Gå til innhold

Min rett?


joma

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Opplevde i går en kjip episode. Stod å fisket fra et svaberg, da det kommer en dame ned og spør om jeg føler meg bekvemt. Jeg skjønner ikke helt hva hun mente og ble litt forfjamset ettersom hun hørtes litt hissig ut. Så begynte hun å lange ut om vi ikke hadde lov å stå der å fiske, men at det bare var ferdsel som gjalt der. Bare lov å gå forbi mente hun. Det er jo klart utmark det er snakk om, men hun sier at jeg ikke kan stå å fiske der. Hun mente at dagens genrasjon bare tok seg til rette osv. Jeg følte at jeg hadde loven på min side, men gadd ikke å diskutere med henne lenge, så da ble fisketuren ødelagt og jeg dro hjem.

 

Spørsmålet er om jeg har rett til å så her å fiske? Eller har hun rett?

 

 

 

Legger ved et bilde av plassen og huset, som er markert med rødt:

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det utmark har du rett.

Be damen ringe politiet neste gang, da blir det som regel stille av dem.

 

enig, med en gang politiet nevnes for slike "dette er mitt kom deg vekk selv om det er langt fra der jeg bor" folk blir de fort stille ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ;D

Når hun kom bort og jeg nevnte at det var utmark var hun bare ikke enig, og jeg var selv ikke helt sikker, men neste gang tar jeg med meg noen regler samt artikkelen som stod i alt om fiske ;D Og hvis hun ikker er enig da (som hun sikkert ikke er) da ber jeg hun ringe politiet. Hvis jeg har feil, som jeg er ganske sikker på at jeg ikke har, kan det ikke skje noe verre enn at politiet sender meg vekk.

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ber henne ringe politiet, lønner det seg å forsikre vedkommende om at du bilr sittende der til politiet kommer. Slik at politiet får den korrekte versjonen.

 

Ja, det er sant. Jeg skal oppføre meg høflig, ikke søple, samt holde en lav tone. Da er det jeg som har rett tenker jeg! Håper hun bare forstår at hun tok feil, hvis det er tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke rett fiske på hennes eiendom.

 

Strand sone er ikke det samme som utmark.

 

UTMARK er udyrket mark som ikke regnes som innmark. I praksis vil det si hoveddelen av strender, svaberg, vann, myr, hei, skog og fjell i Norge.

Dette stod på http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500013065 , og jeg stod på et svaberg.

 

Dette stod på http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5&ArtKey=39

1. Ferdsel til fots i utmark

I ”Sandefjorddommen” fra 1998 fastslo Høyesterett at selve strandsonen var utmark. I dette tilfellet var det en avstand fra huset til sjøen på 76 meter. Den lange avstanden mellom huset og strandkanten var utslagsgivende. Strandsonen utgjorde et belte på ca. 10 meter fra sjøen mot huset. Nærmere huset var det ingen ferdselsrett.

Etter å ha lest dette vil jeg tro at strandsonen er det samme som utmark ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke rett fiske på hennes eiendom.

 

Strand sone er ikke det samme som utmark.

 

UTMARK er udyrket mark som ikke regnes som innmark. I praksis vil det si hoveddelen av strender, svaberg, vann, myr, hei, skog og fjell i Norge.

Dette stod på http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500013065 , og jeg stod på et svaberg.

 

Dette stod på http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5&ArtKey=39

1. Ferdsel til fots i utmark

I ”Sandefjorddommen” fra 1998 fastslo Høyesterett at selve strandsonen var utmark. I dette tilfellet var det en avstand fra huset til sjøen på 76 meter. Den lange avstanden mellom huset og strandkanten var utslagsgivende. Strandsonen utgjorde et belte på ca. 10 meter fra sjøen mot huset. Nærmere huset var det ingen ferdselsrett.

Etter å ha lest dette vil jeg tro at strandsonen er det samme som utmark ???

 

det er utmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er til sjenanse for damen så er hun i sin fulle rett til å vise deg bort.

 

Sjenanse? På hvilken måte? Hun må vel ha en begrunnelse?

 

Nei, hun trenger ikke begrunne det overfor deg siden det er hun som faktisk eier eiendommen, og siden hun ytret ønske om at du ikke skulle oppholde deg der så er det vel tydelig at du var til sjenanse i hennes øyne. Du har altså ingen rett til å oppholde deg på hennes eiendom så sant hun ikke ønsker det. Ferdsel over eiendommen er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er til sjenanse for damen så er hun i sin fulle rett til å vise deg bort.

 

Sjenanse? På hvilken måte? Hun må vel ha en begrunnelse?

 

Nei, hun trenger ikke begrunne det overfor deg siden det er hun som faktisk eier eiendommen, og siden hun ytret ønske om at du ikke skulle oppholde deg der så er det vel tydelig at du var til sjenanse i hennes øyne. Du har altså ingen rett til å oppholde deg på hennes eiendom så sant hun ikke ønsker det. Ferdsel over eiendommen er noe annet.

 

Ok. Men er det hennes eiendom? Trodde at det var lov å oppholde seg og ferdes i utmark hvis man oppfører seg ordentlig? Beklager at jeg stiller så mange spørsmål, men jeg vil til bunns i dette. Er en gromplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig opp til grunneier å definere sjenanse i slike tilfeller?

Da kan jo grunneierne bortvise alle og enhver uten å begunne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Stranda er utmark. Og det høres ut som om du oppførte deg pent, og at grunneieren ikke hadde noe å klage på. Jeg er temmelig sikker på at grunneieren ikke selv kan definere hva som er "til sjenanse" (bare spør fetteren til Sonja).  Jeg er også sikker på at politiet ville være enig med deg i at å stå stille og fredelig på stranda og fiske er trygt innenfor det man har lov til innenfor allemeannsretten.

 

I denne saken er det ikke du som tar deg til rette, men grunneieren som tar seg til rette. Jeg mener at det er viktig at vi ikke finner oss i at allemannsretten uthules og at strandsonen tas i fra oss.

 

Hadde kanskje vært en ide å laget et google kart eller noe sånnt med strender hvor grunneiere tar seg til rette på denne måten? Så vet vi hvor vi bør stoppe å ta noen kast når vi er i området  ;D

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er hun som eier, hvorfor sier dere at det er lov til og fiske der da!?

en kan jo ikke si det er utmark viss det er hennes eiendom :rolleyes:

Jo, det kan man.

Eiendom er ikke synonymt med innmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er hun som eier, hvorfor sier dere at det er lov til og fiske der da!?

en kan jo ikke si det er utmark viss det er hennes eiendom :rolleyes:

 

Det kan fint være utmark selv om det er hennes eiendom!  ;)

 

Allemannsretten regulerer retten til fri ferdsel i bl.a. strandsonen. Det er snarere slik at det er helt spesielle forutsetninger som skal være til stede for at hun med loven i hånd skal kunne nekte en fluefisker å ta noen kast i strandkanten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...