Gå til innhold

Identifisering av Splitcanestang og Snelle?


Anbefalte innlegg

Halaisen :)

 

Etter min Farfar fikk jeg denne stangen med snelle, men inskripsjonen på stanga var såpass nedslitt at det ikke gikk an å lese hva som sto :(. Snella var det heller ingen navn osv. på :-\. En del surringer var gått fløyten så der måtte jeg surre nytt, men hadde ikke for hånden rette farve på tråd, den "nøttebrune" er orginalfarven.

Stanga er 3delt og det var ekstra tupp med. Fant vel ut at stanga var i klasse 7/8 men her er det mulig jeg tar feil. Stanga måler i sin helhet 235cm 7,7'

 

Noen som kjenner igjen denne stanga og snella? Hadde vært kjekt å vite hva merke både stang og snelle er osv. Er det verdier eller jalla? Nå henger'n til pynt på veggen i peisestua.

 

post-2790-13949857496345_thumb.jpg

post-2790-13949857496824_thumb.jpg

post-2790-13949857497313_thumb.jpg

post-2790-13949857497795_thumb.jpg

post-2790-13949857498164_thumb.jpg

post-2790-13949857498653_thumb.jpg

post-2790-13949857499136_thumb.jpg

post-2790-13949857499563_thumb.jpg

post-2790-13949857499994_thumb.jpg

post-2790-13949857500604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en Olympia snelle. -Laget i Japan på 70' tallet. Litt i tvil på stanga, men snellefestet er likt det som var på en stangserie Gresvik importerte på 70' tallet, produsert i østen.

Takker for svar ;D Var til hjelp dette, googlet litt og fant denne http://www.trademe.co.nz/Sports/Fishing/Fresh-water/Reels/auction-170007187.htm

"Olympic 460" mistenkelig lik ja ;D Fant også denne http://66.51.163.9/fishing/translations/index_norway.cfm og søkte igjennom stengene men kunne ikke finne den jeg har :(

Kan det hjelpe hvis jeg tar flere detaljebilder av stang?

Vet du hva stanga het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du snu snellefeste på stanga di slik at korken komer nedenfor snellefestet

 

Ser slik ut ja, hull i enden som ser ut som har samme diameter som der korken er. Kjenner du denne? :)

Vil det si at den kan brukes som fluestang, og med å snu kork og snellefestet så blir det slukstang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ltt mer leting er jeg ganske sikker på at det er denne:

 

"Til slutt vil jeg bare nevne at Hørgård også

har hatt fluefiskesett tilgjengelig. Et av disse

hette OLYMPICANE og besto av blant annet

en enhånds splitcanestang i tre deler med to

topper. Stangen hadde enkelt utstyr, som stålringer

og nylon surringer og med

mørkegrønne brennlakkerte sugeholker.

Håndtaket var av kork med solide snellebeslg.

Dessuten var det med en 3 ½" snelle og

snøre av silkepoplin, og det var 2 stk Stone

Fly - imitasjoner, samt en instruksjonsbok i

fluekasting i esken."

 

kilde: http://www.bruland.info/PDF/tackle/Hoergaard_info_Larvik.pdf

 

- Har en Olympicane liggende i "arkivet" en plass... skal se om jeg finner den så kan jeg sammenligne.

Er litt usikker på om suringene på din stang er orginale, det kan jo være at den har blitt restaurert en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut flere detaljebilder av stanga :) Snella fant dere ut av, så tusen takk for hjelpen der ;D

Surringene på bildene er ikke orginal (har blitt restaurert). Den nøttebrune fargen på de første bildene på denne tråden er orginal ;)

Hadde vært morro å finne ut av stanga også ;D

 

post-2790-13949857508995_thumb.jpg

post-2790-13949857509686_thumb.jpg

post-2790-13949857510425_thumb.jpg

post-2790-13949857539421_thumb.jpg

post-2790-13949857539994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg frykter at det er en av disse sjømannstengene....fra japan.....på 50 tallet dro sjøfolka som hadde vært "på Japan" med seg disse.....man vil sikkert kunne spore dem ved å måle radioaktivitet etter atombombespregningene på slutten av 40 tallet ;D ;D

 

desverre er det slik at både verdi og bruksegenskaper er svært lave......hardt og brutalt.....brøytepisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg frykter at det er en av disse sjømannstengene....fra japan.....på 50 tallet dro sjøfolka som hadde vært "på Japan" med seg disse.....man vil sikkert kunne spore dem ved å måle radioaktivitet etter atombombespregningene på slutten av 40 tallet ;D ;D

 

desverre er det slik at både verdi og bruksegenskaper er svært lave......hardt og brutalt.....brøytepisk!

