Gå til innhold

Antrongarn


omland

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Hei. Antron blir brukt i mange fluer, ja. Men husk at det er to hovedtyper, alt ettersom hva du skal bruke det til.

 

- Den finfibrete typen (Aunt Lydias, DuPont) er den som brukes i for eksempel Emergent Sparkle Pupa.

- Den grove Z-lon lignende typen antron brukes i f.eks. X-wing Caddis etc.

 

Det er utrolig mange bøker, til og med, som ikke klarer å vise fram Emergent Sparkle Pupa/ Deep Sparkle Pupa med riktig finfibret antrongarn, men bruker et tykt lag av den grove typen, og da gjerne i hvit... Og etter min mening kan de da heller ikke si noe om hvor bra/dårlig den er, eller ha noen reell mening om de originale fluene  :) Men det er nå min mening  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Antron blir brukt i mange fluer, ja. Men husk at det er to hovedtyper, alt ettersom hva du skal bruke det til.

 

- Den finfibrete typen (Aunt Lydias, DuPont) er den som brukes i for eksempel Emergent Sparkle Pupa.

- Den grove Z-lon lignende typen antron brukes i f.eks. X-wing Caddis etc.

 

Det er utrolig mange bøker, til og med, som ikke klarer å vise fram Emergent Sparkle Pupa/ Deep Sparkle Pupa med riktig finfibret antrongarn, men bruker et tykt lag av den grove typen, og da gjerne i hvit... Og etter min mening kan de da heller ikke si noe om hvor bra/dårlig den er, eller ha noen reell mening om de originale fluene  :) Men det er nå min mening  :)

 

 

 

La inn en saftig bestillig på dette før i dag. Blir spennende å se hva jeg får. Faen ikke lett dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jepp, der er det, Trygve  ;)

Jeg husker første gangen jeg skulle skaffe meg antrongarn, og var usikker på hvilken type som egentlig ble brukt i Caddisflies, som vel er kilden til de flestes begynnende søken etter antron.

 

Etter mye om og men, så endte det med at jeg naivt nok la en 50 dollarseddel i en konvolutt og sendte det til Gary LaFontaine selv med et høflig kort følgebrev der jeg pent spurte om han kunne sende meg så mye antron han kunne for dette. 

 

Kort tid etter fikk jeg igjen ei pakke med en stor haug antron og farger med alle godfargene fra Caddislies, inkludert Golden Russet, og et følgebrev hvor det stod at han hadde vært på K Mart og handlet antron for alle penga  ;D Har jammen igjen det meste av fargene den dag i dag, så alle de bildene skal jeg ta bilde av engang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest i Caddisflies at det originale antrongarnet er trekantet og ikke rundt eller flatt. Dette skal visstnok være en fordel i Sparkling Pupa uten at jeg helt ser hvorfor? LaFontaine snakker jo mye om lys og lysrefleksjoner, så det kan jo ha noe med det å gjøre.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antrongarnet er trekantet (trilobal) eller det har flere kanter. Det gjør at lyset reflekterer i garnet. Det vil også oppstå prismeeffekter. Legger med bilde av en sparklepupa som er bindi med orginalgarn fra thebookmailer ( dette garn har meget fine fibre)

Trygve ;)

post-820-13949856860458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

tenkte jeg skulle teste det garnet så jeg bestilte litt..  tok en uke så kom pakka og her er de tolv fargene:

noen av fargene var ganske løse i tråden og så veldig bra ut mens andre var litt hardere og måtte jobbes med

 

kanskje ikke så bra bilder, men jeg tok de med mobilen så det får holde :S

trodde faktisk det var mindre i pakkene så nå sitter jeg med nok til å binde 12000 fluer ;D  1200 i hver farge, men men  ;)

 

edit: hum, fiksa ikke helt de bildene, de la seg i bunnen av innlegget

 

edit igjen: de to siste bildene er før og etter jeg har jobba litt med materialet på en av de fargene som var litt harde

post-2768-13949857002311_thumb.jpg

post-2768-13949857002646_thumb.jpg

post-2768-13949857003012_thumb.jpg

post-2768-13949857003456_thumb.jpg

post-2768-13949857003953_thumb.jpg

post-2768-13949857004257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...