Gå til innhold

Fisker du med andres fluer ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

De aller aller fleste av disse er kommet over stadiet hvor egne fluer er viktig.

"stadiet"   Vet ikke helt om jeg oppfatter budskapet ditt riktig... Er det å fiske med egne fluer et stadie som man skal "utvikle" seg forbi ??... Dette handler jo om personlige preferanser, og ikke et steg i utviklingen.

 

Morten

 

Før i tiden, når jeg ikke var såååå god, da brukte jeg KUN egne fluer. men nå er jeg blitt så mye bedre/god at nå fisker jeg også med andres fluer  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

De aller aller fleste av disse er kommet over stadiet hvor egne fluer er viktig.

"stadiet"   Vet ikke helt om jeg oppfatter budskapet ditt riktig... Er det å fiske med egne fluer et stadie som man skal "utvikle" seg forbi ??... Dette handler jo om personlige preferanser, og ikke et steg i utviklingen.

 

Morten

 

Før eller siden måtte jeg jo tråkke i salaten jeg også. Sikkert gjort det mange ganger uten å vite om det allerede.

 

Vel, jeg snakker selvfølgelig ut fra egen erfaring og hva jeg ser hos andre jeg fisker sammen med. Først var det viktig å få fisk. Så var det viktig å få fisk på egne fluer. Nå er det viktig å kose seg og utforske hele spekteret. Om jeg har bundet fluene eller om andre har gjort det er altså ikke så viktig lenger. Jeg vet nå at jeg kan få fisk på mine egne fluer, men er mer interesert i hva som kan gjøres bedre. Jeg har funnet ut at jeg får til noe selv, men at andre kan enda mer. Dette er en utvikling jeg og mange av konkurransefiskerne har vært gjennom. Jeg ser på ingen måte ned på de som bare vil bruke egne fluer, langt ifra. Det blir vel som med diskusjonen om tørt vs vått det. Alle gjør det de trives best med og det er da bare knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Her snakkes det altså som om det at man bare fisker med utelukkende med egne fluer er en fase som man kommer over. Som om konkurransefiskere har kommet et steg videre ? Jeg kunne jo invende at snakker man først om faser i en fluefiskers utvikling så er det å fiske for og få mest mulig fisk er en fase som jeg har kommet over ;).

 

Personlig tror jeg bare det bunner i forskjellig tilnærming og det å si at noen går glipp av noe siden de ikke bruker andre fluer (eller for den saks skyld bruker andres fluer) blir som å si at dersom du synes måten du utfører ditt fluefiske på er gøy så tar du feil ???

 

Mvh

Rolf J. F.

 

Som jeg sier over så har du rett i det med forskjellig tilnærming. Tror kanskje du misoppfatter litt det med konkurranse og utviklingen som preger en fluefisker. Mange er av den oppfatning at fluefiskerens utvikling er: Få fisk, mer fisk, masse fisk, stor og færre fisk, bare noen vanskelig fisk, tar livet med ro og fisker på de som eventuelt måtte friste. For andre er denne oppfatningen av fluefiskerens utvikling fullstendig feil. Men konkurranseinstinktet vil alltid være latent hos noen få uansett hvilken fase de måtte være i. Dette kan da gi seg utslag i at man deltar i en og annen konkurranse. For meg gir det utslag i enda mer avslappende holdning ved elva eller vannet utenfor konkurranse. Bortsett fra når jeg endelig har tid til å fiske og hele elva er opptatt av fiskere. Ikke et eneste sted å slappe av. Da blir jeg stressa da!

 

Men hvor viktig er egentlig flua i forhold til teknikk og taktikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte nok hva du mente Erik, men følte det var behov for en oppklaring. Vi er nok ganske så enige skal du se ;)

Til ditt spørsmål om fluas betydning er jeg fristet til å antyde at dens reelle betydning nok er kraftig overvurdert i langt de fleste tilfeller, men av og til kan den være ekstremt viktig. Dersom man imidlertid betrakter fluas utvidede egnskaper altså ihvilken grad den er i stand til å gi deg "trua" så vil jeg si den alltid er veldig viktig. Man fisker bedre når man har "trua".

 

Ble det passelig ullent ?

 

Mvh

Rolf J.F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Skjønte nok hva du mente Erik, men følte det var behov for en oppklaring. Vi er nok ganske så enige skal du se ;)

Til ditt spørsmål om fluas betydning er jeg fristet til å antyde at dens reelle betydning nok er kraftig overvurdert i langt de fleste tilfeller, men av og til kan den være ekstremt viktig. Dersom man imidlertid betrakter fluas utvidede egnskaper altså ihvilken grad den er i stand til å gi deg "trua" så vil jeg si den alltid er veldig viktig. Man fisker bedre når man har "trua".

 

Ble det passelig ullent ?

 

Mvh

Rolf J.F

 

Akkurat passe ullent  ;D

 

TRUA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Burde vært sånn at alle slukfiskere KUN fisket med egne "produksjoner", eller markfiskere :)

 

Fluas betydning er vannvittig overvurdert. Presentasjon, hvem som fisker den etc. har mye større betydning. Alltid vært glad i å KUN bruke mine egne fluer, men som Erik og Stig var inne på: Hvis de riktige personene gir meg ei flue og sier:Her, prøv denne! ja da gjør jeg det fordi jeg stoler på vedkommendes kompetanse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...