klump..

Snelle er uansett så lenge du satser på et kjent merke.. Backing er bare mestmulig :) jeg har selv bare erfaring med klumper og skyteline fra loop og lts og jeg har veldig god erfaring med de men spørr du toggi så har han sikkert peiling på noe like bra bare billigere...

 

Fluer er en rar verden når det kommer til laks, jeg har sett en av de eldre gutta som bor rett ved stabburselva og hvilke fluer de bruker det er bare en vinge av grønn blå eller orange i forskjellige lengder og på tuber enkelkrok kobber tuber, bottle tuber men kan legge inn noen bilder av de jeg har fått laks på stabburselva om det er av intresse, er heller ikke dumt og prøve noen digre streaking caddis, riffling eller bombere etter laksen heller.. er jo ikke uffent å få diger laks på tørt vell??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig feit rugg av en lask på over 15 kg. på en enhåndsstang; Det må rykke noe inni gampestumpen fælt? Det er nok mange som deler den drømmen du har der, Henning.

 

Skulle gjerne forsøkt selv ;D

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med noe som helst. Er først og frems ørretfisker, som det så fint kalles!

 

Men i alle fall, lykke til. Får håpe du lykkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye slask og lask  ;D

Jeg ville ihvertfall anbefalt tohåndsstang på 13-15 fot til laksefiske i elver på størrelse med orkla/gaula !

Skal man gå og pælme tunge klumper hele dagen er det faktisk langt mer avslappende å gjøre dette med ei tohånds, spesielt ved spey/underhåndskasting !

Er du ikke dyktig på snakerolls osv, er det tungt å dra opp en synkeklump for nytt kast med enhåndsstang, spesielt når du går på 3-4 dagen  :o

Om man skulle greie å kroke en stor laks, vil jeg også påstå det er betryggende å ha ei kraftig stang med skikkelig rygg, slik at man får lagt litt press på slasken !

Veldig kjekt å ha klumper i alle synkegrader, samt flyt  ;)

Som ved ørret-fiske trenger man ikke overdrive detaljer i fluemønstrene, men heller legge vekt på å fiske flua riktig i forhold til strøm og standplasser !

Kast & kast & kast . . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye slask og lask  ;D

J

Om man skulle greie å kroke en stor laks, vil jeg også påstå det er betryggende å ha ei kraftig stang med skikkelig rygg, slik at man får lagt litt press på slasken !

 

 

Ikke meningen å kverre med deg nå, men det å kjøre en fisk aktivt med en enhånds er uten vil bedre medisin en tohånds,som nevnt tohånds gir deg flere fordeler i elv med mye stein osv til styring av fisk,linekonroll. Men en 13- 15 fot blir en mere en styrepinne som geleider fisken inn en en enhånds som man aktiv bruker til å vippe fisken ut av balanse hele tiden.Problemet slik jeg ser det er at ikke mange "tørr" å kjøre fisken slik den bør gjøres".(jeg er ikke noe unntak,da bilde av fangsten er viktig).Krok en 50-70 kilo tarpon på tohånds og du er sjanseløs i mine øyne. Har hatt på noen av de og de må tas hardt(ikke fått opp sjøl), du hadde vært sjanseløs med en tohånds, du hade ikke klart å legge så mye press på fisken som er nødvenig.Mulig jeg tar feil nå ,men vi er vel generelt pyser når det gjelder å kjøre stor  fisk i dette landet.Bare min mening kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg aldri begynte å bruke tohånds var at jeg blei mere sliten av det.Trur dette kun er vane.Ja du fisker mere effektivt med speykast og tohånds uten tvil, hvis du regner antall kast.Men et enhånds kast på samme lengde kan faktisk kun bestå av et halveeis spey/rulle og et blinkast får å oppnå samme lengde.Det var min taktikk, eller er neste tur. Bakgrund er jo selfølgelig avgjørende,kun speykast med enhånds kan ikke for min del ikke sammelignes med en god tohåndskaster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps 2m er en ivrig laksefisker på denne siden send han en pm og han svarer sikkert med glede.Han har holdt på med dette lenge , sikkert mange gode råd.

 

Joda, jeg kan vel kalles en ivrig laksefisker også, men for å gi deg mest mulig info av en som virkelig kan det, så sjekk siden til Jan Erik Granbo. Der står alt! www.granbo-flyfishing.no  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye slask og lask  ;D

Jeg ville ihvertfall anbefalt tohåndsstang på 13-15 fot til laksefiske i elver på størrelse med orkla/gaula !

Skal man gå og pælme tunge klumper hele dagen er det faktisk langt mer avslappende å gjøre dette med ei tohånds, spesielt ved spey/underhåndskasting !

Er du ikke dyktig på snakerolls osv, er det tungt å dra opp en synkeklump for nytt kast med enhåndsstang, spesielt når du går på 3-4 dagen  :o

Om man skulle greie å kroke en stor laks, vil jeg også påstå det er betryggende å ha ei kraftig stang med skikkelig rygg, slik at man får lagt litt press på slasken !

