Gå til innhold

fiske i barduelva i sommer


Tom Tomassen

skall du fiske i barduelva i sommer  

60 stemmer

  1. 1. skall du fiske i barduelva i sommer

    • ja
      19
    • nei
      39
    • kansje
      13


Anbefalte innlegg

å Joachim elva mener jeg er fantastisk, nesten selfølgelig siden jeg bor 50 meter i fra.. å JEG mener at i den delen jeg bor på er den beste, men det er sikkert på grunn av at jeg har fisket mest her..

men jeg vet jo ikke hvordan noen tenker om denne elva. spesielt når dem er litt "berreist"  men det må da være en grun til at jeg møter samme personer hvert år. noe jeg synes er utrolig kosli.. men det skall da sies at eg har møtt ett par som nesten gir meg fingern når jeg sier HEI...

 

Særlig bereist er jeg nok ikke. Har ikke fisket norda for Grong i trøndelag. De få bildene fra Barduelva jeg har sett gjør at jeg får lyst til å ta en tur. Er det for tidlig i begynnelsen av Juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

foreløpig trur jeg det er for tidlig vist du vill fiske med tørrfluer. isen er ennå ikke gått. å barduelva er egentli litt treg elv.. senre i juni trur jeg det begynner. juli er bra.. å august trur jeg også den er bra. men vist du vil denge med litt nymfe fiske så tur jeg du kommer til å få fisk. eller mygg er nokk også bra i begynelsen av juni. jeg kan komme til bake til det lengre uti mai  når isen er gått å jeg begynner å  forstå va som skjer. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oKi, jeg er ingen tørrfluepurist ;). Burde være mulig å fiske med nymfe på fisk som man ser? Vannet ser veldig klart ut. Er ikke akkurat bortskjemt når det gjelder klarvannseelver her i Oslo området. Blir mest myrpytter/skogsvann og småelver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer helt ann på hvor i elva du fisker.. vist du fisker langt oppe i elva der det er mulig det er grunnere så skulle det være mulig.

 

eller vist du fisker rundt den gamle bingoen ca 1 mil fra setermoen så er det ett parti der med ca vann til midje der røya ofte står med marbakken til jupere vann så kan det hende du ser dem

 

men det er sandbunn største delen av elva så det er ikke lett å se dem vist dem ikke vaker. så nymfe fiske er ofte blindfiske.

 

å jeg har en mistanke om at i begynelsen i juni er det mye groms i elva pga av snøsmelting i fjellene rundt elva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hærlig, 160 mil på Knallert. Da tipper jeg du fabla om sværee røyer og ørreter Staffan ;)

Er elva vert besøket til tross for reguleringa? Bare lurer siden jeg ikke har de helt store planene for sommeren.

 

Har du med deg bil når du kommer så er det bare å kjøre lenger ned i elva siden den ikke blir like påvirket av reguleringen som lengre opp i elva, har du belly, patong eller noe annet som flyter så er det ingen problem med å flyte langs marbakkene å se fisk du kan nymfe på..

 

Juli kan være fint det, flommen har brukt å vært rundt midten av juni de 2siste årene og elva bruker vell en drøy uke på å klarne opp igjen.. men det er fullt mulig å finne fisk fordet men ville ikke kjørt langt for å komme til dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Om hvordan fisket var i Barduelva for snart 40 år siden......en 16 åring har ikke så mye erfaring...riktignok hadde jeg "hyfsade" fluer, men jeg har evnen til å få langt større beitende fisk. Fikk noen fisker men de huskes som noe spesielt.....Men laksefiske den gang det var jeg en rev på....orka å drive på, jage, drive, kaste...ja dere hvordet er med laksefiske....

 

Mopedturen var den flotteste turen jeg har hatt til Nord-Norge.....husk at E-6 gjennin de nordlige fylkene til stor del var grusvei....må føre til at jeg hadde Tempo Corvette med Cometmotor på 6 HK!

 

BARDUELVA ER ALLTID VERDT ET BESØK, men man bør være mobil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uuuups, ser no at eg leste litt feil.. trudde du skrev juni å ikke juli.. vist du kommer i juli. er det bare å si ifra.. jeg er her.. å kan vise deg litt frem. som staffan sier er det greit å være mobil (både til vann å i lands) ;D ;D

 

ja staffan e kan tru det var en virkelig flott..

å hvordan kunne jeg jette meg til att det måtte jo være en tempo :) :)

spør du meg var det de mopedan som skulle gått etter veien nå til dags å  :) da hadde jeg kansje giddet å kjøre opp til moped sertfikat ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett at kraftregulanter og samfunnet forøvrig tok bedre vare på steder som Barduelva. Men det er ikke så forbannet mye man får gjort. Jeg betaler mitt medlemskap i Barduelvas Venner, og forsøker å støtte opp om arbeidet deres. Ut over det tar jeg min del av ansvaret ved å sette ut all ørret, og de få røyene jeg tar til turmat er som regel 5-7hg.

