Gå til innhold

Synkeliner...


Spenolsen

Anbefalte innlegg

:rolleyes:

 

Har tenkt å prøve et par vann med stor fiskespisende ørret etter at fisken ellers slutter å vake. Er mest vant med tørrfluefiske, så her trenger jeg litt hjelp fra sø folka (evt. folk som (mot all formodning) pleier å fiske brunørret med synkeliner) ;).

 

Planen er å prøve med litt nymfer og små pels-sluker med 5`er stangen. Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal gå for synk 3 eller synk 7? Vil ha noe som virkelig synker ned, men er redd synk 7 vil føre til en del bunn og banning dersom linen synker dypt ned framfor beina mine, nedfor marebakken og henger seg fast i en gammel handlevogn eller sykkel.

 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker akkurat det samme som deg om dagen Spenolsen. Du skjønner jeg leser Ørretboka til Iacob Sømme. Selv om den kom ut i 1941, altså for 67 år siden, så tror jeg ikke ørreten følger menneskets utvikling, men er tilpasset egne levevilkår. Og Sømme har mange interessange betraktninger. Disse stemmer med egne erfaringer jeg gjorde som ung. Blant annet sier han at den flua han har fått desidert mest fisk på er March Brown silver med dobbeltkrok str. 10. Den skal gjerne fiskes dypt. Før, da jeg dorget med 4-5 fluer bak båten, var dette alltid en knallgod flue. Senere, da jeg sammenlignet mange fluer, ved oterfiske, var den alltid på topp 5. Den har vel neppe blitt dårligere med åra, men er nok mer "glemt". Sømme avslører også enda en "hemmelighet". Det fisket han synes var absolutt mest moro, var fiske etter SØ på Jæren. Og hvilken flue brukte han? Jo, nettopp March Brown Silver. Erling Sand (kjent norsk fluebinder\fisker) hadde også en flue han visstnok fikk mer fisk på enn alle andre fluer tilsammen. Denne kallte han Sands favourite. Den ligner veldig på March Brown. Denne har jeg også fått en del fisk på, men mønsteret ble litt glemt den tiden alt dreide seg om tørrfluefiske.

Jeg holder på med å eksperimentere litt nå. Tror jeg ender opp med å kjøpe Scierra HMT #5 i Intermediate,Synk3 og Synk7. Disse selges for kr. 499,- på skittfiske.no. Når det er nevnt, så har jeg ikke erfaring med andre synkeliner, men disse linene fungerer bra for meg på en Z-axis 9,5' #7 stang jeg har. Kunne også vært moro å prøve silkeliner for dette fisket.

Artig å høre hvilke erfaringer andre har her :D :D

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med Stig. SA Mastery Stillwater er like selvfølgelig som selve fluestanga :) Bruker endel SA Uniform Sink IV. Synk 7 (eller dive seven) går ned FOOOORT, og egner seg best under helt ekstreme strømforhold/dypt vann.. NB Saltvann og lyr/seifiske etc... Også båtfiske på vann med feks. boobies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei spenolsen.

Spør Espen da vel. ;D

Han har vært i båt med meg en gang for noen år siden-

Intermediate, synk 3 og synk 6 bruker jeg til mitt ørretfiske.

SA er produsent :D

 

Funker mer enn godt.

 

Hehe ja har hørt han har fisket i et av "mine" vann med synkeline og hatt noen hissige take. Takker for tips folkens! Glemte vel å nevne at det skal brukes fra land. Derfor jeg er litt redd synk 7 blir for drastisk :P Hvor dypt kan jeg fiske med de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...hissige lugg er gøy. selv på dypt vann ;D

Du kan fiske så dypt du bare orker med synkeliner...men du må da vente litt før en synk 3 line lugger borti bunn på 5 meter.

synk3 synker 3 inches/pr sek (1 "inch"/tomme = 2.5 cm)....dvs i teorien 7,5 cm pr sekund.

Mao +/- ca 12-15 sek på å synke 1 meter....

Det er denne linen sammen med intermediate jeg bruker mest til vann fiske fra land.

 

Synk 6 går til dypet dobbelt så fort, perfekt til virkelig dypt vann....eller ved båtfiske hvor det går fort i svingene.

Husk at lang fortom gjør at fluene henger igjen høyere i vannet enn synkelinen...

Dette bruker vi ofte i eks vannfiske ifra båt...fisker "ned marbakken"... :D

 

I saltvann bruker jeg SA Striped BAss synk1 og SA "Glassline" intermediate (clear lake/Stillwater)

Og Striped BAss Synk 4....som er en kanon god line :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...hissige lugg er gøy. selv på dypt vann ;D

Du kan fiske så dypt du bare orker med synkeliner...men du må da vente litt før en synk 3 line lugger borti bunn på 5 meter.

synk3 synker 3 inches/pr sek (1 "inch"/tomme = 2.5 cm)....dvs i teorien 7,5 cm pr sekund.

Mao +/- ca 12-15 sek på å synke 1 meter....

Det er denne linen sammen med intermediate jeg bruker mest til vann fiske fra land.

 

Synk 6 går til dypet dobbelt så fort, perfekt til virkelig dypt vann....eller ved båtfiske hvor det går fort i svingene.

Husk at lang fortom gjør at fluene henger igjen høyere i vannet enn synkelinen...

Dette bruker vi ofte i eks vannfiske ifra båt...fisker "ned marbakken"... :D

 

I saltvann bruker jeg SA Striped BAss synk1 og SA "Glassline" intermediate (clear lake/Stillwater)

Og Striped BAss Synk 4....som er en kanon god line :D

 

Takker for svar. Er klar over dette med tommene, men hva bruker du hvis du skal fiske dypt i et vann som er 10+ meter dypt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

 

Har tenkt å prøve et par vann med stor fiskespisende ørret etter at fisken ellers slutter å vake. Er mest vant med tørrfluefiske, så her trenger jeg litt hjelp fra sø folka (evt. folk som (mot all formodning) pleier å fiske brunørret med synkeliner) ;).

 

Planen er å prøve med litt nymfer og små pels-sluker med 5`er stangen. Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal gå for synk 3 eller synk 7? Vil ha noe som virkelig synker ned, men er redd synk 7 vil føre til en del bunn og banning dersom linen synker dypt ned framfor beina mine, nedfor marebakken og henger seg fast i en gammel handlevogn eller sykkel.

 

Noen erfaringer?

 

Hold deg til tørrfluefiskingen, så slipper du sånne bekymringer  8) 8) 8) 8) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...