Gå til innhold

flytline i sjøen?


aleks

Anbefalte innlegg

Mitt lite bidrag til flyteliner som er topp til sjøen:

 

Rio accelerator

Guideline punch

SA aircell

Gudeline highwater.

 

Det funker helt ok på grunner, skal du fiske litt dypere så bruk en synk polyleader.....

Fisker du utover de kaldere årstider så anbefaler jeg intermediate og f.eks synk 3 eller 4.

 

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på????

har sett veldig lite innlegg her om flyteline,derfor spør jeg.....

jeg er en elvfisker og har aldri fisket i sjøen med flue,kanskje spørsmålet mitt var dumt??

 

 

Finnes ikke dumme spørsmål  :D

Som igor sa så lurte jeg bare på om det var noe spesielt du lurte på.. Slik at det ble lettere å svare deg..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey bt.. grunnet spørsmålet er at di jeg står og fisker med har ikke hatt noe konkret svar til det og di fisker sjeldent med flyt selv om det er grunne områder :)

 

Intermediate funker på grunner det også, skaff deg ei glassklar line.

Da trenger du igrunn ikke mer, hvis du ikke skal fiske av dype kanter.

 

Sa stillwater er et eks på ei ok line som er lettkastet. Men skal du fiske utover vinteren så er synk snører smart å ha, da har du enda flere muligheter når fisken går dypere, noe som er vanlig når temp i vannet synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey bt.. grunnet spørsmålet er at di jeg står og fisker med har ikke hatt noe konkret svar til det og di fisker sjeldent med flyt selv om det er grunne områder :)

 

Intermediate funker på grunner det også, skaff deg ei glassklar line.

Da trenger du igrunn ikke mer, hvis du ikke skal fiske av dype kanter.

 

 

Om du ikke vill ha en haug av snører så er vell dette det mest allround snøret til generelt sjøørretfiske togi?

Hvor fikk du tak i det billige intermediate snøret du snakker så varmt om?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Helt klart, måtte jeg hatt kun en så hadde jeg klart meg glatt med ei glassklar line.

Absolutt en "allrounder" det Mr Holvik.

 

Her er link til ei genial line som er verdt hver krone.(FAKTISK). Løp og kjøp folkens! ;)

 

 

http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=268

 

 

Denne er like bra som de til latterlige 800 kr her hjemme ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sinnsykt kult at dere stiller opp med den hjelpen dere gjør gutter,kult at dere engasjerer dere..

dere/alle her på forume er hjertelig velkommen til og bli med meg i aagaardselva utenfor sarpsborg og fiske laks ,sjøørret og brunørret når dere vil til neste vår, det er en kul liten elv med stor fisk :)

jeg kommer til og være aktiv på dette forume framover så håper vi treves en gang, hadde vært kult

mvh aleks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å bruke flyteline i sjøen. Brukte kun flyt da jeg begynte å fiske SØ i sjøen. Varierte mellom flyt, int, saktesynk og synk fortommer. Selv foretrekker jeg de flettede fortommene som jeg forlenger med ca 1,5 - 2m fluorcarbonfortomspiss. Er en del som bruker Polytip fortommer, det blir en smaksak.

 

Så dette funker bra. Nå koster disse fortomene litt, så kjøper du alle disse koster det like mye som ei ny flueline.. Start med en intermediate eller saktesynk fortom. Du får fisk på dette og NÅR du blir hekta på SØfiske i sjøen, er det bare å handle i vei med diverse liner ;D

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyteline er mitt soleklare førstevalg når jeg fisker sjøørret, og jeg bruker det 90 % av tiden.

 

I vintermånedene (desember, januar og februar) fisker jeg en del med synk 3, noe som ofte er mer effektivt når det er kaldt i vannet og sjøørreten går dypere.

 

Jeg fisket også en del med ulike intermediate-liner for 2-3 år siden, men min erfaring er at dette sjelden er mer effektivt enn flyteline, og da er valget enkelt... ;)

 

Konklusjon:

 

Du trenger to liner til normalt sjøørret-fiske; 1) wf - flyt og 2) wf - synk 3.

 

PS! En ekte ørretfisker foretrekker wf-snører (eventuelt dt-snører), og overlater klump-fisket til laksefiskere og kastefantaster... ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort inn på. Hvor kjøper du de fletta fortommene Opti?

