Gå til innhold

No hackle


persa

Anbefalte innlegg

No hackle mønstre ble utviklet (for lenge siden..) av Swisher/Richards

som drev undervannsstudier av døgnflueklekkinger og ørretens

fødemønster på disse. De utgav bok om dette, selective trout, der en

konklusjon var at når døgnfluer starter å komme flytende inn i fiskens

vindu er abdomen, haler og deler av få bein synelige , når insektet

kommer nærmere sees vingeprofilen og dette var ofte det huggutløsende

øyeblikket, de mente å finne at uten abdmomen og vingeprofilen ble

fluen refusert av selektiv fisk. Etter dette mente de at man måtte bort

fra klassiske mønster med store rundsurrede hackler. I denne prossesen

ble det berømte No-Hackle mønstret skapt og er like levende og

effektivt idag. Det er kjent for effektivitet under klekkinger der det

er lavtflytende og gir et tydelig inntrykk av imitasjonens kropp og

vinger. Her har jeg bundet en variant med CDC vinger, oliven new dub

bakkropp og litt loopsurret CDC til thx, CDC er bundet inn som bundt

oppå flue og splittet med antron over thorax.

post-368-13949845190046_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New dub er i hvertfall tidl forhandlet av Aktiv fritid, jeg har hamstret det som finnes lokalt her i tromsø, så du må evt sjekke med AF om de lagerfører denne enda, jeg ringte en gang og da var beskjed at de hadde noe restsortiment de kunne sende. Finnes i de fleste aktuelle farger, er superlett, luftig og holder mye luft, tåler impringnering og flyter helt fint. Egner seg mest til mindre krokstr, evt bygge på underkropp ved større kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
New Dub gir kanskje også den litt transparente effekten som døgnfluer visstnok skal ha hvis det er solskinn og fisken ser i sterkt motlys..?

Her berørte du et tema som jeg mener vi burde ha diskutert mye mer. Vaker fisken noe særlig på duns i motlys? Jeg er av den oppfatning at fisken vaker mye mindre når sola står rett i mot fisken. Resultatet vil (for fisken) bli like usikkert som når du går opp og "header" en fotball i motlys. Altså skal det mye til at fisken tar fluene på samme måte som før på dagen. Min erfaring er at de få som da vaker tar flua fra siden eller bare fluer som har deler av kroppen under vann. Hvilket gjør at jeg bruker mer klekkere under slike forhold - som f.eks. HF-klinkhammer. Dette burde helt sikkert vært diskutert i en annen tråd, men siden du nevnte motlys så.... Andre synspunkter på motlys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg har fisker i et par elver hvor næring er luxus, så fisken vaker bare det er insekter på vannet. Har aldri opplevd at fisken ikke har tatt duns under slike tilfeller med sola midt i mot. Mulig jeg var litt vag i mine kommentar. Også når sola ikke står i en rett linje mot insekt og fisk, men fisken ser "nordover" på høylys dag, vil jeg også kalle "motlys". (alt lys for fisken mot overflaten blir egentlig motlys...). Mener å ha lest at refleks/effekten av lyset i duns får disse til se ut som om de er veldig tynne med en svak "aura" rundt seg. Mange binder derfor kroppene på duns veldig spinkle. Kan se for meg at denne New Dub-en kan gi den effekten jeg snakker om. Tynn kropp med jevnt fluffy dubbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Joda bånnjedda, du har rett i at duns med syltynn kropp ofte fisker svært bra under slike forhold som du beskriver. Men jeg har opplevd flere ganger at fisk i f.eks. Hemsila har stoppet å vake mens sola står lavt på himmelen og med lyset i retning rett mot fisken. Når sola forsvinner bak fjellene er de tilbake igjen som om ingenting hadde skjedd. Og for å ha sagt det - med like mye duns på vannet hele tiden. Det har sågar hendt at en sky som skygger for sola har vært nok til at de begynner igjen. Spørsmålene mine blir da: Gjelder dette bare der det er nok mat å ta av, eller er det vanlig? Eller er det helt tilfeldig?

 

Åkkesom, flua til persa er fin den. Det er bare det at jeg liker enda bedre duns med mindre avtrykk ved thorax. Godt mulig jeg tar helt feil for det har jeg gjort mange ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner det fishy så har jeg faktisk opplevd det samme i Hemsila.

Det er også betimelig at det nesten alltid vaker mest på "skyggesiden".

 

Erfaringsmessig så liker nesten alle arter døgnfluer litt fuktig vær.

Dager med varmt fint vær og sol er skjelden de beste for døgnflueklekkinger.

Kan det spille inn? Det er mengden insekter som jeg har reflektert mest over..

 

Men motlys kan ha mye å si, ting blir diffust og fisk som er plukket opp før

blir kanskje mer reservert når den ikke har full kontroll på alle detaljene...

Eller kanskje motlyset visker vekk de "triggerne" som fisken er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Siden jeg faktisk ikke kan si jeg har opplevd avtagende vaking med likt antall duns under motsol skal jeg ikke mene noe bestemt om det. Likevel kan det være interessant å fundere litt over hva som eventuelt skulle gjøre at fisken vaket mindre i motlys. Flua vil vel bare være "borte" for fisken akkurat i det øyeblikket den er midt mellom sola og fisken ? Ellers har jo motlys den effekten (for oss ihvertfall) at ting blir fargeløse, men omriss og siluett er jo godt synlig. Personlig er jeg jo av den oppfatning at de viktigste triggerene ligger nettopp i "jizzen" for å bringe litt fugleterminologi inn i forumet :) altså generell fremtoning i oppførsel og utseende, og at farge i utgangspunktet er av underordnet betydning for innsekter/fluer som tas i overflatefilmen. Kanskje det er så enkelt som at det sterke motlyset er anstrengende for ørretens øyne ? Eller at den føler seg veldig eksponert og dermed blir mer forsiktig og sky ?

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...