Gå til innhold

grunnkast


Random

Anbefalte innlegg

Ingen middelmådige kastere som har noe å føye til her???

 

Hei demko.

 

Det kan jo være at din "målgruppe", jfr. setningen ovenfor, ikke har så lett for å stå fram  ;D

Ikke helt ulikt: "Rekk opp hånden alle som runk.. med venstre hånd!"   ;D ;D ;D

 

Jeg er ikke så opptatt av om andre oppfatter meg som middelmådig eller ikke. Det viktigste med fluefiskingen er at det skal være gøy, andre velger å bruke fluekasting som en konkurranseform. Hver sin smak osv..

 

Tror ikke det er så lett å svare på ditt spm, vi kan jo ikke vite hva slags snøre du bruker, hvilken stang, står du på bar mark eller i vann, bruker du dobbelttrekk, er klumpdelen av snøret innenfor eller utenfor toppøyet når du "skyter" snøret, samt andre ukjente faktorer. Eks. hva er en middelmådig kaster?

 

Å sette seg mål er en fin ting, men ikke glem å ha det gøy også. Synes du det er gøy å trene kast, så vil du på sikt også lære deg å bli en bedre kaster, du vil oppleve å kunne skyte mer snøre osv. Mitt kanskje viktigste råd vil være å kaste sammen med noen som bedre en deg og som har nok kunnskaper og ferdigheter til å veilede deg. Det finnes også flere gode kasteinstruktører rundt omkring. Dersom målet er å skyte lengst mulig, vil kanskje dette gå på bekostning av å lære seg den viktige grunnteknikken. Det er iallefall noe jeg kjenner meg igjen i ;)

 

Kanskje ikke helt det du hadde håpet på av svar, kanskje andre på forumet kan gi deg noe mer matnyttig. Iallefall nå som jeg har gitt middelmådigheten et ansikt  ;D

 

Skulle vært spennende å høre hva eks. Tom Larsen har å si. Hen er en meget dyktig kaster og formidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener vell "grunnkastet" overhodekastet, eller? :rolleyes:

 

japp. 90 graders arbeidsvei for å si det sånn. jeg vet at arbeidsveien øker med lengden, derfor er det vel begrenset hvor lang man kan kaste? ;)

 

da snakker jeg om å holde armen "inntil kroppen kastet" kun underarm er i drift for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen middelmådige kastere som har noe å føye til her???

 

Hei demko.

 

Det kan jo være at din "målgruppe", jfr. setningen ovenfor, ikke har så lett for å stå fram  ;D

Ikke helt ulikt: "Rekk opp hånden alle som runk.. med venstre hånd!"   ;D ;D ;D

 

Jeg er ikke så opptatt av om andre oppfatter meg som middelmådig eller ikke. Det viktigste med fluefiskingen er at det skal være gøy, andre velger å bruke fluekasting som en konkurranseform. Hver sin smak osv..

 

Tror ikke det er så lett å svare på ditt spm, vi kan jo ikke vite hva slags snøre du bruker, hvilken stang, står du på bar mark eller i vann, bruker du dobbelttrekk, er klumpdelen av snøret innenfor eller utenfor toppøyet når du "skyter" snøret, samt andre ukjente faktorer. Eks. hva er en middelmådig kaster?

 

Å sette seg mål er en fin ting, men ikke glem å ha det gøy også. Synes du det er gøy å trene kast, så vil du på sikt også lære deg å bli en bedre kaster, du vil oppleve å kunne skyte mer snøre osv. Mitt kanskje viktigste råd vil være å kaste sammen med noen som bedre en deg og som har nok kunnskaper og ferdigheter til å veilede deg. Det finnes også flere gode kasteinstruktører rundt omkring. Dersom målet er å skyte lengst mulig, vil kanskje dette gå på bekostning av å lære seg den viktige grunnteknikken. Det er iallefall noe jeg kjenner meg igjen i ;)

 

Kanskje ikke helt det du hadde håpet på av svar, kanskje andre på forumet kan gi deg noe mer matnyttig. Iallefall nå som jeg har gitt middelmådigheten et ansikt  ;D

 

Skulle vært spennende å høre hva eks. Tom Larsen har å si. Hen er en meget dyktig kaster og formidler.

 

ok! :) kjenner ingen som kan hjelpe meg på nesodden som har nok kunnskap eller ferdigheter. Er det noen her, så meld i fra! :D

 

f eks 4ern min..medium aksjon. Orvis WF 4 snøre(med glidemiddel^^) eller 7ern som har medium aksjon med WF snøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kaste ;D ut noen tall.

 

La oss si at en nybegynner ikke klarer å skyte ut noe snøre.

En middelmådig kaster klarer å skyte ut 5 meter.

En god kaster klarer å skyte ut 10 meter.

En dyktig konkurransekaster klarer å skyte 15 meter.  

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kaste ;D ut noen tall.

 

La oss si at en nybegynner ikke klarer å skyte ut noe snøre.

En middelmådig kaster klarer å skyte ut 5 meter.

En god kaster klarer å skyte ut 10 meter.

