Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takker Geir, Kim, Terje og Brumund!

Støkent Terje! Hva bruker du til å bygge opp tapering på klekkerne? Jeg blir litt redd for at kroppen blir litt for tung på mine klekkere når jeg bruker stretch tubing til hekla kropper. Blir så kompakte. Skal sies at jeg ikke har brukt hekla klekkere til annet enn vulgata i fiskesituasjon, da jeg føler at jeg kan bruke litt ekstra foam og cdc på disse. Bruker bindetråd, bodyquill eller tinsel stort sett for tapering og "løser" opp stech tubing oppover på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker Geir, Kim, Terje og Brumund!

Støkent Terje! Hva bruker du til å bygge opp tapering på klekkerne? Jeg blir litt redd for at kroppen blir litt for tung på mine klekkere når jeg bruker stretch tubing til hekla kropper. Blir så kompakte. Skal sies at jeg ikke har brukt hekla klekkere til annet enn vulgata i fiskesituasjon, da jeg føler at jeg kan bruke litt ekstra foam og cdc på disse. Bruker bindetråd, bodyquill eller tinsel stort sett for tapering og "løser" opp stech tubing oppover på kroppen.

Takker så mye, Victor og Vidar :D

Stretch tubing er meget lett materiale og når hekler med de så blir det tett å får bakkroppen til å synke under vannfilmen. Bruker man cdc loop wing eller parachute hackle så holder dette seg over vannet uten problemer og du har en klekker som ligger perfekt i vannfilmen men stadig godt synlig :D

Jeg bygger opp kroppen med litt dubbing og surrer bindetråd over før jeg hekler. I dette tilfellet brukte jeg clear stretch tubing og en orange aktig body quill under som synes igjennom hekleknutene :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En klinkhåmer variant. Hacklet ser kanskje litt stort ut på, men må får ikke så godt inntrykk at lengden på kroppenpå bildet.

bz21.jpg

Griselækkert, Victor :D

Lange hackle skal man ikke kimse av, det gir bedre avtrykk samt inntrykk av lange bevegelige bein. SPOT ON spør du meg <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny Terje. Den ser helt fantastisk ut Victor. Imponert.

Takker så mye for det, SvenskeElvis!

MEN å si "en ny Terje" er ikke riktig, det krever minimum 20år i lære, samt mangfoldige timer langs Renaelva, førstehånds opplæring av Toril Kolbu, bare for å nevne noe... Jeg er jo nybegynner å regne... ikke mini-Terje engang!

Men jeg oppfordrer flere til å prøve denne teknikken, utrolig moro, og er ikke så ille som man skulle tru. Anbefaler wapsi stretch tubing til dette, har ikke funnet noe annet som overgår dette. Jeg bruker ikke heklenål, synes det går like greit å bruke hendene.

Takk for meg! Ha en fisefin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En ny Terje. Den ser helt fantastisk ut Victor. Imponert.

Takker så mye for det, SvenskeElvis!

MEN å si "en ny Terje" er ikke riktig, det krever minimum 20år i lære, samt mangfoldige timer langs Renaelva, førstehånds opplæring av Toril Kolbu, bare for å nevne noe... Jeg er jo nybegynner å regne... ikke mini-Terje engang!

Men jeg oppfordrer flere til å prøve denne teknikken, utrolig moro, og er ikke så ille som man skulle tru. Anbefaler wapsi stretch tubing til dette, har ikke funnet noe annet som overgår dette. Jeg bruker ikke heklenål, synes det går like greit å bruke hendene.

Takk for meg! Ha en fisefin dag!

Du trenger iallefall ikke 20 år Victor for dette klarer ikke jeg å gjøre bedre. Så perfekt som det kan få blitt spør du meg  <<l <<l

Det finnes også mange som kan dette bedre enn meg så jeg er ikke noe guru på dette området. Jeg lærte dette ved å se i boka "Fluene Dronning" av Runar Waarhus (boka om Toril Kolbu). Dette er noe alle kan lære utrolig fort.

Det eneste jeg vet at jeg ikke har sett noen har gjort innen hekling før jeg selv fikk ideén en dag jeg satt å plundra med det, er bruken av stretct tubing til å hekle med. Det skulle dog ikke forundre meg om noen allerede har brukt dette materiale før meg, men det vanlige til hekling var ulike antrongarn etc og jeg hadde ikke sett noen bruke stretch tubing til hekling tidligere. Så er jeg heldig så var jeg iallefall en av de første som kom på å bruke stretch tubing til hekling og utover det så er jeg bare en som liker å plundre litt med heklakropper på fluer men guruen innen heklling er og blir TORIL KOLBU <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...