Gå til innhold

Impregnering av jakke


splitcane

Anbefalte innlegg

Har en godt brukt Vision jakke (tror den heter Flywater) som jeg skal impregnere for første gang. Kjøpte noe som heter Nikkwax til formålet. På flaske står det at jakka først skal maskinvaskes på ordinært vis for å bli rein og deretter skal jakka kjøres en gang til på et vaskeprogram med Nikkwaxen tilsatt. Ekspeditøren jeg kjøpte impregneringen av sa at jeg burde impregnere jakka 2 ganger. Spørsmålet jeg glemte å stille, men som jeg stiller nå er om jakka da skal impregneres "vått-vått" som det heter på malerspråket eller om den bør få tørke før 2. runden? Erfaringer og råd mottas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha latt den tørke etter første vask før neste omgang. Andre impregneringsmidler sier at etter vask så skal plagget strykes slik at middelet får effekt. Tror dette har å gjøre med kjemi, dvs noe jeg gladelig innrømmer å ikke ha noe peiling på  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har drevet med impregnering av mine vanlige skalljakker med Goretex med Nikwax - først vask med Nikwax vaskemiddel i maskinen, så en runde til i vaskemaskinen med Nikwax impregnering uten å tørke plagget først. Resultatet ble imidlertid mye bedre med først vask med Nikwax vaskemiddel, så påføring av Nikwax impregnering med sprayflaske på våt jakke, etterfulgt av forsiktig hårføning av jakken. Lukter skikkelig kjemi av jakken etterpå men det går over etter et par turer i regnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har drevet med impregnering av mine vanlige skalljakker med Goretex med Nikwax - først vask med Nikwax vaskemiddel i maskinen, så en runde til i vaskemaskinen med Nikwax impregnering uten å tørke plagget først. Resultatet ble imidlertid mye bedre med først vask med Nikwax vaskemiddel, så påføring av Nikwax impregnering med sprayflaske på våt jakke, etterfulgt av forsiktig hårføning av jakken. Lukter skikkelig kjemi av jakken etterpå men det går over etter et par turer i regnet.

 

Jepp, sånn gjør jeg det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...