Gå til innhold

Belly Boat forbud???


Andreas L

Anbefalte innlegg

Stressa som en gal mann hjem fra jobben i dag til et lokalt vann i Drammen kjent for sine mange badende hunder, småbarn, tjukke damer og vulgata/maur-före.

Har tidligere brukt Belly Boat her for å komme unna de störste badebölgene, så var også tanken i dag. Vi padla sakte ut 2 mann, og så kom det: "HEI, KOM INN HIT A' !!". På land står en kar (også oppsynsmann) og skriker at "dette er forbudt" ? "dere har vel ikke fiskekort heller" (hvilket vi har) >:( >:(

I en alder av 34 år er det litt uvant å bli brukt kjeft på, så det ble svart höflig på tiltale, hvorpå vi padla inn i igjen.................

Hva er det her for noe j#¤%&&a fa#&%s tullball!!! Han nevnte noe om smitterisken ved bruk av Belly Boat :rolleyes: Dog ingen som desinfiserer vadere eller annet utstyr ??? ???

Er nå hjemme i stua igjen, litt oppgitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppgitt over reglementet i Finnemarka jeg og. Jeg er tilbøylig til å forstå at belly er forbudt i nedslagsfeltet til Glitre. Men vanna i drammensmarka ligger jo utenfor. Det finnes nesten ikke et vann hvor det er lov med bellyboat :'( Har sendt mail til kontaktpersonen for kultiveringa med ulike spørsmål, uten å få svar. Det begynner å virke som en litt sånn gutteklubben grei med gamle gubber det her. Men hva skulle vi gjort uten disse ildsjelene? Men jeg har også opplevd å bli henvendt til som om jeg var en drittunge, og det er utrolig provoserende..hva med å være litt hyggelig? :o Vi betaler jo tross alt for en del av kultiveringa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landfalltjern?

Helt riktig Pål. Gubben påsto at vannet komuniserer med Lierelva, hvilket kanskje stemmer det; men hvor mange nanogram vann kommer ned dit med en eventuellt fortsatt levende Gyrodactylus (eller hva de nå sikter til)? Synes personlig at LFtjern er et helt ok vann å bruke Belly i, i motsetning til visse andre vann i Drammensregionen.

Takke meg til gamledager med din gamle Caddis-båt på Hvalsdammen med Gunnar Ogwyn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på min erfaring med oppsynsmenn, vil jeg si at 95%-98% av dem er veldig hyggelig, pratsomme og kunnskapsrike. Den siste 2-5 fem prosenten har åpenbart blitt refundert både av befalsskolen, politiet, tollmyndigheten, Europark og Securitas og til slutt av kona. Bitre gramle gubber som skulle fått smake på et velplassert spark med vadestøvlen. På den annen side det er synd på dem. Stakkars gamle menn. Vi får være snille med dem da, og se fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I  OFAland  (Nordmarka/Østmarka i Oslo) Er det åpnet for fiske i en rekke vann. Det er lov til å fiske med flytering som er drevet med hjelp av svømmeføtter. Hvis begrunnelsen er smittefare er det spesielt for Drammen/Hurums regionen? Hva så med vadesko med filtsåler? Tror nok grunnlaget for og forby flytering er av helt andre årsaker. Flyteringfiske er fantastisk fin måte å fiske på. Du blir på en måte del av naturen. Fugl og fisk kommer nærme og div insekter bruker deg og flyteringen som klekkestasjon. Det er kjempegøy. Ut å fisk :D

 

Her har jeg klippet ut  reglene for fiske i Søndre Hurum og de forbyr flyteringfiske konsekvent men tillater

fiske fra kano og båt i noen vann ???

 

Regler for fiske i Hurum

 

1. Gjelder følgende vann: Rødvannet, Røsvannet, Langevann, Røskestadvannet, S. Stikkvannet, L.Stikkvannet, Albyvannet, Midtskogvannet, Nåbyvann, M. Skoklevann, S. Sandungen, L. Sandungen, Ø. Verpentjern, N. Verpentjern, Åsvannet, Svartvann (Klokkarstua), Svartvann (Storsand), Hestehagadammen, Mellomdammen og Skavmyrvann.

 

2. Alle som fisker i våre vann skal ha løst fiskekort. Personer under 16 år fisker gratis.

 

3. Sesongkort gjelder fra 1.1 til 31.12. Ved kontroll plikter alle å vise fiskekort.

 

4. Det er kun tillatt med stangfiske fra land og isfiske, men det er tillatt med fiske fra båt/kano i Langevann og Rødvann. PÅHENGSMOTOR BENSIN/ELDREVET ER IKKE TILLATT!

