Gå til innhold

Fisker du med andres fluer ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Inspirert av et innlegg fra "btholvik" i en annen tråd her, lurer jeg på hvordan dere, fortrinnsvis de som binder fluer selv, stiller dere til å fiske med andres fluer, også butikkfluer ?

Selv skal det uhyre mye til før jeg knyter på noe annet enn det jeg har bundet selv, må innrømme det.

Jeg har noen få lekre Umpqua butikkfluer som har vært festet til fortommen når det har røynet på, men jeg liker det ikke  ;D

Jeg kopierer gjerne mønster jeg syntes ser bra ut, feks fra denne siden, men da er det i det minste jeg som har bundet flua.

Det er jo egentlig en helt latterlig holdning, men det får så være  ;D

Husker vi var i troms å fisket røye for noen år siden, der jeg ved en tilfeldighet hadde et fluemønster  som opplagt funket over evne .

Siden jeg fikk påfallende mer fisk enn kompisen, nevnte jeg at han bare måtte låne av disse fluene, om han ville det .

Dette takket han pent nei til, og selv om denne flua var helt overlegen fra vi kom til vi dro, holdt han på det.

Det står det respekt av, og jeg ville gjort det samme selv  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Jeg fisker aldri med kjøpefluer, det trenger jeg ikke ;D ;D

Men jeg fisker gjerne med fluer jeg har fått gjennom flueringen her på forumet, det skulle bare mangle :D

Fikk en ørret på 1,4 i fjor i Rena på en av fluene til stemeli her på forumet. Takker for en nydelig vårflue, stemeli ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker gerne med andres fluer - men binder så efterfølgende kopier selv. Har ofte en anden mening om krop, hacklestørrelse osv.

 

Har mest tro på mine egne fluer, men er mye taknemmelig for nye ideer. ;D ;D

 

Føler selv at fluer er små kunstværker, så de fluer, jeg får af andre - også fluering - de gemmes i skuffesamlingen og kopieres hellere end at miste dem på en fisketur  ;)

 

Kender til Godsmacks oplevelse, hvor man står ved et vand og modpartens flue duer....først går jeg min egen æske igennem, så spørger jeg kammeraten om en af hans fluer  ;D ;D

 

Men hellere fiskeoplevelser end nulture !!!

 

 

 

Torben!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-streng da ville jeg tro ;D

 

Sigve

 

Jepp, har en rosa G-streng liggende, som kan bli mitt bidrag i "truse-ringen".

Våknet opp en morgen for noen år siden til en usedevanlig dårlig dag. Oppdaget til min store forskrekkelse at jeg hadde en rosa G-streng utenpå dressbuksa  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-streng da ville jeg tro ;D

 

Sigve

 

Jepp, har en rosa G-streng liggende, som kan bli mitt bidrag i "truse-ringen".

Våknet opp en morgen for noen år siden til en usedevanlig dårlig dag. Oppdaget til min store forskrekkelse at jeg hadde en rosa G-streng utenpå dressbuksa  ;D

 

 

Ikke helt utenkelig at jeg kan ha sett en episode av "Pimp My Ride" på akkurat den festen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fluer, andres fluer, min stang, lånte stenger - samma søren.

99% er mine egne fluer, men en og annen gjedde-flue og popper kjøper jeg.

Og i Florida var det ikke noe valg - jeg kjøpte lokale fluer fordi det er de som funker der.

Stort set bruker jeg nettopp den type fluer - de som funker.

Eller ikke funker, alt ettersom... >:(

 

Den som reiser til, finner, velger flue til, kaster, kroker, kjører og håver fisken er den som får cred'en i mine øyne!

Og hvis det er på en flue jeg har fått / bytta av en kompis - ja OK, da får kompisen en pils.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette takket han pent nei til, og selv om denne flua var helt overlegen fra vi kom til vi dro, holdt han på det.

Det står det respekt av, og jeg ville gjort det samme selv  ;)

 

Litt uforståelig for meg det her. Hvorfor skal mine kreasjoner være bedre enn andres? Jeg synes også det er gledelig å fiske med andres fluer OG få fisk på disse. For meg handler det om å utvide "horisonten", å ha det moro og å kose seg på fisketur.

 

Har vært borti dem som aldri forteller hvilken flue de tok fisken på og hvor de fisker... Heldigvis hører de til fåtallet. Av og til snurrer det en naiv regle i bakhodet mitt... "Den beste glede du kan ha, det er å gjøre andre glad..." Når jeg hører noen tar fisk på mine fluer blir jeg alltid glad  ;D ;D

 

bjorni

 

Edit: utvide "horisonten", å ha det moro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette takket han pent nei til, og selv om denne flua var helt overlegen fra vi kom til vi dro, holdt han på det.

Det står det respekt av, og jeg ville gjort det samme selv  ;)

 

Litt uforståelig for meg det her. Hvorfor skal mine kreasjoner være bedre enn andres? Jeg synes også det er gledelig å fiske med andres fluer OG få fisk på disse. For meg handler det om å utvide  jo om å ha det moro og å kose seg på fisketur

Dette dreier seg nok mye om at man som fluebinder gjerne blir litt æreskjær med årene, og noen mer enn andre  ;)

I de tilfellene jeg har lånt fluer av andre har det faktisk vært slik at jeg har håpet å ikke få fisk på dem  :o  ;D

En gang presterte jeg å legge igjen flueboksene mine hjemme da vi skulle tilbringe ei helg ved ei fin fjell-elv ! Kameraten hadde plenty med fluer, men det eneste som kunne redde helga for meg var å reise hjem etter flueboksene mine . . .

Og det gjorde jeg, drøyt 2 timers biltur og et stykke og gå, men pokker heller  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...