Gå til innhold

Døgnflueklekkere


Elling

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å binde opp en ny koleksjon døgnfluer til neste års ørretfiske.

Duns, imagoer og spent spinner: her har jeg bestemt meg for hvilke mønstre og fargekombinasjoner jeg vil satse på.

Derimot, når det gjeller klekkere er jeg noe usikker på hvilke konstruksjoner som er best. Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter meg av en Roman Moser innspirert klekker. CDC er uovertruffent til klekkere.

Mønster:

 

Halespiss: Tupp av CDC fjær

Bakkropp: grå hår fra haremaske

Bein: Fjær fra rype

Vinge: CDC

Framkropp\bryst: Mørkere hår fra haremaske

 

Og prikken over i èn tror jeg er å binde inn noe flashaktig materiale i vingen (vingesekk), noe som får klekkeren til å skille seg ut. Dette materiale glinser og kan imitere nymfeskallet som sprekker opp.

Har prøvd å teste ut om dette har noen effekt under de verste marginataklekkingene på våren. Og det kan nesten virke som om et slikt glinsende material i vingesekken faktisk virker som en ekstra hoggutløsende faktor. Dette er selvfølgelig bare synnsing, men hvem vet?

Kanskje noen andre som har prøvd dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rune og Hermansen, CDC loopwing er allround mønster som jeg har hatt stor glede av. Jeg har mest fisket med kurvet krok og pga ekstrem kvalitet har jeg kjøpt Igor og Nadicia Stanicev sine fluer og fisket stort sett med dem. De varianter jeg har brukt er med strippet hackelstammer i bakkropp som er lakket og følgelig glir de fint gjennom og henger i filmen. Jeg har også bra resultat med hareøre kropp på disse. Bakdelen med alle CDC fluer er hvor lenge de flyter og tørking etter fisk. Ellers skal jeg prøver disse i år med parapostloop å se om det flyter lengre. Flytende nymfer er vel også et greit alternativ om det er lite respons på duns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo,

Hva med flymfer da noen som fisker med disse ?

Spider fluer vil vel også fungere under døgnflue klekkinger ?

Joda flymfer og mykhacklede fluer er meget effektive. Når jeg fisker i elv så skal fluene fiskes dead drift. Det er enklere å se en klekker bundet med cdcløkke enn flymfene som gjerne ligger dypere i filmen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo' date='

Hva med flymfer da noen som fisker med disse ?

Spider fluer vil vel også fungere under døgnflue klekkinger ?

[/quote'] Joda flymfer og mykhacklede fluer er meget effektive. Når jeg fisker i elv så skal fluene fiskes dead drift. Det er enklere å se en klekker bundet med cdcløkke enn flymfene som gjerne ligger dypere i filmen.

Jada Rune jeg er klar over det, har et litt nostalgisk forhold til flymfer, i og med at jeg fikk min første ørret på flymfe :)

Til sommeren skal jeg forsøke å fiske med flymfer på vakende ørret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er variant av klekker som kan representere både døgnflue og vårfluer klekkende er tanken ihverfall, som ofte før må man vente med evlauering av vinterens jobb med stikka.. Flua er enkel å binde med fluooragne underkropp, så flxibody over dette, enden av flexistripa er surret med hønehackel og brettet frem over thorax, så en liten loop med CDC.

post-368-13949845218001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...