 

5. Ørret og bekkerøye er fredet fom. 15. september tom. 30. november.

 

6. Ved ulovlig fiske mister man retten til alt fiske for ett år. Ved gjentagelse politianmeldelse.

 

7. For store Sandungen gjelder følgende særregeler, men kun for medlemmer i SHJFF/NHJFF: Bruk av båt samt anvendelse av dorg/sluksnøre er tillatt. Rusefiske etter abbor og gjedde er tillatt. Stang/pilkefiske etter røye er tillatt på gyteplasser i gytetiden. Garnfiske er tillatt i tiden 1.4 til 31.5 og 1.8 til 31.8. Maskestørrelsen skal ikke være mindre enn 12 omfar (2" stolpe). Foreningen disponerer ikke fiskerettighetene til Inger Rokkestad. 8. Dispensasjon fra disse regler kan gis i forbindelse med fiskekultiveringsarbeid og fiskestellutvalgene utsteder i så fall skriftlig tillatelse som må forevises på forlangende.

 

FISKE MED BELLY-BOAT ER FORBUDT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren og skjær idioti  >:(

 

Ser ut til å være et problem i hele Drammensregionen. Jeg bor på Konnerud og det er samme greie der, man blir anmeldt om man fisker fra Belly i Konnerud JFFs vann... Jeg synes nesten det virker som det er en slags misunnelse eller behov for å "ta" snobbete fluefiskere.

 

Manga av skogsvanna i området er vanskelig å fiske fra land, men med belly åpner det seg fantastiske muligheter. Dessuten er det ikke akkurat for mye folk ute og fisker, så jeg kan ikke skjønne hvorfor man er så negative til Bellyer. At ikke de lokale foreningene tar tak i dette er en av flere årasker til at jeg har meldt meg ut av Drammen sportsfiskere...

 

Veldig bra at OFA går andre veien og åpner flere vann for belly fiske!!!

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at DOFA er litt konservative og synes bellyboat er noe skumle greier som ikke hører hjemme på vannet. Eller kanskje de tror at det er så effektivt at vannet tømmes for fisk. Vi som fisker fra belly er jo ikke akkurat de verste mataukfiskerne vil jeg tro.. Jeg har henvendt meg til Drammenssportsfiskere for å opplyse om overbefolka vann som jeg tror har et enormt potensiale med litt tynningsfiske, uten å få noe svar..hmm. Kanskje de ikke liker innblanding av det de sikkert kaller for bedrevitere og sosser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at DOFA er litt konservative og synes bellyboat er noe skumle greier som ikke hører hjemme på vannet. Eller kanskje de tror at det er så effektivt at vannet tømmes for fisk. Vi som fisker fra belly er jo ikke akkurat de verste mataukfiskerne vil jeg tro.. Jeg har henvendt meg til Drammenssportsfiskere for å opplyse om overbefolka vann som jeg tror har et enormt potensiale med litt tynningsfiske, uten å få noe svar..hmm. Kanskje de ikke liker innblanding av det de sikkert kaller for bedrevitere og sosser!!

 

Min erfaring er at det ofte skal et generasjonsskifte til eller nytt blod for og få fart i en sidrumpa forening. Det blir som å kjøre hue i veggen. Det gjør bare vont ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I  OFAland  (Nordmarka/Østmarka i Oslo) Er det åpnet for fiske i en rekke vann. Det er lov til å fiske med flytering som er drevet med hjelp av svømmeføtter. Hvis begrunnelsen er smittefare er det spesielt for Drammen/Hurums regionen? Hva så med vadesko med filtsåler? Tror nok grunnlaget for og forby flytering er av helt andre årsaker. Flyteringfiske er fantastisk fin måte å fiske på. Du blir på en måte del av naturen. Fugl og fisk kommer nærme og div insekter bruker deg og flyteringen som klekkestasjon. Det er kjempegøy. Ut å fisk :D

 

Her har jeg klippet ut  reglene for fiske i Søndre Hurum og di forbyr flyteringfiske konsekvent men tillater

fiske fra kano og båt i noen vann ???

