Gå til innhold

Stanga Knakk!!


Finna

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og trenet med min nye 2 hånds stang, en Guideline XP e da den knakk rett av. jeg hadde kastet opp på land i den lille elva jeg trener i og satt fortommen fast i en liten busk, og da jeg la litt press på stanga knakk den. Jeg fikk foresten ny stangdel uten spørsmål da jeg kontaktet Nordic Outdoor, men det jeg lurte på er: Hvor ofte skjer sånne ting, og skjer det med stenger uten feil på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fenomenet hendte meg et par ganger da jeg var liten :) Tuppen på en lett fluestang er jo som regel veldig spinkel, så jeg regner med at det var den som knakk... Sitter du fluen fast i noe og du trøkker til på samme måte som med en slukstang, så sier det knekk..:) Bruk tynnere fortomm neste gang...da ryker fortommen før stangen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal normalt ikke skje uten at man drar veldig hardt. Kan nok være lettere å knekke stanga om en sitter fast i noe enn om en har fisk på da fisken vil gi etter. Strømmen vil også fjære litt når en strammer opp slik at rykket ikke blir så hardt. Rykker du  hardt i stanga for å løsne kroken er sjansen for å overbelaste stanga større.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Knakk 6'er-stanga i nederste holka på 4 hektos makrell. Tror ikke det hadde noe med stanga å gjøre....

Av og til er man litt for tøff og over-/feilbelaster.

Skal ikke påstå at du har gjort det, men busker kan gi en real fight :-)

Du har fått ny stang og Nordic har sannsynligvis en fornøyd kunde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en stang knekker så er det nok et resultat av enten fabrikasjonsfeil, noe som oftest oppdages etter kort tid.

Har du hatt stanga lenge, så er det mulig at den har fått seg en smekk mot noe hardt. Grafitt/karbon er et meget sterkt materiale, men det er samtidig sprøtt. En stang bør tåle å fiskes hardt, men ellers behandles forsiktig.

Har den garanti, så hør med forhandler eller importør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på 2hånds kastekurs i fjor, og da knakk den helt nye stanga til en av deltakerene tvert av, første kastet. dette var selfølgelig produksjonsfeil og han fikk ny :), men en skal behandle de omtenksomt, ett lite kakk mot en stein kan være nok til at den knekker ved neste litt store belastning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen slag på stanga mi, og jeg mener det må være normal belastning det jeg utsatte den for, men nå har jeg jo også blitt låvet ny stang del. Det var glimrende service fra leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg kjenner ikke til hvole carbonmatter produsenten av Guidelineserien bruker,

men det er jo en viss feilproduksjon på stenger, som alt annet, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...