Gå til innhold

Trenger hjelp i stangjungelen


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvordan regnet du ut fortollingsgebyret Trygve?

Har alltid innbilt meg at det var dyrere en dette... :D

Dette er en fast pris fra Posten.

Posten skal ha 99 kr i gebyr ved egenfortolling (man betaler selv toll til tollvesenet) eller

man betaler Posten 199 kr i gebyr og Posten order det med tollvesenet.

Dette står på side 6 i Postens prisliste som kan lastes ned i Acrobatformat fra www.posten.no

Trygve ;)

(ved egenfortolling sparer man altså 100kr men må vente lengre på varen)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Skal ta kortere tid når man fortoller selv, er jo liksom det som er hensikten med egenfortolling? Eneste minuset er at du må registrere deg og få tilsendt passord i posten..

 

Hvilke Scott modeller er det verdt å satse på egentlig? Ser de spriker no jævlig i pris på Ebay :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at varene dine blir fortollet når de sendes som ny...Skal du unngå dette må all embalasje/merkelapper etc. fjernes fra produktene før sending!

Det pleier å bli noen kr dette!

 

Kast lys over tråden og fortell hvor mye det koster å importere en stang til 160 dollar :) Tatt i betrakning at det er sportsutstyr.

Her er hva du må betale for en stang til 160 USD

USD til NOK 908 + 25% moms = 1135 kr

+ frakt (65 til 200kr)                 150 kr

+ fortollingsgebyr                     199 kr

TOTALT                                1484 kr

 

Det billigste alternativet for frakt til Norge USPS (posten i USA)

 

Trygve ;)

 

Dette var nesten det samme som jeg kom til bare at jeg hadde regnet med moms på frakt og stang *(mente å ha hørt at man skulle det??) 

Og er du da uheldig å knekker noe må du sende det til usa og da var det ikke så mye å spare mener jeg..

 

 

Skal ta kortere tid når man fortoller selv, er jo liksom det som er hensikten med egenfortolling? Eneste minuset er at du må registrere deg og få tilsendt passord i posten..

 

Hvilke Scott modeller er det verdt å satse på egentlig? Ser de spriker no jævlig i pris på Ebay :(

 

Kommer ann på aksjonen du liker.. topp seiriene er s4, e2 (de er "raske" i aksjonen) og g2 (har en medium aksjon) alle tre er kjempe stenger, kommer ann på smak hvem du tar av disse..

De har også en a2 som er en mellomting av disse..

Du skal få gode priser på s3 nå siden den er gått ut av sortimanget til scott..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at varene dine blir fortollet når de sendes som ny...Skal du unngå dette må all embalasje/merkelapper etc. fjernes fra produktene før sending!

Det pleier å bli noen kr dette!

 

Kast lys over tråden og fortell hvor mye det koster å importere en stang til 160 dollar :) Tatt i betrakning at det er sportsutstyr.

Her er hva du må betale for en stang til 160 USD

USD til NOK 908 + 25% moms = 1135 kr

+ frakt (65 til 200kr)                 150 kr

+ fortollingsgebyr                     199 kr

TOTALT                                1484 kr

 

Det billigste alternativet for frakt til Norge USPS (posten i USA)

 

Trygve ;)

 

Kursen var vel i laveste laget her, Trygve? Lå på 5,8 for en uke siden. Det er også forskjell på hvilken kurs man får på dagen. Som regel ligger den noe over den kursen man finner på nettet grunnet gebyrer etc. I dag blir det ikke helt feil å regne med ca. 6,-kroner i kurs. Så utslagene blir ikke så store som for bare 2 måneder siden, hvor den var rundt 5.

Pluss at man skal vel betale moms på frakten også?

 

Noen butikker bruker konsekvent UPS/Fedex, og da kan du glatt doble den fraktprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at varene dine blir fortollet når de sendes som ny...Skal du unngå dette må all embalasje/merkelapper etc. fjernes fra produktene før sending!

Det pleier å bli noen kr dette!

 

Kast lys over tråden og fortell hvor mye det koster å importere en stang til 160 dollar :) Tatt i betrakning at det er sportsutstyr.

Her er hva du må betale for en stang til 160 USD

USD til NOK 908 + 25% moms = 1135 kr

+ frakt (65 til 200kr)                150 kr

+ fortollingsgebyr                    199 kr

TOTALT                                1484 kr

 

Det billigste alternativet for frakt til Norge USPS (posten i USA)

 

Trygve ;)

 

Kursen var vel i laveste laget her, Trygve? Lå på 5,8 for en uke siden. Det er også forskjell på hvilken kurs man får på dagen. Som regel ligger den noe over den kursen man finner på nettet grunnet gebyrer etc. I dag blir det ikke helt feil å regne med ca. 6,-kroner i kurs. Så utslagene blir ikke så store som for bare 2 måneder siden, hvor den var rundt 5.

Pluss at man skal vel betale moms på frakten også?