 

I fjor var det tidvis tett med folk langs elva. (Det er et paradoks, men antall fiskere øker proporsjonalt med hvor mye rabalder Barduelvas Venner klarer å lage i media og på nett?!) Når den i tillegg er utsatt for jojo-regulering samt garn- og oterfiske, blir hvertfall jeg bekymret for bestandens fremtid. Så når grunneierne ikke tar ansvar mtp oppsyn og kvoter, syntes jeg det var på sin plass med en liten oppfordring. Det er uansett frivilig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg også finner interessant er at mange som skryter på seg villmarksmenneske-stempelet aller helst drar til lett tilgjengelige elver hvor de kan denge tørrfluer mens de er innenfor snakkedistanse (ikke ropedistanse) til nabofiskeren. Mobildekning er en selvfølge, og nåde betjeningen i sportsfiskebutikken, og ikke minst grunneierene, hvis de ikke klarer å lure opp en trofefisk >:(. Visst er Barduelva ei flott elv, og juli er en bra måned. Det klekker bra, og det er midnattsol. Hva mer kan man egentlig ønske seg? Men når man vet at det er områder ike langt fra Barduelva som huser betydelig større fisk, og nå snakker jeg ikke om Altevann eller Lena, så blir man gjerne litt mer interessert. Jeg vet at det finnes vann der inne som huser røye, og sikekrt ørret, av beydelig karakter ;). Bare man gidder, og har kondisjon nok, til å gå inn med utstyret på ryggen 8). Heldigvis er det ikke så mange som gidder, og hvis man gidder så har man oftest bra fiskesteder helt for seg selv i (nesten) urørr norsk natur :D. Tror jammen jeg må ta meg en tur dit til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

skulle gjerne hatt mulighet til å kunne ta meg avsted milevis innover, men det ble en bråstopp på dette etter en ulykke med pågølgende alvorlig ankelskade i -91.....så alvorlig at alternativet mitt for oprasjon ar å stive ankelen helt opp, hvilket igjen fører til hofteskade og kneskade og ryggskade.....så desverre....mitt alternativ er urbane fiskesteder eller steder hvor jeg kan padle..... :'( :'( :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne hatt mulighet til å kunne ta meg avsted milevis innover, men det ble en bråstopp på dette etter en ulykke med pågølgende alvorlig ankelskade i -91.....så alvorlig at alternativet mitt for oprasjon ar å stive ankelen helt opp, hvilket igjen fører til hofteskade og kneskade og ryggskade.....så desverre....mitt alternativ er urbane fiskesteder eller steder hvor jeg kan padle..... :'( :'( :'(

 

Rart at ikke flere benyter seg av vår firbente venn Hesten? Det må jo være en utrolig flott måte og ta seg frem med. Vet at det er ganske vanlig i enkelte områder i USA tror det var i nasjonalparken i Montana. Høre jeg Cowboy med fluestang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jo faktisk har jeg gjort det og.....problemet var for hestene at de ikke var aklimatisert mot myggen+at i det området hvor vi var var så skrint at hestene ikke ville få nok mat den tida vi skulle være der......de løp hjem etter 1 dag....vi var heldigvis bare 3 mil fra stedet hvor kompisen har stallen og imellom bare en svært lite trafikkert vei, vi lo veldig etterpå, vi var jo helt amatører i huene våres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet at man kan få leid båttransport på Altevann inn til Leina Staffan? Og der er det visst muligheter til å leie både båt og hytte hvis man er litt tidlig ute ;). Har sett litt på kartet og det ser ut som noen flotte elver som strekker seg østover derfra også 8).

 

Alternativet blir jo isfiske med enten scootertransport eller hundespann på senvinteren :D. Også veldig morsomt! Foretrekker hunder framfor scooter pga det estetiske og miljøgreiene (selv om scooterspor på snøen smelter vekk.... i motsetning til ATVene som kjøres på Finnmarksvidda). Men det er en annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Har du vært der? Vet du hvor småfallen fisken er der inne stort sett.....nei dette området er jeg lite imponert over, dessuten er det mye mere støy der enn nede i dalen....bbåter med mere eller mindre store eller små motorer...nei dette er ikke noe for meg, jo inne i Gevdnajavri er bra....blir også så jævla deppa når jeg kommer inn til Altevatn med de store steinete breddene etter reguleringa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bist du mener meg staffan. så har jeg vert gått inn i salvas skare på baksiden av fjellene der.. 1 km på oversiden av tårnetresk så videre inn over slikk at vi kom ned på altevann 2-2,5 mil fra devninga. dette var på vinter tid..

 

fiske i selveste altevann er vell ikke kjent som godt fiske.. fisker du der er det små fisken som biter. å det er stor båt traffik..

 

men vanneene rundt der å jerne en dags gåing.. da møter du på mange gode røye vann..

 

jeg var på et vann som heter golivann det er noen år siden no.. ble 2 røyer på ca kg.. men det skall sies at dette er langt fra det beste.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men det e jo bre å reise fra jobb å kjerring å ta deg turn opp hit btholvik..

 

kan no fortelle at isen har gått ned til tune ca...

 

Hehe er ikke så vanskelig å få med kjærringa en tur hjæm sjø ;)

 

Men må få rota mæ oppover en tur må bare vente til primetime :) sjøl om æ savne å nymfe på store røyer  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men det e jo bre å reise fra jobb å kjerring å ta deg turn opp hit btholvik..

 

kan no fortelle at isen har gått ned til tune ca...

 

Hehe er ikke så vanskelig å få med kjærringa en tur hjæm sjø ;)

 

Men må få rota mæ oppover en tur må bare vente til primetime :) sjøl om æ savne å nymfe på store røyer  :rolleyes:

 

 

heehe kansje du tar deg en tur i juni??

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...