Gå til innhold

Nytt stangbygg - Sage ZXL 480-4


Anbefalte innlegg

Hadde bestemt meg for ikke å brenne av penger på ny stang denne vinteren.

Resultat ble en Sage ZXL 480-4  :rolleyes:

 

Stanga virker utrolig deilig etter første prøvekasting ved garasjen. Venter på isfritt ferskvann før konklusjonen kan fastlegges, men umiddelbart virker "SLT på stereoider" som en nærliggende sammenligning.

 

Litt bilder på veien:

 

post-800-13949854213682_thumb.jpg

post-800-13949854214056_thumb.jpg

post-800-13949854214517_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som andre her har vedtatt at det heter: MONTERT selv, ja  ;) - takk.

 

Egentlig ikke 100% fornøyd med valget av korkringer, da jeg brukte litt rester jeg hadde liggende. Ville nok heller ha brukt den flekkete som det ligger 1 stk. av bakerst på håndtaket, i kombinasjon med de mørke burnt burl ringene og ikke vanlig lys kork. Men, men - spist er spist og penger spart er penger spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir både pose & sekk:

Morsom hobby, gleden av å ha mekka'n sjæl og halv pris.

Endte på ca. 2200,- inkl. frakt fra USA.

 

Det er jo en kjekk pris for en slik stang... Hva må man regne med i innkjøp av "verktøy" for å "montere" stenger, og hvor mye tid går med til bygging av en stang

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig fint lite som må kjøpes, men igjen: gutter og hobbyer blir fort mer enn bare det nødvendige utstyret...

 

Stativet kan være alt fra pappeske med hakk til å legge stangemnet i, via selvbygg i tre eller kjøpt for alt fra tusenlappen (inkl. motor. Se Agdars eller Vammen fritid). Trådholder kan være alt fra å legge tråden i en kopp og føre tråden gjennom en tykk bok for litt motstand, til kjøpte eller hjemmesnekrede greier. Jeg brukte lenge en trådholder fra flyebindersakene og festet denne med en minitvinge til bordplata. Nå har jeg laget en trådholder med plass til to sneller. Roterende motor for tørking av stanglakk er veldig greit (jeg vil si et must). Man kan bruke en discokule motor til under 200,-. Tråd og lakk kommer på drøyt 200,-.

Skal du dreie håndtaket selv, bruker du en drill som festes til arbeidsbenken med gaffatape eller tvinger. Jeg dreier rett på stangemnet etter å ha limt sammen og montert korkringene. Alternativt kan man montere et gjengejern i drillen, og tre korken på denne under dreiing. Ferdigkjøpt håndtak kan være veldig greit i starten.

 

Altså er "nødvendig" investering under 200,-. Gunstig investering under 500,- og derfra og opp i det uendelige.

 

En stang lages på et par, tre kvelder.

 

Jeg anbefaler å lese Ingars artikkel her inne, og ellers kikke litt på rodbuildingform.com for inspirasjon.

Utrolig morsom bonus i å lage verktøyet, for den som liker å snekre litt for øvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Det er nok fare for at de andre firerne (VT2 og en Slate LW) blir liggende og støve nå ja.

Plutselig en dag blir man kanskje til og med voksen nok til å la femmer stengene (Z-Axis, SLT og XP) ligge igjen hjemme  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...