 

Sjekka om den var selvlysende i mørket, men det var den ikke ;D ;D ;D  ;D ;D ;D

Er nok ikke så gammel ;)

Med tanke på snella så ble den laget på 60-70 tallet, og stang og snelle ble anskaffet sammen (Nytt vistnok) ;)

 

Svigerfar brukte noen splitkeinstenger til å stake kloakk med ....håper det var Japanstenger  ;)

 

Og du burde ha deg en alvorsprat med svirrerfar ;);D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så enkelt å identifisere disse gamle greiene.

Gresvig solgte allerede på 1950-tallet et fluesett under navnet "Olympicane". Prisen, i følge en annonse fra 1955, var ca kr 80 for hele stasen. Denne stangen er identisk med den som var avbildet i et tidligere innlegg.

Ser i noen kilder at Hørgård skal ha produsert et sett med samme navn. Har selv aldri sett Hørgård stenger med dette navnet, og har en mistanke om at det er en forveksling ute å går her.

Antar at dersom settet Gresvig solgte var produsert av Hørgård, ville dette ha kommet frem tydelig. Hørgård var jo på den tiden en anerkjent produsent.

Tror nok heller at Gresvigs sett var produsert i østen.

Når det gjelder snellen, var også mitt første inntrykk at denne liknet en Pflueger. Pflueger hadde ingen modell som het Olympic, men fabrikken ble kjøpt opp av Shakespear (Japan) på 1950 tallet, og de fortsatte lenge å produsere forskjellige modeller som var mer eller mindre identiske med den legendariske Pflueger Medalist. Det er derfor ikke utenkelig at snellen er en Shakespear modell (har selv noen eldre Shakespear modeller som ikke har noen påskrift).

Jeg finner heller ingen beskrivelser av produsenten Olympic, annet en annonserte sneller med betegnesen "Olympic Japan fly reel".

Det er et kjent faktum at de forskjellige fabrikkene laget nesten identiske produkter som ble solgt under forskjellige produsentnavn. Ikke usannsynlig at det er det som er forklaringen også i dette tilfellet.

 

Tror jeg tør konkludere med at stangen/snellen det er snakk om her egner seg best som veggpryd for fremtiden, og at det ikke har noen særlig samlerverdi.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så enkelt å identifisere disse gamle greiene.

Gresvig solgte allerede på 1950-tallet et fluesett under navnet "Olympicane". Prisen, i følge en annonse fra 1955, var ca kr 80 for hele stasen. Denne stangen er identisk med den som var avbildet i et tidligere innlegg.

Ser i noen kilder at Hørgård skal ha produsert et sett med samme navn. Har selv aldri sett Hørgård stenger med dette navnet, og har en mistanke om at det er en forveksling ute å går her.

Antar at dersom settet Gresvig solgte var produsert av Hørgård, ville dette ha kommet frem tydelig. Hørgård var jo på den tiden en anerkjent produsent.

Tror nok heller at Gresvigs sett var produsert i østen.

Når det gjelder snellen, var også mitt første inntrykk at denne liknet en Pflueger. Pflueger hadde ingen modell som het Olympic, men fabrikken ble kjøpt opp av Shakespear (Japan) på 1950 tallet, og de fortsatte lenge å produsere forskjellige modeller som var mer eller mindre identiske med den legendariske Pflueger Medalist. Det er derfor ikke utenkelig at snellen er en Shakespear modell (har selv noen eldre Shakespear modeller som ikke har noen påskrift).

Jeg finner heller ingen beskrivelser av produsenten Olympic, annet en annonserte sneller med betegnesen "Olympic Japan fly reel".

