Gå til innhold

tanglopper


moonfisher

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal binde opp litt tanglopper til sjøørret sesongen fremover, og lurer på hvilke kroker folket bruker til denslags?

Synes de saltvannskrokene som er å få tak i ofte er litt i største laget. Jeg ønsker meg altså noe alla caddiskroker i str 10 og 12, men det er vel ikke å oppdrive i syrefast utgave. Har noen rekekroker fra Partridge i srl 8, og det er den minste størrelsen disse kommer i så vidt jeg vet. Å bruke ferskvannskroker gir engangsfluer, og det byr meg liksom imot.

Hvilke størrelser bruker dere??

 

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder dem på Mustads shrimp-kroker, faktisk i størrelser 6-8. Selv om dette er et hakk større enn selve tangloppa, så er min erfaring at det gjerne kan lønne seg å gå opp en størrelse heller enn ned en størrelse, spesiellt i sjøen.

 

Det er ofte hundrevis av tanglopper i området der flua er, og hvi en stikker seg ut ved å være litt større / mer synlig og i tillegg mindre kamuflert enn andre, ser det ut til at den blir valgt. Hvis man i tillegg tar med at det gjerne er redusert sikt i saltvann, noe mer 2bøss" i vannet og så videre, er ikke 100% naturtro imitasjon det viktigste.

I hvertfall ikke for meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett litt nærmere på mustads Shrimpkroker fremstod de ikke som så store lenger, så jeg tror det skal duge ja. Har ikke sett dem i str. 10, men får se etter det.

Planlegger en tur til sognefjorden i slutten av februar, så jeg har begynt forbredelsene til det. Noen tips om noen "must haves" ??

Takker for svar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...