Gå til innhold

Bibio?


Anbefalte innlegg

På hardangervidda en i slutten av juli så langt tilbake som 1994 ved Lågaros opplevde vi i flere dager i strekk en enorm klekking av en liten myggliknende skapning. Klekkingene var så tette at vi på bildene kunne se store svarte skyer. Men fluene var små, ca krok 18. Trodde egentlig det var en slags mygg, men det var ikke fjærmygg og ikke stakk de heller (vel var noen av de også...). Men kan dette ha vært bibio? Eller er de normalt litt større? Tror jeg enda har noen flatpressede eksemplarer i kartet, var litt vanskelig å unngå de...

Fisken gikk forøvrig helt berserk, men de var ikke selektive, så vi tok masse på streaking caddis og muddlere. Ikke så mange store dessverre, de største vi fikk under klekkingene var rundt 700 gram, mens mesteparten lå på 3-400 gram. Eneste kilosen tok jeg på streamer på natta  :-[. Tilsammen (3 stk) tok vi rundt 200 fisk på en uke (det vi ikke spiste, ble selvsagt satt ut igjen, men vi levde stort sett bare på fisk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Bibio er nok rimelig stor. Kan du si noe om hvor store disse innsektene var?

Bibio har litt rødlige farger på seg (iallefall bibio pomonae....elller hvordan man skriver det), og når de flyr, så henger bakbeina neste rett ned.  Kan jo være en annen bibioart, men dette litt usikkert når en ikke vet hvilken størrelse det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

De var rundt 2-3 mm.

ok, da var det IKKE bibio pomonae. tipper Pomonae er str 12-14, og har lange bakbein. Du kan jo google litt  på Bibio pomonae, eller russeflue, så får du iallefall mangen treff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo sett bilder av de vanlige, samt de imitasjoner dere binder og sett at disse normalt er litt større.

Den klekte forøvrig under en kraftig varmeperiode. Vannet i lågen var nærmere badetemperatur. Så dette kan sikkert ha en sammenheng med den voldsomme klekkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme for et par uker siden i bjørkelangen. Vindstille og meget varmt. Tjukt av de i tretoppene men ingen kom på vannet (jeg så ihvertfall ingen og det var lite vakende fisk).

 

Bena hang ned. tipper krok 14 og det var ikke noe rødt på de. Har disse noe tilknytning til vann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker på om den klekket i vannet. Den sværmet ihvertfall over vannflata. Det satt tusenvis av disse fluene i vierkratet som vi skremte opp når vi gikk. Dette var på ca 1200 moh.

 

Hvis det ikke er fjærmygg, ikke knott og ikke bibio, har vi da andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tror neppe det var en mygg. Fanget et par og det var lite som minnet om mygg. De spant i tretoppene (bjørkekratt) på nærmest vulgata vis.

Ligner ikke på mygg, men kalles hårmygg..... Litt mindre en bibio pomonae, men er en bibio marci. helt svarte, og bakbena henger ned når de flyr.

 

Sjekk denne.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rmygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere leser innlegget som dere fikk link til tidligere i dag, vil dere kunne lese hva John Skartveit skirver om bibio. Han har tatt doktorgraden på dette insektet og skulle således vite det som er å vite om det.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Dersom dere leser innlegget som dere fikk link til tidligere i dag, vil dere kunne lese hva John Skartveit skirver om bibio. Han har tatt doktorgraden på dette insektet og skulle således vite det som er å vite om det.

 

Jens

 

Kan legge det ut her og jeg :)

 

 

"

Takk for mailen, kjekt å få nokre slike av og til.

 

Russefluga (Bibio pomonae) finst over heile landet opptil ca. 1350 moh i fjellet,

men i låglandet i Sør-Norge er det ganske sjelden at ho har masse-svermingar. Arten

ser ut til å vera mest talrik i bjørkebeltet og den lågaste sonen av fjellet (nedre

lågalpin), der kan det førekoma spektakulære massesvermingar i juli - august. I

Nord-Norge kan det førekoma massesvermingar ned til havnivå. Desse skjer med års

mellomrom, innimellom kan arten vera nesten heilt borte (som vaksne).

Larveutviklinga tek minst 2 år, kanskje 3 i fjellet. Larvene lever i strølaget, mest

av daude plantedelar.

 

Arten kan førekoma i mange ulike habitat, særleg talrik synest han å vera på lynghei

og i fjellbjørkeskogen. I Bergen ser vi han også ofte i sentrumsgatene, men det

dreier seg gjerne om dyr som har kome ned frå byfjella rundt ikring byen. Russefluga

er ikkje spesielt knytta til vatn, men ho er ein heller klønete flygar så sverminga

pleier å medføra at ein del eksemplar endar opp i vatnet, der dei gjerne blir tekne

av fisk.

 

Fleire av dei mindre hårmyggartane kan også ha massesvermingar og dukka opp i vatn.

Ved fjellvatn kan ein finna Bibio brunnipes (med gule venger) og Bibio rufipes (med

brune, liknar ei lita russefluge). I september kan dei slankbygde, svarte artane

Bibio clavipes og B. longipes vera svært talrike. I nærleiken av dyrka mark eller

hagar kan ein også treffa på svære mengder av dei små, svarte Dilophus-artane (D.

febrilis langs kysten, D. femoratus i heile landet).

 

Ta gjerne kontakt att om det er noko anna du lurer på.

Mvh John Skartveit"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere leser innlegget som dere fikk link til tidligere i dag, vil dere kunne lese hva John Skartveit skirver om bibio. Han har tatt doktorgraden på dette insektet og skulle således vite det som er å vite om det.

 

Jens

 

Leste innlegget på linken din ja. Men fremdeles ikke sikker. Kanskje var det Bibio rufipes. Får binde noen rufipes imitasjoner før neste gang jeg skal på vidda, så får vi se. Kult navn ihvertfall  ;D

De liknet egentlig mest på en vanlig husflue, bare mye mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjempesuksess med Andrè Brun sin Bibio-pomonae-imitasjon (russeflue) på Norefjell i fjor sommer. En av mine store opplevelser etter at jeg begynte å binde selv. Venter bare på at snø og is skal fare.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...