Gå til innhold

Dead drifts fortreffeligheter


.JB

Anbefalte innlegg

Har kommet litt i stuss over mantraet om dead drifts fortreffligheter - og tenker da utelukkende på døgnfluer. Fiske med klekkere og attraktorerer kan gi godt fiske med noen smårykk i flua - f.eks. eikrepuppa som kan gi godt fiske også på døgnflueklekkinger. Har også kroket flere fisk på duns i det flua striper utfrivillig. Ser man døngfluenes adferd, så kan også de oppføre seg litt urolig på vannet både i klekkefasen og når de forsøker å lette. Gjelder også på stille vann. I fiskesituasjoner der dead drift er vanskelig pga strøm etc. så kan kanskje noen små rykk i flua gi stripingen litt mer fornemmelse av liv. Hører gjerne noen synspunkter og erfaringer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv flere ganger opplevd at ørreten ikke har tatt døgnflua mi, til tross for flere dead drifts over den. Ikke før jeg har klart å ufrivillig stripe flua har ørreten tatt. Det er sjelden jeg striper en dun med vilje, men hvis ørreten aldri tar, til tross for flere fluebytter, kan jeg prøve det for å "irritere", og det fungerer med varierende hell  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha fått ørret på dun som striper på overflaten, men har fått på inntrekk av parachute-dun, der denne da er druknet.

Selv den sære hemsil-ørreten tok flua druknet under inntrekk sist jeg var der.

Ikke kjempeartig måte å få fisk på, men lell . . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tilpasser seg selvfølgelig situasjonen. Men jeg har tilgode å få fisk på "stripende dun" mens fisken har vært selektiv på duns. Tar den din stripende parachute dun fisker du i utgangspunktet med feil flue mener nå jeg.

 

Forekommer naturlig nok mange ganger at jeg velger feil flue. Tviler på at veldig mange fisker med riktig flue i 100 % av tilfellene. Det må i såfall være særdeles kjedelig og lite utfordrende.

 

Nå vet jeg ikke om du besvarte meg direkte, men hvordan kan en flue være feil om fisken tar en parachute dun med lett ufrivillig strip? Den tar jo tross alt flua jeg har valgt ut, og det for meg forteller meg om stor grad av riktighet i valget. Jeg vil jo tro at de gangene jeg tar fisk på flua jeg har på fortommen min, så har jeg valgt en riktig flue, uansett hvordan den flyter. Noe riktig er i alle fall gjort.

 

Nå skal det også gjentas at jeg var ganske klar på "varierende hell" og at dette ikke er noe som forekommer hele tiden, men jeg har opplevd det noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jepp, men som Øyvind T mente, så fisker man da kanskje heller med ei vårflue?  :)

 

Jeg opplevde engang i ei bred grunn elv med sterk fralandsvind, at ørretene tok duns som stripet i full fart utover elva. Så fort døgnfluene hadde klekt tok vinden tak i "seilene" og så bar det utover i full fart med de forskremte døgnfluene - og så forsvant de i skikkelige "vårflueplask"  ;D Så feil får det aldri blitt hvis man fisker etter forholdene  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ørreten dunimitasjonen for å være vårfluer så er det greit, men poenget mitt er at dette også kan skje på typiske døgnflueklekkinger. Andre nevner et konkret eksempel der døgnfluene striper bortover i vinden. Det samme har skjedd meg på vespertinaklekkinger i bris. Fisket med en klassisk Adams Grey, og flua ble tatt når jeg nappet litt i den. Der var det garantert ikke vårfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid har Andre et godt svar på lur ;) Det er ofte omgivelsene som er med på å prege fisket.

 

Av egen erfaring (snakker om vindstille nå ;D) så kan det hjelpe om man gjør noen bittesmå rykk/napp/bevegelser i flua kanskje 2m før flua kommer over der fisken står. Fisken blir gjort oppmerksom på at det er noe som kommer, og får akkurat nok tid til å angripe uten åfå tenkt seg om 2 ganger. Og da sitter`n!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...