Gå til innhold

Problemer med #3 stang - Trenger litt råd og tips


Isak

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i sommer brukt min G.Loomis #3 Metolious 8,6" for fult, men har egentlig ikke kommet helt på talefot med stanga. Det viser seg etter litt snørebytter og forskjellige stangprøvinger at denne stanga blir for myk for min del. Jeg får ikke til å presentere godt nok på lengdene med min kastestil. Så jeg har begynt å lukte på å kjøpe ny stang, en litt stiv #3 for bruk til både finfiske men også litt allsidig.

 

Jeg var nede hos min lokale sporstbutikk der jeg fikk prøvd Guidelien Lpxe #3, som er såvidt litt stivere en Metolious`en min. Denne kastet jeg merkbart mye bedre med. Denne stanga koster ikke stort heller, rundt 1500kr.

 

Så jeg tar gjerne imot tips om stenger dere selv bruker som er litt stiv og ikke så dyp. Jeg vurderer også pent brukte stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboleiv, cps #3 - å det er snøre eller stang??

 

Staffan, ja kanskje det. Har ikke prøvd #2 snøre. Men konkluderte med at det ene #3 snøre jeg har ( SA Mastery Trout ) ble for lett for stanga. Jeg fikk ikke så mye tilbakemelding synes jeg. Men kanskje jeg skal prøve det litt til, å kanskje prøve enda lettere snører med mer merkbar klump. Hm.. ble litt nyskjerrig på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboleiv, cps #3 - å det er snøre eller stang??

 

Staffan, ja kanskje det. Har ikke prøvd #2 snøre. Men konkluderte med at det ene #3 snøre jeg har ( SA Mastery Trout ) ble for lett for stanga. Jeg fikk ikke så mye tilbakemelding synes jeg. Men kanskje jeg skal prøve det litt til, å kanskje prøve enda lettere snører med mer merkbar klump. Hm.. ble litt nyskjerrig på den.

 

sorry ;D

det er stang ja..passer temmelig fint m sharkskin,vet jeg,for de som synes dette er et kanonsnøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal prøve å benytte meg av de snørerne jeg har. Har stor tro på at forbedringer av egne kasteferdigheter har større potensiale en nye snører og forsåvidt stenger. Så jeg kommer vel sansynligvis ikke til å hoppe på haiskinnbølgen riktig enda  ;)

 

Var ute å prøvde med #3 snøre igjen å jeg ser at stanga ikke jobber like mye som med #4 snøre(naturligvis). Så jeg skal absolutt prøve #2 snøre før jeg dømmer bort stanga mi enda. Har aldri vært inne på den tanken før. Mulig et lettere snøre + noe justering i kasteteknikken så kan det vel hende at jeg og loomisen blir kompisser igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

først og fremst skulle jeg sett på kasteteknikken din....lært deg sakte stangføring og laaange dobbelttrekk med akselrasjon....dtror du har mest å hhente noe der....husk en klasse 3 skal være myk....stivere 3 stenger er underklasifisert....det innes en landsdekkende kastekonkuranse som heter 5`r cupen...noen av stengene der er helt oppe i klasse 8 selvom det står 5 på stanga.....da er det ikke rart man kan holde mye snøre i lufta....men som sakt....laaaange dobbelttrekk, lengre stanføringsvei, altså roligere bevegelser! kastekurs i Kabelvåg i morgen ;D ;D ;D ;D koster 57.- pr.person....altså det samme som en pils!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, kommer du til Levanger Staffan skal du få en hel six-pack ;)  Men den er god, skal prøve å trene litt på den. Dobbeltrekkene mine er vel ikke lange i allefall- så da har jeg vel noe å øve på i sommervarmen.

 

 

hmm ..  ... nevnte noen pils???  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du som bor i en SLOW TOWN må lære deg lange dobbelttrekk....spør Henning hva han tror ....han går bare rundt og gliser og lurer på hvor langsomm stenger han kan klare å bruke.....det er gøy det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. va du ikke vet ;) Det heter Slow City forresten! Så jeg må vel bare få slow`et ned tempoet på kastingen jeg også  ;) Kan forresten hilse deg fra Erik Hynne, Verdal om du husker? Endel år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kjenner du noen som liker best rolige stenger, og mestrer disse? Jeg ville latt en slik en teste stanga før jeg dømte den nord og ned :)

Jeg (ifølge meg selv) hater myke stenger (rettelse:hatet :) ), og VAR en hardstangfisker :) Jeg og min fiskekompis Bjørn var nett like her :) Etter noen seanser fra MR Lindstrøm i Rena i sommer, kan jeg vel gå så langt i kalle meg mykstangfisker :) UTROLIG hvor rolige bevegelser det er mulig å kaste med, og UTROLIG hvor rolige stenger det er mulig å kaste med :) LAAAANGE trekk, og rolig som pokker......går som pokker gitt :)

 

