Gå til innhold

Annbefalinger


Gjest Tobbe

Anbefalte innlegg

Gjest Tobbe

Hei. Jeg har fisket med flue i snart ti år. Har kunn fisket 3# og 5#.

Etter og hadt en times lang kamp med en 8kg laks i en av våres beste side elver her i tana med en Loop Grey Line 5# har jeg bestemt meg for og skaffe meg en litt kraftigere enhånds.

 

Noen her som har meninger om kvilken stang i klasse 7/8 jeg burde eller ikke burde kjøpe.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være nesevis, men spørsmålet ditt oppfatter jeg nesten som hvilken ny dress vil du at jeg skal anbefale deg..  ;D ;D. Dette er det rimelig vanskelig å gi svar på uten at jeg vet noe mer. Aksjon på stenger er jo så forskjellig og det samme er de ulike snørene.  Williams Favourite svarer på en parallell tråd her, at han ikke liker RIO Accellerator snøret. Det samme snøret elsker jeg. Nå har jeg hørt at Williams Favourite er en meget habil kaster, mens jeg selv klassifiserer meg til middels.

 

Jeg kan derfor bare si hva jeg selv bruker og liker. Dette er litt stivere progressive stenger. Etter 20 år med fluefisking gleder jeg meg fortsatt når jeg kommer inn i en rytme og kastingen går greit. Jeg har to #7 stenger i dag.

 

Disse er en Streamstix EvolutionstixII og en SAGE X-axsis 9.6', som jeg bruker til både ørret og sjøfiske, men mest i sjøen. For meg fungerer EvolutionstixII stanga godt med en Streamline kasteklump. Streamline klumpen fungerer ikke like godt på X-axsisen og på denne bruker jeg et Scierra HMT intermediate snøre #8 og et Rio Accellerator flyt snøre #7. En stund hadde jeg også en Guideline LPXe, men denne ble vraket til fordel for de to andre. Har også prøvd en Redington CPS #7 stang. Fryktelig god og ikke minst lett stang spør du meg, men en kan jo ikke sitte på et helt arsenal av #7 stenger heller ... ;D

 

Av klasse 5 stenger bruker jeg i dag en Scott E2 og SAGE TCR, som brukes mest med  RIO Accelerator og nå SA XXL snøre  Det sier deg kanskje litt mer om hvilken "stang\kaste profil" jeg har og som danner grunnlag for mine synspunkter. Jeg vil ikke komme med noen direkte anbefaling og det skjønner du sikkert med 10 års fluefiske bak deg  :).

 

Beste anbefaling blir derfor å prøve stengene med ulike snører før du kjøper.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Satt å tenkte litt under middagen i sted om hva jeg egentlig spurte om. Fant fort ut at jeg spurte litt rart kanskje. Men takk for dine komentarer.

 

Som sagt har jeg kunn fisket med 3# og 5# tidligere (begge Loop grey line).. Selvom jeg annser meg selv som en OK fluefisker så føler jeg at jeg er nesten nybegynner når d gjeller 7# og 8# fordig jeg kunn har kastet med loop sin blackline 7# tidligere.

Her hvor jeg bor helt nord i landet så her er det ikke allverden av muligheter til testing av forskjellige merker sidn den eneste sports foretningen våres kunn tar inn loop lts x3/2 og guide line sine stenger 1800kr.

 

Så derfor jeg ville høre hva folket har fisket med eller fisker med nå, eller kanskje bare prøvd.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du nevnte tidliger at du bodde ved siden av laksevassdrag? Må jo være andre fluefiskere der oppe vel :-\? Spør de langs elva om et prøvekast eller 2  ;) Jeg hadde ikke nekta hvis en kar kom tuslende og lurte på om han kunne prøve fluestanga mi :) Etter å ha forklart problemet med kjøp av ny :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Hei, du nevnte tidliger at du bodde ved siden av laksevassdrag? Må jo være andre fluefiskere der oppe vel :-\? Spør de langs elva om et prøvekast eller 2  ;) Jeg hadde ikke nekta hvis en kar kom tuslende og lurte på om han kunne prøve fluestanga mi :) Etter å ha forklart problemet med kjøp av ny :)

 

 

 

Hehe jah man skulle tru at det var mulig i norges beste lakse elv. Men her oppe fisker ikke lokale folk med enhånds, kunn tohånds som gjeller her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Jeg har selv en x3 #7 9`0 jeg synes denne stange er konge på alle typer kast jeg har også prøvd denne i x1 og x2 og liker x3 og x1 best.. så denne burde du prøve. Jeg bruker klump på denne når den brukes etter laksen..

 

 

Er fulstendig klar over at loop ikke lager dårlige stenger. Men grunnen til at jeg lagde denne tråden var for å kommentarer angående andre merker som jeg ikke for tak i hos sportsbutikken våres.

Har lest endel om sage og scott, det skal vist være gode stenger etter som jeg skjønner, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tobbe,

Ja, både Sage og Scott lager gode stenger, veldig gode til og med :)

Det er det flere som gjør.

Har selv en hel haug med ulike stenger i ulike klasser.

Jeg tipper likebel siden du skal fiske mye i elv, vil gå for en stang i 9'6 eller 10'....jeg vil ihvertfall søke slike lengder til slikt fiske.

Redington CPS 10' er helt annerledes enn den CPS 9' #7 OG #8 JEG VILLE VALGT TIL KYSTFISKE.

10' er en knakende stang til elvefiske/båtfiske.

