Gå til innhold

Et slag for høna


persa

Anbefalte innlegg

Rene Harrop er kjent,ihvertfall i USA , som flink med CDC og biot som

sine spesialmaterial. Han driver sammen med sin familie "House of

Harrop" en liten bedrift med høykvalitetsfluer kommersielt

tilgjenngelig bla gjennom troutflies.com. Han er dessuten kjent som

fluefiskeguru ,naturverner, billedkunstner mm . Han skal være vokst opp

et fluekast fra Henrys Fork, en strekning på Snake River/yellowstone,

og har jaktet på kresen ørret her mestparten av livet og reklamen sier

han har bakt inn mye av sin kunnskap i sine fluer. Jeg har kjøpt en

rekke fluer fra troutflies.com og bundet noen selv. Et av hans mønster

som jeg har bundet og fisket er "Hanging midge", et nokså enkelt Biot

og CDC basert mønster meg lite kravebundet hackle. Her en variant med

kalkunfibre i bakkropp. Som altid er CDC suveren til å lure opp kresen

fisk og denne har også flytevest med hønehackel. Jeg vil ellers slå et

slag for høna og hacklet, mjukere, enklere å jobbe med ifht hane,

flyter muligens bedre pga mer føyelige fibre uten at jeg har testet

dette no utover synsing.

post-368-13949845194615_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg at hønehackle og andre myke hackler er sterkt

undervurdert og lite brukt til tørrfluer.

Selv så er jeg blitt fan av myke hackler til fluer som skal beveges mye,

Feks. vårflueimitasjoner. For at flyteegenskapene skal bli bra nok så

benytter jeg høytflytende materialer i de andre delene av flua.

 

Jeg har brukt noen vårflueimitasjoner i sommer som dere skal få se om

ikke så alt for lenge. De består av hjortehår i kroppen, syntetisk "klippevinge" og mykt fronthackle. De har fisket "skjorta" av f.eks streaking og elk hair på blikkstille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimmers, gleder meg til å se vårfluen din. Jeg har selv ambisjoner om å finne alternative gode tørre mønstre til dette og er også opptatt av gode mønstre til tørre steinfluer av alle ting, en av mine fjellelver gir store tidlige klekkinger av dette og lite annet så her må man trø til med no brukbart, jeg har sett på dine steinfluer og de er basis for utvikling av evt min egen vri. Videre har jeg omkring midtsommers funnet SVÆRE steinfluer, flere cm lang, markert rødt parti i thx område på denne, salmonfly tror jeg den amerikanske betegnelsen er, i mageprøver under elvefiske, dette virker som snadder for å lure opp stor ørret. Jeg tok noen på store bibio som har noen av samme kjennetegn, Mønstret og stabiliteten ang flyteevne er en utfordring å få til uten å overhackle flua, pga lang smal kropp, flat vinge mm, får se hva jeg får til, er foresten flua godt kjent entomologisk her i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persa,

Videre har jeg omkring midtsommers funnet SVÆRE steinfluer, flere cm lang, markert rødt parti i thx område på denne, salmonfly tror jeg den amerikanske betegnelsen er, i mageprøver under elvefiske, dette virker som snadder for å lure opp stor ørret

Vi har nok ikke salmonfly i Norge, dessverre. Men vi har en som er rimelig stor, nemlig Dinocras Cephalotes som kan bli 30mm lang. Jeg er ikke sikker på om det er den du har sett. Jeg er usikker på det med rødt brystparti, men erindrer at det stemmer. Men i følge Limnofauna Norvegica så finnes ikke Dinocras i Troms, even worse :oops: Men limnofaunaen er ikke 100%.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette er noen mnd siden, jeg husker at jeg fant bilde på nettet av en type steinfluer som kom veldig nært i utseende og str. Den ser tilnærmet ut som under, vinger var blekere, nærmest gjennomsikitg tan farget.

Limnofaunaen er ikke bra på artsbestemmelse, str,utseeende mm, så dette må jeg nok forske litt mer på .. Det er ikke tvil om at den var svær og tydelig attraktiv på stor ørret som jo helst bør ha en munnfull når den tar seg bryet med å vake i strømmende vann.

post-368-13949845195608_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kort sveip på nettet viste at denne er funnet i utløpselva fra Enare sjø i lappland og stor innsjø i vestre Norrland, dette er klimatisk geografisk sammelignbare omr. og mine sammmenlignbare eksemplarer er funnet i utløpselv av et flere km2 stort vann, vel alt er mulig, jeg skal sikre meg bilde av krabaten til sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fine fluer og kjempebra at du skriver litt "rundt" fluene dine, Persa.

 

Fant noen bilder som skal være av Dinocras cephalotes:

http://www.fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=10980&pid=94923&st=0entry94923

 

Andre bilder jeg finner på nettet ( http://images.google.no ) av D cephalotes ligner ikke veldig, mangler den røde kraven.

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...