Gå til innhold

Til dere som har fått Multe på flue!!!


Gjest Jon Hafstad

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Hafstad

Hei!

 

Begynner og klø meg litt i hodet nå, har fisket litt etter multe.. Men får den ikke til å ta. Vet at fisken blir kaldt tusen kast fisken, men men...

Er i hovedsak intrisert i å få tips om fluevalg samt snøre valg osv... Er ikke å forakte å få noen gode tips om plasser også, da i hovedsak i Vestfold omerådet....

 

PÅ forhånd takk

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen som som fås kjøpt på siden som Syrstad linker til kan du like gjerne kjøpe først som sist om du seriøst vurderer å satse på multene. Forsåvidt også uavhengig av det, for det er en knallfilm. Selv har jeg brukt adskillige timer etter disse kraftpakkene uten enda å ha fått noen på land. Derfor tror jeg nok at dersom man skal ta overskriften din alvorlig er det utrolig få i Norge som er berettiget til å svare på denne tråden ;)

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde et par år i Helsingborg ved Øresund. Traff stadig på multe under SØ-fiske på sommeren. Gjerne på ganske grunt vann.

Min erfaring er at det er en veldig var skapning, lett å skremme. Anbefalingen jeg fikk var å prøve med lang fortomsspiss og små nymfer. gjerne med grønn marabou.

Sær og vanskelig fisk, fikk ikke kroket en eneste en tross flere fine muligheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kids har klart det.. http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3691277.ece

Står ikke hva de har fått den på da. Har vanskelig å tro at det er på sluk, da jeg selv fisket på multer hver eneste sommer fra jeg var 8-18. Forøvrig i samme område som disse smågutta. Litt bittert at jeg aldri fikk noen. Hadde en på da, en gang, på en svenskepilk.. Huka den i buken..  Det skal visstnok være mulig å fore dem opp på brød og fiske med det. Du kan jo forsøke å fore dem og så fiske med ei brødkule, eller en brødflue.. Svamp eller hjortehårs fluer skal visst funke og  da gjerne ligge sammen med noen brødskiver over natta. Om det regnes som fluefiske..? Skal prøve selv denne uka og går nok heller for de grønne maraboufluene, "Den grønne hævner" og "Svevefluen".. Regner dog IKKE med å få noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Filmen som som fås kjøpt på siden som Syrstad linker til kan du like gjerne kjøpe først som sist om du seriøst vurderer å satse på multene. Forsåvidt også uavhengig av det, for det er en knallfilm. Selv har jeg brukt adskillige timer etter disse kraftpakkene uten enda å ha fått noen på land. Derfor tror jeg nok at dersom man skal ta overskriften din alvorlig er det utrolig få i Norge som er berettiget til å svare på denne tråden ;)

 

Mvh

Rolf J. F.

 

He he du har et poeng der, vet at det er noen som har litt erfaring her inne,, men mange er det nok ikke...

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kids har klart det.. http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3691277.ece

Står ikke hva de har fått den på da. Har vanskelig å tro at det er på sluk, da jeg selv fisket på multer hver eneste sommer fra jeg var 8-18. Forøvrig i samme område som disse smågutta. Litt bittert at jeg aldri fikk noen. Hadde en på da, en gang, på en svenskepilk.. Huka den i buken..  Det skal visstnok være mulig å fore dem opp på brød og fiske med det. Du kan jo forsøke å fore dem og så fiske med ei brødkule, eller en brødflue.. Svamp eller hjortehårs fluer skal visst funke og  da gjerne ligge sammen med noen brødskiver over natta. Om det regnes som fluefiske..? Skal prøve selv denne uka og går nok heller for de grønne maraboufluene, "Den grønne hævner" og "Svevefluen".. Regner dog IKKE med å få noen.