Likeså LTS X1 #7 10'.....i andre enden av prisskalaen. oooops glemte noe av det viktigste av alle ;D:

Orvis Helios 10' #7.....der har du noe som er usannsynlig lett, velbalansert og godt å kaste med...kanskje litt rask, men ikke "ubehagelig stiv rask".

Både Sage z-axis 9'6, Streamstix EvoII 9'6, og IKKE MINST Vision GTfour 9'6 i #7 er alle stenger jeg har likt godt å kaste med. Til mitt kajakkfiske i sjø har jeg likt godt både evo2 #7 og Vision gtfour #7 9'6..som er litt snillere i aksjonen....passer meg egentlig veldig godt sist nevnte.

 

Den beste 10' #8 jeg noen gang har tatt i heter faktisk Winston BIIx 10' #8....trodde aldri jeg skulle synest det, men en bekjent matched denne med en HMT line av alle ting, og så lekende lett dette var å kaste med overrasket meg stort. Hadde lenge lyst på 10' #7 i samme serie, og den fikk gode testresultat i fjorårets #7 test...men den ble litt "veik" på en måte....derfor sjokket litt stort (på en god måte) når 10' #8 var så ufattelig godt sammenskrudd. Dette blir min laksestang hvis jeg noen gang begynner med det.

Jeg kaster veldig mye med #3-#5 og derfor synest jeg de #7 og #8 stenger som tillater meg å beholde kastestil gir meg mest valutta for pengene. Det finner jeg i noen av de stengen jeg har nevnt...spesielt "overraskelsen" Winston BIIx 10' #8. Rask, med behagelig dyp flex.

 

Men smaken er som baken, og ikke sikkert de er så forskjellige alle sammen, bare ulike navn, garantier, status etc. Men bevares, så mye forskjellig at du rett og slett må følge instinktene dine.

 

Lykke til, vet det blir vanskelig ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

HEHE, VALGETS KVAL!!!

 

Skjønner mer & mer at dette blir vanskelig. Kanskje man bare skal grey line siden jeg er fornøyd med både 3 og 5# min.

Eller kanskje jeg bare skal lukke øynene å peke ut en stang, er vel det letteste.

 

Neida, tilbake til valget. Slik det ser ut nå blir det enten scott s4 eller sage z- axis/TCR..

Må vel kjøpe nytt siden ingen hadde en 7# stang og selge

 

Takk for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHE, VALGETS KVAL!!!

 

Skjønner mer & mer at dette blir vanskelig. Kanskje man bare skal grey line siden jeg er fornøyd med både 3 og 5# min.

Eller kanskje jeg bare skal lukke øynene å peke ut en stang, er vel det letteste.

 

Neida, tilbake til valget. Slik det ser ut nå blir det enten scott s4 eller sage z- axis/TCR..

Må vel kjøpe nytt siden ingen hadde en 7# stang og selge

 

Takk for alle innspill

 

Hadde valget stått mellom de hadde jeg lett valgt scott s4 det er fiskestanga si det. prøvekastet denne lenge med et optistream snøre dette var villt :) samme med scott x2is med rio outbound snøre. men liker s4 bedre pga litt mer fiskefølelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zpey Swicth, enhåndsserien fra #3- #5 har jeg kastet mye med på demo...har sågar en knakende god 10' #5 som kaster meget, meget godt. Jeg kommer til å bruke den mye til kajakkfiske, spesielt etter sjøørret....da rigget med #6 liner. ;)

 

Men ser du absolutt vil ha Sage eller Scott? Siden du sier det, så håper jeg du har dannet deg inntrykk av hvilken modeller som har hvilken egenskaper du søker.

Mitt tips i så måte er Z-axis 9'6 #7....dette er en stang som jeg fant behagelig (igjen i forhold til min kastestil med lettere stenger)

Aller mest vil jeg likevel velge meg Winston BIIx 10' #8 til elvefiske etter sjøørret og laks når jeg legger krefter i den retning. Synd jeg ikke har den selv, skulle lett sendt den i posten til deg så du skulle fått prøve, siden jeg likevel ikke har brukt for slike "tunge" stenger på denne årstiden :)

 

Allerede bestilt en #8 til sjøfiske, den heter Orvis Helios midflex 9'. Rett og slett nydelig...

Til elv vil jeg likevel ha en litt lengre stang.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har fisket med flue i snart ti år. Har kunn fisket 3# og 5#.

Etter og hadt en times lang kamp med en 8kg laks i en av våres beste side elver her i tana med en Loop Grey Line 5# har jeg bestemt meg for og skaffe meg en litt kraftigere enhånds.

 

Noen her som har meninger om kvilken stang i klasse 7/8 jeg burde eller ikke burde kjøpe.

 

Takker for svar

 

Her er det ingen tvil. IKKE kjøp deg stang før du har prøvd Loomis Nativerun 9,6 7#!!! Beste enhåndsen i verden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har fisket med flue i snart ti år. Har kunn fisket 3# og 5#.

Etter og hadt en times lang kamp med en 8kg laks i en av våres beste side elver her i tana med en Loop Grey Line 5# har jeg bestemt meg for og skaffe meg en litt kraftigere enhånds.

 

Noen her som har meninger om kvilken stang i klasse 7/8 jeg burde eller ikke burde kjøpe.

 

Takker for svar

 

Her er det ingen tvil. IKKE kjøp deg stang før du har prøvd Loomis Nativerun 9,6 7#!!! Beste enhåndsen i verden... ;)

 

Den henger jeg meg på!! Gikk i 2 månder å prøvde forskjellig stenger, alt fra 1000-8000 kr stenger. Når jeg prøvekastet nativerun`en så var det ingen tvil. Jeg har ikke kjent bedre stang! Passet meg helt vanvittig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...