Gå til innhold

Klassevalg?


hermok

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp virkelig fått sansen for fiske og ønsker å begi meg ut på fluefiske. Jeg fisker etter ørret i vann og skal prøve meg etter sjøørret og smålaks neste sesong. Etter endel lesing skjønner jeg at det anbefales å kjøpe stang klasse 5-6 til dette fiske. Men jeg var på butikk og testa ei stang i klasse 3 og så for meg at denne stanga vil det jo være kjempeartig å få småørreter til og med ned i 2 hekto på. For ikke snakke om større. Men selgeren sier at det kan være vanskelig å lære fluekast med en klasse 3 stang. Hvilken klasse bør jeg gå for?

 

I tillegg tenkte jeg å kjøpe en tohåndsstang til storlaksen i Gaula. Hvilken klasse velger man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ørretfiske vil etter min mening en #4 stang være ypperlige saker.

 

Ser du også skal fiske sjøørret og smålaks. Dette lar seg ikke kombinere i særlig grad med samme utstyr som ørretfiske, og omvendt.

Entene blir smålaks og sjøørretfisket slitsomt (om du bruker for smekker stang), eller så blir ørretfisket kjedelig (om du bruker for kraftig stang).

 

At #3 er vanskelig for nybegynnere er en sannhet med modifikasjoner.

Det finnes lette smekre #3 stenger og det finnes temmelig "kraftige" stenger som er meget morsom og fin for en nybegynner.

 

9 fot #4 er som sagt et glimrende valg.

 

Hva 2-hånds angår vet jeg ingen ting :)

Velg en 14 foter #9/10....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår meg på "massen" her med en 9fot 4'er til allround ørretfiske.

Men en 5'er er heller ikke dumt hvis man skal fiske med litt store nymfer og streamere.

 

Generelt så er det nok enklere å lære seg å kaste med en stang i klasse 6 enn en i klasse 3 eller 4. Årsaken er at snøret og vekten generelt bidrar til at man får kaste følelsen fortere. Men det er like greit å kjøpe seg et 5'er snøre til 4'er stanga hvis man sliter med å finne rytmen /"få følelsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god tilbakemelding!

Skal se meg om etter en 9" #4. Men det er vel forskjell på aksjon på stanga her også. Hva kan være greit for meg som ivrig nybegynner? Medium? Har tittet litt på redington og vision extreme. Hvilke modeller bør jeg ellers kikke på?

 

At fiske blir smålaks og sjøørretfisket slitsomt er jo bare morsomt!! At man må jobbe for å få opp laksen mener jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god tilbakemelding!

Skal se meg om etter en 9" #4. Men det er vel forskjell på aksjon på stanga her også. Hva kan være greit for meg som ivrig nybegynner? Medium? Har tittet litt på redington og vision extreme. Hvilke modeller bør jeg ellers kikke på?

 

At fiske blir smålaks og sjøørretfisket slitsomt er jo bare morsomt!! At man må jobbe for å få opp laksen mener jeg. :P

 

Du bør egentlig fortsette å kikke på Vision Extreme #4 spør du meg :)

 

Når det gjelder slitsomt laks/SØ fiske mente jeg ikke fighten, men kastinga. Vind og store fluer har tatt motet fra mang en fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

true that! som døm sier øver dammen.

 

Men hvilken aksjon bør det være på stanga for en nybegynner. På videoen til Syrstad brødrene ( praktisk tohåndsfiske) anbefalte de 3/4 aksjon og 14-15" fot stang. gjelder det for enhåndsstenger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hei Gutter.

 

En #4 er et godt valg, men mener selv at en #5 er et bedre valg hvis man er litt fersk. #5 tåler mer vind og klarer større fluer. laugh.png' alt=':lol:'>

Vision Extreme ble nevt og jeg digger stengene max.

Har en 8'#4 og en 9'#5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...