Gå til innhold
  • 0

Er det vanskeligere å kaste med lang klump fremfor kort klump?


Gjest Ulv

Spørsmål

Question: Er det enklere eller vanskeligere for en nybegynner å kaste med lang klump? Kjøpte meg et brukt ubrukt Rio Accelerator #4 her i vår og har delte meninger om snøret.

 

Missforstå meg rett, sjangsen for at det er jeg som kommer til kort er stor. Av og til kaster jeg så "smoooooth" og snøret skyter rakt ut og legger seg som en fjær på overflaten. Men dette er av og til som sagt.

 

Uansett.. hadde det vært bedre om jeg skaffet meg et snøre som har kortere klump? Føler at jeg mestret det gamle AirCell-snøret mitt bedre.. rent teknisk.. What to do ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

hmm... her kan du få mange ulike svar, men; da jeg begynte å fiske med fluestang foretrakk jeg en markert klump, som bidro til spenne stanga raskt, og hvor jeg ikke behøvde å ha mye line ute før jeg "følte" det var litt kraft".  Nå foretrekker jeg lang klump, som jeg opplever er mer hensiktsmessig når mye line skal holdes i lufta.  Har selvsagt mye med kastestil og stang å gjøre, forutenom det jeg henviser til, personlig preferanse. Air Cel, som jeg også har liggende,  har vel litt av de samme egenskapene som SA GPX, dersom jeg ikke husker feil, som var den linen jeg benyttet mye tidligere, og var godt fornøyd med.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til ditt spørsmål vil jeg si at det er vanskeligere med lang klump. Det er lettere å beherske en kort klump dersom det skurrer litt i teknikken fra tid til annen, men når teknikken sitter, lengdene øker og kravet til presisjon blir større så er en lengre seksjonert/tapert klump og en lengre fronttapering for gode og myke overslag bedre. Jeg kjenner ikke taperingen på Rio Accelerator men etter hva du beskriver så har du hatt den perfekte opplevelsen av lengde med smooth overslag når alt stemmer.

 

Til mitt tørrfluefiske og min ufølsomme teknikk holder imidlertid GPX-type snører i massevis. Føler ikke at Expert Distance-snører står helt til ferdighetene, og dessuten får jeg bare problemer med å se flua om jeg slenger den for langt avgårde  ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om jeg ikke tar feil så er Rio Accelerator rund 12-14m i klumpen. Jeg er ikke sikker fordi jeg bare har prøvekastet det litt. En ting jeg er sikker på er at jeg ikke liker snøret i det hele tatt ;)

 

En klump på 12 meter går vel ikke for å være en veldig lang klump. Jeg kan godt ta feil.

 

Hvis du har et snøre med kort klump f.eks. Loop opti stream er sjansen for grisehaler større siden snøret slår raskere over. Jeg for min del synes kanskje at kortklump snører er litt vanskeligere for nybegynnere enn mer "normale" snører grunnet at de blir litt vanskeligere å håndtere. Presentasjon, grisehaler og snørehastighet. Jeg aner ikke hvor lang erfaring du har men prøv et annet merke og gjerne med samme klumplengde. Hvis jeg skal anbefale et så bør du prøve Loop opti stillwater. Husker ikke lengden på klumpen nå men jeg prøvde det for første gang under Rena treffet og kjøpte det umiddelbart etter hjemkomst.

 

Sigve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...