Det er et kjent faktum at de forskjellige fabrikkene laget nesten identiske produkter som ble solgt under forskjellige produsentnavn. Ikke usannsynlig at det er det som er forklaringen også i dette tilfellet.

 

Tror jeg tør konkludere med at stangen/snellen det er snakk om her egner seg best som veggpryd for fremtiden, og at det ikke har noen særlig samlerverdi.

 

 

 

 

Som skrevet i første innlegg så henger'n på veggen i peisestua ;)

Snella tror jeg vi fant ut av, tror det er en "Olympic 460"

Men stanga tror jeg ikke vi har "truffet" på enda, er ikke helt lik den som tidligere vist i tråden :-\. Snellehåndtaket er det noen forskjeller på ser jeg :)

Nå skal det sies at denne mest sannsynlig er kjøpt i Bergen en gang (da min Farfar bodde her mesteparten av sitt liv, og fisket mye i Skogseidvatnet)

Men morro å prøve å spore opp "gamle" ting selv om det ikke er av verdi (men eierverdien er meget stor  ;) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"verdi" er helt klart et relativt begrep.

Når jeg snakker om samlerverdi, må det ikke sammenliknes med affeksjonsverdi.

 

Jeg har etter hvert samlet opp mange stenger. Den eldste skriver seg trolig fra omkring 1850.

Den økonomiske verdien på disse er for meg uinteressant. Det viktige er å ta vare på historien.

Det er en stang jeg gjerne skulle ha gitt venstrearmen for å få tak i. Det er hverken Payne, Garrison eller Leonard som har laget denne.

Stangen, en ca 12 foter av "tremateriale", tilhørte "Gamle-Ola" som på 70-tallet lærte meg et og annet knep for å fange ørret i traktene ved Voss.

Ola er borte for mange år siden, men for meg ville det å få tak i akkurat den stangen være verd mer enn noe som kan måles i penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"verdi" er helt klart et relativt begrep.

Når jeg snakker om samlerverdi, må det ikke sammenliknes med affeksjonsverdi.

 

Jeg har etter hvert samlet opp mange stenger. Den eldste skriver seg trolig fra omkring 1850.

Den økonomiske verdien på disse er for meg uinteressant. Det viktige er å ta vare på historien.

Det er en stang jeg gjerne skulle ha gitt venstrearmen for å få tak i. Det er hverken Payne, Garrison eller Leonard som har laget denne.

Stangen, en ca 12 foter av "tremateriale", tilhørte "Gamle-Ola" som på 70-tallet lærte meg et og annet knep for å fange ørret i traktene ved Voss.

Ola er borte for mange år siden, men for meg ville det å få tak i akkurat den stangen være verd mer enn noe som kan måles i penger.

 

Hei Vidar :) , var ikke ment som noe "negativt" av noe slag når jeg skrev om verdi ;)

Om stanga hadde stor verdi i kroner og ører, så hadde det ikke brydd meg en døyt. Verdien min er at det var Farfar sin ;)

 

Skulle gjerne selv ha hatt den Rognebærgreina som min gamle filleonkel lagde til meg, med 2meter snøre på og markangel. Det var denne jeg fikk min første ørret på i Spansdalselva, (NordNorge) i en alder av 5år. Og da jeg nylig passerte 45 så har det satt uslettelige spor i minnet  ;D

Skulle gjerne hatt den på veggen også jeg  ;) Selv om besøkende kanskje ikke hadde skjønt en døyt :P

 

Men Vidar, når jeg først har deg her. Hadde jeg kunnet plage deg med å legge ut noen bilder av "klenodiene" dine :) Hadde vært utrolig kjekt ;) Spesielt den fra 1850 :o

 

Og tusen takk for hjelp så langt, kommer sikkert til å plage deg flere ganger ;)

 

Mvh Dagbjørn  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er igang med stang og snelle(snella fant vi ut av ;D), så slenger jeg på snøret også som var på denne :)

Mener det er fra 70/80 tallet, WF. Og til tross for så gammelt så er det ikke tegn til krakkelering av noe slag, mykt og smidig :)

Ser ut som kjernen er "flettet", noen som har peiling på fabrikat etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...