Gå til innhold

skal binde børstemark!


Random

Anbefalte innlegg

Den børstemarken er grei å binde, så ikke vær redd!

 

Jeg klipper av den fremste kroken, bruker svart fireline og binder dem i forskjellige lengder. De drar mye fisk når de fiskes med varierte inntrekk... Og så tåler de en god del juling! Faktisk veldig greie å kaste også, henger seg ikke opp mer enn f.eks. juletreet (som forøvrig lager mye lyd når den kastes...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg burde vel svare her siden det er jeg som står bak dette mønsteret  (Runars børstemark). klart man kan bruke gul Fireline.....eller hvilken som helst annen farge microdynema.....uten å forringe fiskeegenskapene det grann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel svare her siden det er jeg som står bak dette mønsteret  (Runars børstemark). klart man kan bruke gul Fireline.....eller hvilken som helst annen farge microdynema.....uten å forringe fiskeegenskapene det grann

 

genialt mønster! :) men på bindebeskrivelsen klipper han bort kroken, så ikke materialet skal binde seg rundt..er det umulig å unnverge tvinn dersom man velger en annen metode? ved å f eks klippe bort noe?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det byr meg i mot å klippe rådyre saltvannskroker har jeg testa ut en alternativ måte å lage disse på.

Tar et stk. svivel og fester en bit kobbertråd  i det ene øyet. Lager en løkke med kobbertråden ved å tre den et par ganger gjennom og surre fast endene. Denne trenger ikke være så lang, men skal bare være noe å forankre materialer i. Fireline kan du så binde fast i øyet på svivelen, så sitter den godt nok. Bind inn halen og dekk kobbertrådbiten med materiale. Jeg avslutter denne litt inne på selve svivelen med litt marabou i løkke slik at kulen midt på svivelen blir kulehode.

 

Litt knot kan det være, men jeg synes det er skam å klippe i stykker dyre saltvannskroker på den måten.

Kanskje litt dårlig forklaring, men fin børstemark blir det  :)

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det byr meg i mot å klippe rådyre saltvannskroker har jeg testa ut en alternativ måte å lage disse på.

Tar et stk. svivel og fester en bit kobbertråd  i det ene øyet. Lager en løkke med kobbertråden ved å tre den et par ganger gjennom og surre fast endene. Denne trenger ikke være så lang, men skal bare være noe å forankre materialer i. Fireline kan du så binde fast i øyet på svivelen, så sitter den godt nok. Bind inn halen og dekk kobbertrådbiten med materiale. Jeg avslutter denne litt inne på selve svivelen med litt marabou i løkke slik at kulen midt på svivelen blir kulehode.

 

Litt knot kan det være, men jeg synes det er skam å klippe i stykker dyre saltvannskroker på den måten.

Kanskje litt dårlig forklaring, men fin børstemark blir det  :)

 

Moonfisher

 

 

Det lignet på min børstemark ;D man klipper ikke kroken >:(:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det byr meg i mot å klippe rådyre saltvannskroker har jeg testa ut en alternativ måte å lage disse på.

Tar et stk. svivel og fester en bit kobbertråd  i det ene øyet. Lager en løkke med kobbertråden ved å tre den et par ganger gjennom og surre fast endene. Denne trenger ikke være så lang, men skal bare være noe å forankre materialer i. Fireline kan du så binde fast i øyet på svivelen, så sitter den godt nok. Bind inn halen og dekk kobbertrådbiten med materiale. Jeg avslutter denne litt inne på selve svivelen med litt marabou i løkke slik at kulen midt på svivelen blir kulehode.

 

Litt knot kan det være, men jeg synes det er skam å klippe i stykker dyre saltvannskroker på den måten.

Kanskje litt dårlig forklaring, men fin børstemark blir det  :)

 

Moonfisher

 

Jeg kjøpte liksågodt hele kassa med kroker på ICA jeg.

2 kr per pakke :D

Er 20 kroker per pakke trur jeg. I kassa var det vel 53 pakker med krok mener jeg å huske :D

 

Dette er egentlig agnkroker av elndig kvalitet, men det gjør ingen ting da jeg klipper av kroken uansett :D

Men til den bakre kroken bruker jeg skikkelige saker: Owner Mosquito str. 8. Til denne flua så er det ingen over og ingen ved siden av denne kroken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei! ser skikkelig knotete ut å binde denne marken..heldigvis har jeg god tid på meg  ;D klipper du kroken eller tilpasser du materialet(klipper) mtp fluekastinga, så det ikke surrer seg?

 

Kjøp siste utgave av det svenske bladet fiske-feber. Der følger det med en DVD som bl.a. inneholder "hvordan man binder en børstemark"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...