Gå til innhold

Skrævende gjennom skogen..


persa

Anbefalte innlegg

Tsjekkisk nymfing er det vel snart gått inflasjon i. Alle flueblekker har fylt

spaltemeter med dette i mange år. En kommentator sa i et blad at snart vasser man omkapp forbi forsiktig vakende ørret for å komme seg oppi strømmen for å dunke med "dreggen". Teknikken er i hvertfall diffundert fra konkuransefiskeri til hvermannsen i ørretbekken. Jeg har lest en plass av polakker regnes som opphavsmenn til denne teknikken, utviklet som dyd av nødvendighet i matauk i elver i polen. En rask effektiv teknikk til å fange mye fisk basert på entomologi der vårfluelarver var svært utbredt.

De tidligeste polskenymfene var ofte flettet med enkle midler. Senere spredt teknikken seg til tsjekkia som vidreutviklet og perfeksjonerte teknikken, videreutviklet fluer, bindemåter mm.Herfra gjennom suksess som konkurransefiskere har almenheten fått tilgang til teknikk og fluemønster. Spørsmål om europere var først med dette er åpent siden

amerikanerene har sin high sticking som tilnærmet samme metode,lign er brooks metode, engelsmennen kaller tsjekkisk ofte bugging, noen short line nymfing mm, prinsippet er omentrent det samme, fri drift av tunge nymfer langs bunnen i helst turbulent vann, kastet med kort line med repiterende hurtige kast og med søkende fiskestil i elva. Initalt var det sp om det var fluene til polakker/tsjekkere som var magiske , etterhvert er det kansje selve fisketeknikken som er revolusjonerende, dette var nytt

for nordmenn som er indoktrinert med klassisk engelsk kalkstrømsfiske, (upstream please..) Så når dette skulle læres var det og er det nøye med eksakte driftsmønster, vendt 45 grader opp, kast, drift ned under stanga, indikatoren leder mm., jeg har forstått at rigiditeten i dette ikke trenger være avgjørende man kan godt tillate seg et noe mer fleksibelt kaste og driftmønster, nedstrømsdrift mm uten at det trenger å gå utover effektiviteten. Kravet til utstyret er heller ikke avgjørende siden man nærmest ikke kaster, stenger kan ofte være lange og lettklassede med myk aksjon (noe vanskelig å finne nå for tiden, kanskje B&W 11 fot 3 klasse 5 ?), fluesnøre trenger man jo egentlig ikke..Nymfene blir fremstilt som enkel å binde, nøkkelord er slank og tung, lite hackel og fjas, rett til bunns skal det i farlig fart. Ofte er det frittlevende el nettspinnende arter som imiteres der Oliver Edwards har et kjent superimpresjonistisk

mønster som er mye kopiert. En standard tsjekkisk nymfe trenger omentrent bare , fortynging, dubbing til kropp og en form for ryggskjold med ribbing. Nå for tiden kan man foresten fiske det meste tsjekkisk stil det være seg døgnfluernymfer, streamere og attraktorer, jigger, mikrofluer eller prinsipielt alt som synker fort og har en viss

attraksjonsverdi for fisken, sikkert også sluker og makk. Her kommer mitt ankepunkt. Det kan være effektivt men det er ikke akkurat slik at nakkehårene reiser seg el man får tårer i øya av å se på dette. Ikke akkurat " A river runs through it" spør du meg, ingen elegant buktende line mot elg i solnedgang for å si det slik. Litt mer effektivt men litt mindre estetisk. Avdøde PT Sawyer ville heller være " a good sport" enn å få fisk, så han fisket sine nymfer sight fishing uten indikator oppstrøms no matter what. Men det er vel som med skøyting i langrenn, man kan komme seg fort frem gjennom skogen skrævende også.NB: Siden jeg ikke er no autoritet på tsjekkisk nymfing kan dette godt være en total historieforfalsknig så da må gjerne de mer skolerte komme med korreks. Jeg har ihvertfall bundet endel nymfer jeg bruker til min del av dette fisket og de er nokså

typiske tror jeg utover at jeg nymfer mye med ammonites. Det er også en Siman-nymfe her.

post-368-13949845199076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin artikkel Persa og fine fluer.

Kom gjerne med bindebeskrivelse på de :D

 

Det aller viktigste med tjekkisk fisker er rigging av utstyret.

Riktig fortomslengde, opphengslengde og vekt på fluene.

Dette er ren vitenskap som man bør forske mye på for å bli skikkelig effektiv.

Synkehastigeter i forskjellige typer elver og dybder o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...