Gå til innhold

mikrofon til 'voice over' på filmopptak


dalislama

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det heter 'voice over'. Jeg ser etter en mikrofon som jeg kan bruke til å legge på litt prating på private fiskeopptak. Jeg kjøpte en billig en for 10 år siden, men den gir fra seg en del bi-lyder. NOen som vet om en grei mikrofon som ikke gir fra seg så mye susing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Shure sm58 da jeg googlet. Trenger vel PC-kort med xlr-utgang da?  Dette er hva jeg har av porter på maskina:

 

4 x USB 2.0

1 x Line-in/Line-out/Mic-in

1 x PS/2 Keyboard

1 x PS/2 Mouse

1 x Parallel Port

1 x D-sub (VGA Out)

1 x Game / MIDI

1 x S/PDIF Out

1 x RJ45 LAN

1 x Serial Port

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne synes jeg virka litt dyr for noe litt uprøvd innen kamera/lyd verden, Rune. Jeg hadde ikke turt satse på den, betaler sikkert mye for bluetooth mottager + sender, så kan det fort ende opp med at mikrofonen er lik til de man finner i mobil headsettene. Ledning er billiger og mere enn godt nok.

 

Tror man kommer langt med  kjøpe seg en billig mic med mini jack inngang, spille inn voice overen på kamera tapen, og bruke lyden fra opptaket. ( om man vel og merke har micinngang på kameraet i det hele tatt)

 

Alternativet er jo da å kople den rett inn i pc/macens lydkort, får tak i egnet program vare for innspilling, og spille rett inn på harddisk.(eneste som er kjipt med å sitte i samme rommet som datan er vifte lyden ifra pcen, så kom dere langt bort ifra vifta.) mener man får tak i mange billige mikrofoner i diverse musikk frretninger, til og med biltema og Clas Ohlson har noe billige mikker. Det er ikke den aller beste lyden i disse, men kommer selvsagt ann på hva man skal bruke den til.

 

selv har jeg investert i en skikkelig stor mempran mic med pop filter, som jeg kopler til Pc'en gjennom en liten mikse pult(et lite hjemme studio.) . Dette blir det knall lyd av, men da blir det fort noen tusen lapper investert, noe som er litt kjipt om det kun skal brukes i voice over sammenheng.

 

Man kommer sikkert langt nok med noe slikt http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53234540. koster heller ikke all verdens, men det blir som med alt annet her i livet. Man får tilslutt det man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg fant Shure sm58 da jeg googlet. Trenger vel PC-kort med xlr-utgang da?  Dette er hva jeg har av porter på maskina:

 

4 x USB 2.0

1 x Line-in/Line-out/Mic-in

1 x PS/2 Keyboard

1 x PS/2 Mouse

1 x Parallel Port

1 x D-sub (VGA Out)

1 x Game / MIDI

1 x S/PDIF Out

1 x RJ45 LAN

1 x Serial Port

 

 

NEI, du kan også bruke en XLR "konverter" med minijack inn på lydkortet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg virka litt dyr for noe litt uprøvd innen kamera/lyd verden, Rune. Jeg hadde ikke turt satse på den, betaler sikkert mye for bluetooth mottager + sender, så kan det fort ende opp med at mikrofonen er lik til de man finner i mobil headsettene. Ledning er billiger og mere enn godt nok.

 

Tror man kommer langt med  kjøpe seg en billig mic med mini jack inngang, spille inn voice overen på kamera tapen, og bruke lyden fra opptaket. ( om man vel og merke har micinngang på kameraet i det hele tatt)

 

Alternativet er jo da å kople den rett inn i pc/macens lydkort, får tak i egnet program vare for innspilling, og spille rett inn på harddisk.(eneste som er kjipt med å sitte i samme rommet som datan er vifte lyden ifra pcen, så kom dere langt bort ifra vifta.) mener man får tak i mange billige mikrofoner i diverse musikk frretninger, til og med biltema og Clas Ohlson har noe billige mikker. Det er ikke den aller beste lyden i disse, men kommer selvsagt ann på hva man skal bruke den til.

 

selv har jeg investert i en skikkelig stor mempran mic med pop filter, som jeg kopler til Pc'en gjennom en liten mikse pult(et lite hjemme studio.) . Dette blir det knall lyd av, men da blir det fort noen tusen lapper investert, noe som er litt kjipt om det kun skal brukes i voice over sammenheng.

 

Man kommer sikkert langt nok med noe slikt http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53234540. koster heller ikke all verdens, men det blir som med alt annet her i livet. Man får tilslutt det man betaler for.

 

 

Gode tips fra Willis,

 

Audacity er et godt freewareprogram som jeg vet mange bruker om du vil spille inn på maskina, men det er ikke så dumt å spille rett på tape heller, og da har du det arkivert:). Sørg for at omgivelsene er stille, og slå av alle vifter, trafostyrte lamper og anna ræl og lag gjerne et "improvisert studio" i et kott e.l. med madrasser og dyner på vegga, eller ta det opp på sovrommet (hvis du ikke har noe(n) som er høylytte der inne da  :rolleyes: Det enkleste er å legge det på i postproduction, da har du bildene og tidskodene foran deg og har mer fokus, synes jeg, men det er nå opp til den enkelte. Og det er utrolig hva som funker.