Veldig kjekt å ha klumper i alle synkegrader, samt flyt  ;)

Som ved ørret-fiske trenger man ikke overdrive detaljer i fluemønstrene, men heller legge vekt på å fiske flua riktig i forhold til strøm og standplasser !

Kast & kast & kast . . .  ;D

 

Får du bare digre lakser når du fisker du? alt under 10kg blir "ristefisk"  ;D er litt overkill i de elvene jeg nevnte med de stengene du snakket og man klarer seg med enhånds i lange baner nesten uansett, men noe rundt 12 fot klasse 8 eller 9 visst man vil lære seg og kaste på nytt før man prøver laksefiske.. det samme gjelder for klumper det er ikke nødvendig å kjøpe klumper i alle synkegrader for en som skal starte med dette..

 

Press klarer man å legge så det holder med mye lavere klasser enn 8.. ken gjøran brukte vell en 5er på 19,noe søen som var en laks.. bare å fiske med tykk fortom og spiss så kan du legge på så mye press som du klarer det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du bare digre lakser når du fisker du? alt under 10kg blir "ristefisk"  ;D er litt overkill i de elvene jeg nevnte med de stengene du snakket og man klarer seg med enhånds i lange baner nesten uansett, men noe rundt 12 fot klasse 8 eller 9 visst man vil lære seg og kaste på nytt før man prøver laksefiske.. det samme gjelder for klumper det er ikke nødvendig å kjøpe klumper i alle synkegrader for en som skal starte med dette..

 

Press klarer man å legge så det holder med mye lavere klasser enn 8.. ken gjøran brukte vell en 5er på 19,noe søen som var en laks.. bare å fiske med tykk fortom og spiss så kan du legge på så mye press som du klarer det..

He-he . . . De laksene jeg har fått har jeg tatt på enhånds, og da uten å fiske etter laks i det hele tatt !

Ingen av dem har vært storlaks heller, så det jeg nevnte med kjøring av stor laks på tohånds kontra enhånds var mest en antakelse !

Det er vel ikke sjokkerende at man på et ørret-forum blir anbefalt enhånds til laksefiske heller  ;D

Er klar over at flere etterhvert bruker enhånds til laksefiske, men det er ikke til å komme bort ifra at det fortsatt er 90% tohånds som benyttes i våre lakseelver av litt størrelse !

Så enten har de som fisker laks med tohånds misforstått noe vesentlig, eller så er det faktisk det mest praktiske, alt i alt !

Jeg velger å tro det siste  ;)

Og, om man først bestemmer seg for å begynne å fiske med tohånds, så er ei stang på 14-15 fot mer tilgivende for kastefeil enn ei på rundt 12 fot !

Joda, Ken Gøran landet den monster-fisken på ei 5'er-stang, men jeg tror ikke jeg vil anbefale noen å satse på #5-stang etter storlaks av den grunn .

Jeg er som dere skjønner ingen laksefisker, men det blir få innlegg om man skal ha greie på alt man skriver om  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ingen tvil om at man har generelt bedre rekkevidde

med en 14-15 foter på en moderat elv som tidligere nevnt her som

f:eks gaula orkla osv.Nå fisker vi jo en hel del med synkeline og det

er ikke så lett og gå med med en en -hånds stang og måtte stort sett

rulle opp hvert kast.Har også fått en del tøff mellom laks som legger virkelig

greit press på  to-håndsen.Har også brukt en del en-hånds

under laksefiske og det "grise"morsomt det.Så det jeg mener enten bruker

du en 14-15 9/10-10/11 til litt tøff elv og tøff fisk, eller  en-hånds til lettere fiske eller kose fiske på mindre vann.11-12- fotere er kun til trange siuasjoner i mindre elver

der spey kast er eneste utvei.Ikke misforstå, en-hånds takler de tøffeste fisk,men man scorer

noe på og ha en par fot og gå på en gang i blandt.

ikke minst på og kaste f.eks store tuber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Her er det jo maaaangen flotte tips :) Var det noen som sa at det ikke gikk an å snakke om laksefiske her inne?. Denne tråden viser jo at bare en stiller spørsmålet, så får en skikkelige og gode svar fra mangen dyktige fluefiskere.

 

Jeg kan vel kanskje innrømme at jeg starta denne tråden for å bevise nettopp dette.

Laksefiskere....... Bli mer aktive innen deres tema, så kommer laksetrådene her inne til å gå som bare det.

 

Takker for at folk tok seg bryet/tid til å svare en kar som meg....som aldri kommer til å fange en laks på flue..... Av den enkle grunn at jeg ikke fisker etter laks, men ørret med tørrflue:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Stussa litt ja, den kom litt samtidig med den "brente vinger" tråden. Og noen av spørsmåla var vel litt noobie til hva jeg har lest fra deg tidligere. ;D

 

Men jeg fikk jo svar da :) Takker for det :).

Det viser iallefall at brukerene av ffs er en god gjeng av hyggelige og hjelpsomme mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...