 

Hilsen Sten

 

Hei Sten,

 

Kjøpte disse hos Larvik Sportsfiske, men den butikken er nedlagt nå. Tidligere hadde de noe på Villmark i Larvik, men mulig Skitt Fiske har de eller Hesby i tønsberg. Hesby har forresten veldig bra service, de bestiller sikkert noen hvis ikke de har inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyteline er mitt soleklare førstevalg når jeg fisker sjøørret, og jeg bruker det 90 % av tiden.

 

I vintermånedene (desember, januar og februar) fisker jeg en del med synk 3, noe som ofte er mer effektivt når det er kaldt i vannet og sjøørreten går dypere.

 

Jeg fisket også en del med ulike intermediate-liner for 2-3 år siden, men min erfaring er at dette sjelden er mer effektivt enn flyteline, og da er valget enkelt... ;)

 

Konklusjon:

 

Du trenger to liner til normalt sjøørret-fiske; 1) wf - flyt og 2) wf - synk 3.

 

PS! En ekte ørretfisker foretrekker wf-snører (eventuelt dt-snører), og overlater klump-fisket til laksefiskere og kastefantaster... ;);D

 

Hei Sixpack!

 

Har litt omvendt erfaring jeg gitt. Bruker stort sett bare intermediate, men på vinteren fisker jeg svært grunt. I grunne viker med mørk bunn blir vannet en grad eller tre varmere på kalde vinterdager med sol. Da er det oftest her jeg treffer fisken og da kan det være fint med flyt ;D

 

Ser jo at du får en del stor fisk, så mulig jeg må revurdere litt og bruke synk av og til....

 

Ellers ganske enig med deg ang wf vs. klump ;D Liker klart best WF-line!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har fiska med flue på sjøen i over 20 år, og i det området jeg fisker bruker jeg 98% flyteline HELE året, selv på torsken.. Selvfølgelig finnes det fiskeplasser som krever synkeliner :) Diskutert dette med mange erfarne sjøfiskere i andre regioner og de sier ofte det samme. Hører med til historien at jeg fisker mye i skumring, og ved dagfiske ville nok saktesynken vært hyppigere brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en "tommelfinger-regel" kan du si at når sjøørreten er på jakt - så jager den ofte høyt i vannet og/eller på grundt vann.

Dette er nok årsaken til at flyteline ofte fungerer brukbart til det meste av sjøørretfisket i våre fjorder...

 

Det er allikevel flere saker man må ta i betraktning ved snørevalg;

1) Ved høye bølger vil et intermediate eller saktesynkende snøre gi bedre kontakt med flua = flere krokinger!

2) Fluas gange. Enkelte fluer fiskes mer "livaktig" med flytesnøre enn med synkende snører.

3) Det er f.eks lettere å kaste en synk4 klump enn et flytesnøre gjennom sterk motvind.

4) Ved jevn sandbunn kan man med fordel bruke synkeline med flytende flue

5) Sterkt strømsatte sund kan kreve hurtigsynk for komme ned dit en lang fortom og flyteline ikke klarer.

Etc... ;)

 

Jeg har som regel med meg både synk, intermediate og flyt når jeg fisker sjøørret, men etter 17-18 år med sjøørretfiske kan jeg si at flytelina har blitt brukt i sikkert 90% av tiden. Dette skyldes nok også at jeg veldig ofte fisker i mørket... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en "tommelfinger-regel" kan du si at når sjøørreten er på jakt - så jager den ofte høyt i vannet og/eller på grundt vann.

Dette er nok årsaken til at flyteline ofte fungerer brukbart til det meste av sjøørretfisket i våre fjorder...

 

Det er allikevel flere saker man må ta i betraktning ved snørevalg;

1) Ved høye bølger vil et intermediate eller saktesynkende snøre gi bedre kontakt med flua = flere krokinger!

2) Fluas gange. Enkelte fluer fiskes mer "livaktig" med flytesnøre enn med synkende snører.

3) Det er f.eks lettere å kaste en synk4 klump enn et flytesnøre gjennom sterk motvind.

4) Ved jevn sandbunn kan man med fordel bruke synkeline med flytende flue

5) Sterkt strømsatte sund kan kreve hurtigsynk for komme ned dit en lang fortom og flyteline ikke klarer.

Etc... ;)

 

Jeg har som regel med meg både synk, intermediate og flyt når jeg fisker sjøørret, men etter 17-18 år med sjøørretfiske kan jeg si at flytelina har blitt brukt i sikkert 90% av tiden. Dette skyldes nok også at jeg veldig ofte fisker i mørket... ;)

 

Nydelig! Mange gode tips her flemming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...