 

Uff det der var en merkelig artikkel med en salig sammen blanding av fakta om mulle og multe. Fisken som beskrives er hovedsakelig mulle, som jo er noe helt annet enn multe. Uansett, at disse guttene har fått en multe betyr neppe at de har knekt koden  ;)

 

Mvh

Rolf JF

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det der var en merkelig artikkel med en salig sammen blanding av fakta om mulle og multe

 

Ja, TA(forøvrig ikke verdens mest grundige avis for å si det sånn, og det gjelder vel de fleste områder..) har kun hørt på den lokale fiskeren der ute og det er den samme lokale fiskeren(gamle Isaksen..tsk,tsk :-\) som fortalte meg engang i 1988 at dette var muller.. Tok meg noen år for å finne ut at det tvertimot var multe det var snakk om, og den tykkleppede varianten av den.. Tror jeg har lest alt det som er å oppdrive av artikler om denne fisken til jeg ga opp for en åtte-ti år siden, sendte brev hit og dit til jeg slutt gikk tom. Nå i det siste så har muligens interessen blitt vekket til live igjen. Vi får se imorgen. Veit iallefall hvor man finner de;) Gikk faktisk til så drastisk tiltak en natt for noen år tilbake at jeg forsøkte å gjemme en liten krok i grønska de pleide å beite på i lyset om natta.. De kom for å beite, men fikk ikke med seg kroken. Hehe. Var langt nede(multemessig) på disse tider og var vel i tid deromkring jeg fullstendig mista motet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noen utrolig fascinerende fisk som jeg nok til slutt skal klare å få lurt en av. Tror det er viktig å konsentrere seg om de få individene i de store stimene som viser tegn på beiteaktivitet. Likevel er det nesten slik at 0 av hundre fisk viser interesse for flua, og når den 0'te fisken likevel tar så mister man 10 av 10  ;D

 

Det er vel bare å henge i, for om 4-5 uker er de borte....

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Har provat ett fåtal gånger att få Multe  och de kan vara väldigt trickiga att få på kroken.

Ett tips som jag lärt mig är att söka fiskens matplatser som tex bryggor/pålar etc. det kan hjälpa.

Multe äter i huvudsak vattenväxter så gröna flugor av marabou är en bra början

tror att www.flyfishingmasters.se har lite flugor plus att jag tror han själv fiskar efter Multe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye peiling på Multer selv (har prøvd bare en gang) men en god venn av meg er veeeldig gira.

 

En del info om multer her:

http://stsflyfishing.com/

http://www.stsflyfishing.com/A10Mullet2.html

 

Og eget Multe forum her:

http://www.mulletflyfishing.stsflyfishing.com/Forum/index.php

 

Og hvis du skulle poppe en mail i retning Mr. Lee Cummings kan du hilse fra meg  ;)

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har ikke fått multe, men hadde en tur sammen med kompis Micke som var veldig nær.

Fytti katta for noen fisker :o

 

Jeg hadde et lugg, men det kan ha vært alt annet.

Det vi brukte var laaange fortommer med tynn spiss og grønne alge fluer, det virket som de viste interesse :)

 

Ellers er det lurt å teste ut brødfluer, hvis man da har lagt ut litt brød en stund før.

 

Dette skal testes ut mer, jeg har mest trua på grønne "alge" fluer. En grønn wolly bugger kan funke bra.

 

Dette er kun basert på en tur, men Micke var svært nær han gitt! Så det er håp ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei hei.

 

En god kompis har norgesrekord på tykkleppet multe. Den tok en hvit sildeimmitasjon. Tror det gjelder bare å treffe de. Har en annen kompis som til og med har fått på sluk og selvfølgelig også loff eller bolle som oftest blir brukt. Kan ikke si at jeg har vært like heldig, men har observert mange plasser med mye multe, men lite bitevillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Loopman, men tror vel at algefluer/stygg grønne gjør som oftest susen eller mate med loff, boller etc....

 

Etter å ha sett multe på flue fra Danmark, som jeg syntes var meget bra så skjønner jeg litt mer om hva som er nøkkelordet: Treffe snuta på multa(ene) med silkemyke presentasjoner.

Den skal satses på neste år ja, med belly og et lite drivanker.....

Å vade etter`n som jeg gjorde i gjørme var absolutt ikke riktig taktikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk høre noen skulle fiske multe. etter litt diskusjon og litt titting på nette fant vi ut at folk fisket med brød som de hadde dynket i grønn konditor. så vi kom vi fram til en flue med grønn foam. enkelt og greit. funker da gjerne som grønn alger ting eller som disse grønne brød bitene. da kan du og fiske multe på tørt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...