Sjekk litt mer ang stanga før du skifter.....Skal IKKE mye til å endre kastestil for å takle mye stenger.....Jeg for min del brukte vel ca 45 sek :)   ( Mens Staffan sto bak å kommanderte :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har vel skjønt for lenge siden at det er kastestilen det er noe feil med, ikke utstyret. Å jeg er ikke på nippet til å kvitte meg med stanga mi selv om det kanskje har kommet slikt ut. Selv om jeg ikke er 100% fornøyd med kasteresultatet er jeg merkelig nok litt småglad i Loomisen min- den har jo tross alt vært med å dele noen gleder. Desverre så har jeg ikke kasteguruer boende i nabolaget så derfor blir det litt klabb og babb.. heldigvis så finnes det forum som kan rettleide en stakars bortkommen sjel slik at man finner troen igjen. Men nå er det leggetid - imorgen blir det fjelltur med stanga for å ta storingen  ;) Å da skal det trekkes laaaangt og rolig! ah.. cant wait!

 

Takker så mye for hjelpa så langt folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jada, jeg har vel skjønt for lenge siden at det er kastestilen det er noe feil med, ikke utstyret. Å jeg er ikke på nippet til å kvitte meg med stanga mi selv om det kanskje har kommet slikt ut. Selv om jeg ikke er 100% fornøyd med kasteresultatet er jeg merkelig nok litt småglad i Loomisen min- den har jo tross alt vært med å dele noen gleder. Desverre så har jeg ikke kasteguruer boende i nabolaget så derfor blir det litt klabb og babb.. heldigvis så finnes det forum som kan rettleide en stakars bortkommen sjel slik at man finner troen igjen. Men nå er det leggetid - imorgen blir det fjelltur med stanga for å ta storingen  ;) Å da skal det trekkes laaaangt og rolig! ah.. cant wait!

 

Takker så mye for hjelpa så langt folkens!

 

Prøv å IKKE bøye handleddet.....Da bøyer du det akuratt passelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det din første #3 stang?

 

I mine to første sesonger som fluefisker fisket jeg med en Redington Wayfarer 9 fots #5 stang. Tredje og fjerde sesong bodde jeg tilfeldigvis på et sted med mange små elver/rolige kanaler mellom større vann. Jeg kjøpte en 7,9 fots # 3 stang (TFO professional om jeg husker riktig). Jeg slet fryktelig med denne stangen i begynnelsen, men utover i sesongen løsnet det skikkelig. Jeg presenterte bra og jeg kastet tilstrekkelig lang (ut i fra mine behov/kasteferdigheter). Trikset var selvfølgelig roligere bevegelser og minimal kraftbruk. Med andre ord nokså basic kasteteknikk. Fatter ikke hvorfor det tok så lang tid å omstille seg. Jeg vurderte flere ganger å selge stange, men nå er jeg glad jeg ikke gjorde det. Den legger flua fjærlett på vannet og det er vel egentlig det sentrale for en #3 stang for mitt bruk all den tid jeg kjøpte den for å brukes i små elver og på små myrvann i marka. Denne stanga lærte meg mye.

 

I år har jeg stort sett fisket med #5 stanga (som vel verken er utpreget stiv eller myk). Kastingen har gått relativt bra, men jeg har slitt med tilslagene. Mistet en god del fisk på dette. Jeg mistenker at jeg er for kjapp i tilslaget, en mykere stang vil vel redusere faren for å nappe flua ut av kjeften på fisken? Jeg vurderer sterkt å kjøpe en relativt myk klasse fire stang (Winston b2t 8,6 eller 9 fot frister) i håp om at denne gir meg et noe større bruksområde enn #3 stanga (litt mer vind, litt lengre kast) samtidig som den gir en delikat presentasjon av flua og hjelper meg til å sette et roligere og jevnere tilslag.

 

Dette ble mye tekst, beklager... Poenget mitt er at du bør stille deg spørsmålet om en stivere #3 stang vil gi deg de fiskeegenskapene du var ute etter da du først besluttet å kjøpe en #3 stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med for mye tekst en for lite ;) Å for å svare på det du spørr om; så Ja, dette er min første #3 stang. Jeg som deg fisket mine første 2 sessonger med en #5 stang (G.Loomis Gl3 #5), var veldig fornøyd med den, men så ble det litt klabb og babb nå på 3/4 sessongen med #3. Så det er sikkert litt slik som du sier at man må "trene" seg inn i den. Jeg har nå etter noen råd og tips kommet meg betrakelig med kastingen og nå er KUN #3 stanga med på tur. Så nå må jeg bare få det til. Får vel bare jobbe hardt framover med Loomisen for å bli bestevenn med den.

 

Tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å høre at noen har d samme problemet som meg !!  :-[ har selv samme stanga , men 7`. veldig lekker stang!

stanga er veldig myk , og jeg kaster veldig dårlig med stangen og jeg har lurt veldig lenge på om 7`er en ulempe. og om d er d som er årsaken til den dårlige kastingen min  :( jeg har heller ikke klart og venne meg til den myke stangen :( noen som har erfaring med korte stenger ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...