 

Regler for fiske i Hurum

 

1. Gjelder følgende vann: Rødvannet, Røsvannet, Langevann, Røskestadvannet, S. Stikkvannet, L.Stikkvannet, Albyvannet, Midtskogvannet, Nåbyvann, M. Skoklevann, S. Sandungen, L. Sandungen, Ø. Verpentjern, N. Verpentjern, Åsvannet, Svartvann (Klokkarstua), Svartvann (Storsand), Hestehagadammen, Mellomdammen og Skavmyrvann.

 

2. Alle som fisker i våre vann skal ha løst fiskekort. Personer under 16 år fisker gratis.

 

3. Sesongkort gjelder fra 1.1 til 31.12. Ved kontroll plikter alle å vise fiskekort.

 

4. Det er kun tillatt med stangfiske fra land og isfiske, men det er tillatt med fiske fra båt/kano i Langevann og Rødvann. PÅHENGSMOTOR BENSIN/ELDREVET ER IKKE TILLATT!

 

5. Ørret og bekkerøye er fredet fom. 15. september tom. 30. november.

 

6. Ved ulovlig fiske mister man retten til alt fiske for ett år. Ved gjentagelse politianmeldelse.

 

7. For store Sandungen gjelder følgende særregeler, men kun for medlemmer i SHJFF/NHJFF: Bruk av båt samt anvendelse av dorg/sluksnøre er tillatt. Rusefiske etter abbor og gjedde er tillatt. Stang/pilkefiske etter røye er tillatt på gyteplasser i gytetiden. Garnfiske er tillatt i tiden 1.4 til 31.5 og 1.8 til 31.8. Maskestørrelsen skal ikke være mindre enn 12 omfar (2" stolpe). Foreningen disponerer ikke fiskerettighetene til Inger Rokkestad. 8. Dispensasjon fra disse regler kan gis i forbindelse med fiskekultiveringsarbeid og fiskestellutvalgene utsteder i så fall skriftlig tillatelse som må forevises på forlangende.

 

FISKE MED BELLY-BOAT ER FORBUDT!

 

Merkelig forbud spør du meg. Hvis begrunnelsen er fare for smitte, så er det som du selv sier, hva med det øvrige fiskeutstyret for ikke å snakke om garnfiske. Jeg sammenligner automatisk slike forbud med  regelen om minstemål i overbefolkede vann. De som utformer disse lokale vedtektene tilsynegjør for enhver at de overhodet ikke aner hva de holder på med. Etter mine betraktninger er følgende i ferd med å skje i dag (med en god del unntak selvfølgelig):

 

1. Garnfiske, som matauk, reduseres, det medfører at uttak av fisk i mange vann blir for lite.

2. Vannkvaliteten i mange vann har blitt betraktelig bedre i mange vann pga mindre sur nedbør dette medfører at reproduksjonen av fisk øker.

3. Det blir færre og færre barn og ungdom fisker i marka. Organisert idrett, lagaktiviteter, motorsport  og data tar tid.

4. Saueflokk mentaliteten øker, også pga av informasjonskilder som dette forumet, alle drar dit sjansen for å fin fisk er stor og dit det er populært å dra.

5. Generell fiske forvaltningskunnskap er for liten. Lokale foreninger får ofte hjelp av miljøforvaltere i fylket. I kraft av sin stilling så stoler lokale forvaltere på kompetanse disse besitter. I praksis har miljøforvaltere for dårlig kunnskap om fiske forvaltning. Fiske er en "bi ting", hovedinteressen ligger på andre områder.

6. Nye verktøy blir som regel alltid møtt med skepsis, selv om belly boat ikke er en helt ny skapning.

 

Det er gledelig å registrere at det sitter vettuge folk i OFA. Mitt syn er at lokale forhold krever lokal tilpasset forvaltning. Jeg har ingen forsåelse for at en tillater båt, men ikke belly boat, eller at en tillater garnfiske, men ikke oterfiske. Svært ofte bør en gjøre det omvendte, nemlig promotere type fiske som fra belly boat.

 

ja, jeg er belly boat fisker  :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mye av dette bjorni. I markaområdene der jeg fisker er det mange vann, med alt for mye fisk. Vi fluefiskere bidrar ikke mye til uttaket av fisk..og markfiskern kakker alt i huet uavhengig av størrelse naturligvis. Stor fisk forsvinner derfor raskt samtidig som rekruteringen øker der gytemuligheter finnes. Da er vi på vei til overbefolka vann.. Ørekyten forsterker effekten, da den konkurrerer med ørretyngelen. Ørretyngelen vokser for sakte og vil forbli småvokst.. Kultiverninga fortsetter som før..med utfisking av abbor (predator på ørekyte..kun hensiktmessig der problemet er tusenbrødre..) fortsetter..minstemål..null garnfiske med riktig maskevidde..eller garnfiske med feil maskevidde..kalking..m.m.