 

Noen butikker bruker konsekvent UPS/Fedex, og da kan du glatt doble den fraktprisen.

Dagens kurs er 5,65.

Betaler man med visa eller kredittkort (anbefales å opprette en PayPal konto hvis man skal handle på eBay) betaler man dagens kurs uten gebyrer.

Det er ikke moms på porto eller frakt.

 

Et eksempel jeg skulle handle en stang på nettet i sommer .

Stang kostet 205USD og selger ville sende stang med Fedex. Fedex skulle ha 180 USD i frakt for forsendelsen.

Jeg spurte selger om han kunne sende den med USPS (posten USA) og da falt prisen for frakt til 17USD.

 

På eBay kan man bli lurt med fraktkostnader. Selgere fra Østlige land så som Kina spekulerer med lave priser og skyhøye kostnader for forsendelsene. Selger må betale en andel av salgssum til eBay men ikke for frakt. Eksempler på dette er musikkinstrumenter/elektronikk/kameraer som koster nesten ingenting og forsendelsekostnadene kan komme på flere tusen kroner.

Så ved all handel på nett sjekk alltid kostnadene for forsendelsen (send mail til selger for å få bekreftet pris).

 

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel jeg skulle handle en stang på nettet i sommer .

Stang kostet 205USD og selger ville sende stang med Fedex. Fedex skulle ha 180 USD i frakt for forsendelsen.

Jeg spurte selger om han kunne sende den med USPS (posten USA) og da falt prisen for frakt til 17USD.

Er USPS det samme som UPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Claus--

Thanks for your order.

FedEx is indeed very expensive, especially since FedEx is now charging us

with the basic shipping charge, depending on the destination, and the weight

and size of the package, in addition to a 34.5% fuel surcharge, plus $22 in

a "rural delivery" fee if the destination is outside a major city.

 

Your shipping charge for this order (it will ship today) is $49.95 by

Express Mail Service.

 

I try, whenever possible, to ship to Norway by Express Mail Service (EMS),

which usually is from around $40 USD to $75 USD, depending on the weight,

size and value of the ready-to-ship package. Because this is different with

every order, I can't pre-quote exact costs. EMS takes about 7-10 days,

sometimes a bit longer if the package is held up in your customs. FedEx

takes usually 2-3 days, + time in customs. FedEx is fully tracked and

insured. EMS can only be tracked once the package is released to your

customs, and there are usually insurance limits.

/BMFS

 

50 USD kan jeg betale for en pakke som koster over 550 USD  ;D

Utrolig kjapt han svarte på mailen da. Under en halvtime  ;D

Kjekt å se at det ikke er noe å utsette på servicen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God info det der Trygve.

Men jeg ser kursen på XE.com er 5,79 og på oanda.com 5,66  ??? :-\

Hva er riktig?

 

Og det VAR slik at hvis varen kostet mer enn 200,- kroner så måtte man betale moms på totalbeløpet varekost + frakt. Har det forandret seg?

Det ser ut til at du har rett med frakt og moms tmags. Jeg beklager for feilinfoen. Det har vært forskjellige info fra media det siste året angående moms på importen.

Her er et klipp fra tollvesenet sine sider www.toll.no

[attachimg=1]

 

Et fint sted å sjekke valutakurser på internett er å bruke Google - skriv inn i søkefeltet 160USD to NOK og man får det ferdig utregnet.

Masse andre funksjoner i søkefeltet også.

[attachimg=2]

 

Trygve ;)

 

post-820-13949858360914_thumb.jpg

post-820-13949858361243_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tror jeg har bestemt meg for så å spare opp til en flunkende ny Winston Boron IIt 8'8 #4 eller 9' #5, så får jeg ta noe billig til den tid kommer. Siden jeg ikke akkurat er en garvet tørrfluefisker, så bør ei god, billig stang være greit nok i starten. Har kommet over en Redington CPS 9' #5 til 120$, men porto'n kom på 80$, noe som er litt drøyt med tanke på at stanga bare er 40$ dyrere. Har sendt mail for å høre om dette var riktig, så vi får se hva utfallet blir. Har fortsatt et øye med på bruktmarkedet, men etter å ha lest om Boron IIt stengene, må jeg si at de frister no hinsides.. ;D

 

Har kommet over en Lamson Velocity 2 til 1300kr som jeg nok kommer til å slå til på, flunkende ny og med norsk garanti. Har ikke sett noe billigere hverken på Ebay eller utenlandske butikker. Så den bør være grei, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Redington-stangen har Stig snakket om denne. Mener å huske at du vil få denne billigere i butikk i Norge enn det du skisserer her. Undersøk det før du kjøper.

 

Lamson Velocity kom med nytt design i fjor (mener jeg å huske). Prisen er knall, men sjekk om det er den gamle eller nye modellen det er snakk om. Har selv den gamle (1.5) til femmeren, er strålende fornøyd! Den nye ser dog litt tøffere ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...