En dyktig konkurransekaster klarer å skyte 15 meter.  

 

Anyone?

 

med et bakkast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette blir vel litt ambisiøst med bare et bakkast  :)

Hele klumpen må være utenfor toppringen.

 

Men igjen, dette var bare noen tall tatt ut av det blå.

 

så en dyktig kaster klarer faktisk å skyte ut 15 meter "løsline"?  :o :o :o

 

Igjen, dette er ikke en påstand fra min side.

Send en PM til Tom Larsen. Han kan sikkert fortelle deg hvor mye snøre en dyktig konkurransekaster kan holde i lufta i bakslengen og hvor mange snøremeter de aller råeste kan skyte. Da slipper vi iallefall mer synsing  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye snøre kan en middelmådig skyte med grunnkastet? skal sette meg mål..

 

Tror ikke vi middelmådige skjønner spørsmålet helt..

Gjelder spm skyting av snøret så kommer dette ann på hvilket snøre med hvilken tapering på klump (kort, lang eller klump) hvilken klasse osv.. så hvil du skyte mye løsline sats på et snøre med en kort tung klump.. optistream, multiline, rio outbound osv..  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt litt på nettet om dette med skytelengder.

 

Sven Kalmar hevder at Rick Hartman holder ca. 27 meter snøre før siste framkastet.

Rick Hartman har også kastet over 41 meter med en TCR og XXD snøre, en spesiell utgave riktignok.

Skytelendgen burde da være ca 14 meter.

 

Noe å tenke på iallefall...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt litt på nettet om dette med skytelengder.

 

Sven Kalmar hevder at Rick Hartman holder ca. 27 meter snøre før siste framkastet.

Rick Hartman har også kastet over 41 meter med en TCR og XXD snøre, en spesiell utgave riktignok.

Skytelendgen burde da være ca 14 meter.

 

Noe å tenke på iallefall...

 

 

hehe det skal jeg love deg! er dette resultater med enhåndsstang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt litt på nettet om dette med skytelengder.

 

Sven Kalmar hevder at Rick Hartman holder ca. 27 meter snøre før siste framkastet.

Rick Hartman har også kastet over 41 meter med en TCR og XXD snøre, en spesiell utgave riktignok.

Skytelendgen burde da være ca 14 meter.

 

Noe å tenke på iallefall...

 

 

hehe det skal jeg love deg! er dette resultater med enhåndsstang?

 

Jepp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye snøre kan en middelmådig skyte med grunnkastet? skal sette meg mål..

 

Tja det er ikke helt lett å svare på dette, det er en rekke faktorer som kan  bidra her: hvilken snøreklasse er det snakk om, hva mener du med middelmådig, klump eller helline, hvor lang er klumpen, mener du grunnkast slik f.eks. Mathias Lilleheim beskriver det i Zzzzappp o.s.v  o.s.v.

 

Om vi forutsetter en normalt god fluekaster som kaster fra vannkanten med utstyr i klasse 6 og en WF-line med normal klumplengde på 10-12 meter, så tror jeg du kan regne en skytelengde på 5-7 meter som normalt. Da forutsetter jeg at du behersker dobbelttrekket. I USA regnes dobbelttrekket som en avansert teknikk, men i Norge vil jeg si at de fleste normalt gode fluefiskere behersker dette.

 

En utrolig god kaster skyter ikke så veldig mye lenger under normale grunnkast og med bare klumpen utenfor. I en slik setting vil utstyret sette begrensninger på hva som er mulig å få til. De ekstreme lengdene som omtales er ofte satt med spesielt lange klumper eller kast med veldig mye overheng og ofte i god medvind. Vi har gjort en test på dette der, vi har latt kastere med forskjellig ferdighetsnivå kaste med skyteklump og helline og sammenlignet både kastelengde og strekken på kastet. Artikkelen er nesten ferdigskrevet, jeg må bare få ut fingeren og bli ferdig, samt finne et sted å publisere den.  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort en test på dette der, vi har latt kastere med forskjellig ferdighetsnivå kaste med skyteklump og helline og sammenlignet både kastelengde og strekken på kastet. Artikkelen er nesten ferdigskrevet, jeg må bare få ut fingeren og bli ferdig, samt finne et sted å publisere den.  ;)

Interessant dette, Tom . . .

Lenge siden det har vært noe av interesse i Alt om Fiske, nå  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette, Tom . . .

Lenge siden det har vært noe av interesse i Alt om Fiske, nå  ;)

 

Jeg tror neppe det blir i Alt om Fiske.  :-\

 

Selv om jeg har fått veldig mange hyggelige tilbakemeldinger fra dedikerte fluefiskere, så synes redaktør Jon Lenæs og co at disse artiklene og testene blir litt for smale for et blad som Alt om Fiske. Jeg blir nok nødt til å satse på noe som er mer rettet mot fluefiskerne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er det noen som fremdeles leser Alt om fiske da? Som er fluefiskere mener jeg.... Er jo mer om fluefiske i den lokale avisa en det er i det bladet der!!. Et blad som passer meg meget dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...