 

Overbefolka vann m. gytebekk:

Full stopp i utsetting av fisk.

I stedet for rognslurping av abborrogn, burde det heller rusefiskes etter ørekyt. Et fast uttak av fisk med garnfiske (maskevidde selektert for småfisk). Innført maksmål. Utsetting av større (kanibalistisk) ørret. Bellyforbud oppheves..engasjerte fluefiskere strømmer til ;D Dette har de fått til i mange vann i Nordmarka og resultatet er mye stor fisk!

 

Men i mange områder i Norge er kultiveringa rettet mot fritidsfiskeren (fisker en gang eller to i året) og mataukfiske. Maks fiskeproduksjon forsøkes derfor å oppnås = "overbefolka vann" snittstr. 200 gram!

Det er jo greit å ha noen sånne vann, hvor det er veldig mye fisk..men når det blir sånn over hele linja blir det litt kjedelig. Størrelsen på fisken har noe å si og trekker fluefiskere som er villig til å betale litt ekstra for vellykka kultivering. Over og ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

På hadeland er det også forbudt med bellyboat i alle vann styrt av Lunner almenning og lunner grunneierlag. Disse skylder på smittefare, men det er bare gamle gubber som sitter og styrer dette.

Innerst inne tror jeg de bare er redd for at folk skal få for mye fisk, som de selv skal ta med oterfjøla si  :-[

Tror jeg bare kommer til å gi faen en dag, og sjøsette bellyboaten i et vann som er litt bortgjemt, hva skal de gjøre, arrestere meg? Kommer det noen så er det vel i så fall bare å dra hjem, kan vel ikke skje noe verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å ha noen sånne vann, hvor det er veldig mye fisk..men når det blir sånn over hele linja blir det litt kjedelig. Størrelsen på fisken har noe å si og trekker fluefiskere som er villig til å betale litt ekstra for vellykka kultivering. Over og ut!

Deilig å se at det ble en fin diskusjon ut av elendigheten :D

Er enig i mye av det som blir sagt her. Mange vann (og småelver) på Østlandsområdet tror jeg har potensiale til å bli små perler med bra størrelse og fin kvalitet på fisken. Det krever dog at noen er villige til å satse litt, både tid og penger, samt at muligheten legges til rette for denne typen kultivering. Fine eksempler fra Sverige:

www.norrbystrommen.se

www.flyfisher.nu

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hadeland er det også forbudt med bellyboat i alle vann styrt av Lunner almenning og lunner grunneierlag. Disse skylder på smittefare, men det er bare gamle gubber som sitter og styrer dette.

Innerst inne tror jeg de bare er redd for at folk skal få for mye fisk, som de selv skal ta med oterfjøla si  :-[

Tror jeg bare kommer til å gi faen en dag, og sjøsette bellyboaten i et vann som er litt bortgjemt, hva skal de gjøre, arrestere meg? Kommer det noen så er det vel i så fall bare å dra hjem, kan vel ikke skje noe verre enn det.

 

Hei, Det er et årlig flyteringstreff på Hadeland. Det er et fint tilbud. Tydeligvis så faller smittefareteorien gjennom ;)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6910.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

På hadeland er det også forbudt med bellyboat i alle vann styrt av Lunner almenning og lunner grunneierlag. Disse skylder på smittefare, men det er bare gamle gubber som sitter og styrer dette.

Innerst inne tror jeg de bare er redd for at folk skal få for mye fisk, som de selv skal ta med oterfjøla si  :-[

Tror jeg bare kommer til å gi faen en dag, og sjøsette bellyboaten i et vann som er litt bortgjemt, hva skal de gjøre, arrestere meg? Kommer det noen så er det vel i så fall bare å dra hjem, kan vel ikke skje noe verre enn det.

 

Hei, Det er et årlig flyteringstreff på Hadeland. Det er et fint tilbud. Tydeligvis så faller smittefareteorien gjennom ;)

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6910.0

Jada var med i fjor :) Men kunne ikke i år desverre. Men dette er i et vann som har eget grunneierlag, og resten av året er det forbudt... tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...