 

Eksempelvis er kommentarsporene på ØB1 tatt opp i et gedigent proffstudio på 1001 Knott i Oslo, kommentarene til ØB2 er gjort på et improvisert studio (dvs mikstativ og to skillevegger) på et kontor på natta med aktiv mik - mens den engelske voicen på #3 er tatt opp på studentradioen på Gjøvik på en megabra Zennheiser med membran etc.

 

OG: ikke jobb aleine. Få med en ærlig kompis som kan si at "det høres ut som du kommenterer en begravelse" og andre mer eller mindre saklige innspill.

 

 

 

oc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Jeg har lånt meg shure mic og kabler, men har ikke fått bygd meg studio ennå ;) Resultatet lydmessig blir veldig bra, ut fra mine ambisjoner da. Den kommende utfordringen blir å høres passe engasjert ut mens jeg kommenterer ;D Mye vanskeligere enn jeg trodde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommende utfordringen blir å høres passe engasjert ut mens jeg kommenterer ;D Mye vanskeligere enn jeg trodde!

...tja, du trodde kanskje du kunne si det uten å få noen tips på det og? ;D ;D ;D

 

Det beste er å ikke jobbe aleine, som jeg har nevnt tidligere. Et annet tips er å visualisere lytter/seer:

Tenk deg hvem som skal høre dette, hvem du forteller det til, hva slags story du skal "selge".

Er det hjemmesitter´n du skal lokke ut på fiskjing eller snakker du til menigheten? (for eksempel folk her på forumet?)

 

Da jeg jobbet i Kanal4 som det het dengangen hadde noen av folka rett og slett et bilde på studiobordet - som var den personen de konkret snakket til i for eksempel barnesendingen. André har den lille grønne plysjfrosken Joachim foran seg, og da får han en fram "innestemmen" sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HE HE.....er drit vanskelig å få til en kommentator stemme som høres naturlig ut, spesiellt for oss som ike prater bokmål, "oslosk"... Blir skikkelig rart å høre seg selv lese på bokmål dialekt, så prøv å finne en mellomting.

 

Husker jeg sleit fælt med å få et "stumt" nok rom. Den ene gangen la jeg meg i sengen under dyna med en lommelykt i handa og leste inn, det ble faktisk greit.

En annen gang satt jeg meg på dassen (hengte dyner og tepper rundt hele rommet) følte meg passe dust når jeg satt på dasslokket med en mikrofon i handa, men det funket  ;D

(og ja lokket på dassen var selvsagt på, og jeg gjorde ingen andre ting som laget lyd underveis...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HE HE.....er drit vanskelig å få til en kommentator stemme som høres naturlig ut, spesiellt for oss som ike prater bokmål, "oslosk"... Blir skikkelig rart å høre seg selv lese på bokmål dialekt, så prøv å finne en mellomting.

 

Husker jeg sleit fælt med å få et "stumt" nok rom. Den ene gangen la jeg meg i sengen under dyna med en lommelykt i handa og leste inn, det ble faktisk greit.

En annen gang satt jeg meg på dassen (hengte dyner og tepper rundt hele rommet) følte meg passe dust når jeg satt på dasslokket med en mikrofon i handa, men det funket  ;D

(og ja lokket på dassen var selvsagt på, og jeg gjorde ingen andre ting som laget lyd underveis...)

 

;D

 

Jeg satte meg også under dyna for å snakke inn. Problemet der ble litt tung luft etter hvert, noe som medførte ganske tung pusting innimellom linjene :) Merket ingen ting der og da, men holdt på å knekke sammen av latter da jeg hørte over etterpå ;D Ellers synes jeg at "dialekt" blir bra selv om det høres uvant ut i starten. Skiller seg litt ut fra resten da. Når det gjelder tempo, flyt, intensitet o.l. derimot, må jeg nok påregne noen timer på privaten før ting blir bra :)

 

Jeg takker for alle tipsene! Det er morsomt å høre hvordan både proffer og amatører tilnærmer seg det hele. mange gode tips i disse filmtrådene nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det heter 'voice over'.

 

Å lese inn noe til en film, kaller jeg og mine kollegaer for "speak" eller "voice" i alle fall. Men, om du bruker "voice over", så er jo det ganske forståelig det også  8)

 

Ellers råder jeg deg til å skrive et manus, så du sånn omtrent vet hva du vil si. Så øver du deg, men tar opp alle øvelsene. Plutselig dukker det opp deler av en innlesning som er brukanes.

Også enig i de som sier at man burde være to eller flere, slik at man kan få litt innspill av varierende kvalitet underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...