Gå til innhold

Sveising av fluesnører


Bjørn-Tore Holvik

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaring med sveising av fluesnører. Det jeg lurer på er holdbarheten på dette og er det strekt nok til å skjøte/bygge et snøre på denne måten eller vill det bli for klumpete overganger?

Jeg tenker da at det kanskje vil være bedre og bruke slik hul backing og feste kjernen av fluesnørene i hverandre og dekke med epoxy og bindetråd..

har mistet(kjærringa kastet) det alt om fiske dær Micke Blomberg viste dette..

 

Og er det noen som har noen linker på hvor jeg får kjøpt store mengder billig krympeslange og hvilke dimensjoner som gjelder for hvilke klasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut igor :) Husker du om det var avbildet skjøting av to fluesnører? klump til line?

 

sjekket nå, og det står alt om skjøting, med bilder seff og laging av løkke foran

 

Flott :) da lurer jeg bare på holdbarheten på dette og er det sterkt nok..

 

Jeg tenker da at det kanskje vil være bedre og bruke slik hul backing og feste kjernen av fluesnørene i hverandre og dekke med epoxy og bindetråd.. ?

 

Og er det noen som har noen linker på hvor jeg får kjøpt store mengder billig krympeslange og hvilke dimensjoner som gjelder for hvilke klasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elfa.se/no, søkeord krympeslange. velge klar. dimensjonene står i artikkelen: 1,6mm til løkker, 3,2mm for skjøting av ørretsnører og 6,4 for skjøting laksesnører.

 

når det gjelder holdbarhet står det i artikkelen at micke dro opp en laks på 7,2kg på et snøre som var sveiset på 4 steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker den som staffaen bruker.... viss det er snakk om backing og fluesnøre da :rolleyes:

 

trer fluesnøret inn i backingen og legger på lyn lim

 

Er hvilket som helst lyn-/superlim egnet til dette? Tåler alle vann? Eller må det være spesielle "vannholdige" alà Aqua Sure ol.??

Staffan brukte vel bindetråd i tillegg på "sin måte"? hmmm...finner ikke denne filmen han har laget angående dette her inne. Vet jeg har sett den her inne på FFS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bt: det står at metoden egner seg til alle snører av pvc, men kan være vanskelig å bruke på snører med monokjerne.

 

stian33: dra på mollanmedia.com og se på staffan monterrer. og ja han bruker bindetråd på sin, det gjør jeg og. jeg bruker flyfishing glue og det funker utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Hvis du ikke brenner coatingen og lager min 5cm skjøt på

laksesnøren og min 3cm skjøt på ørretliner så holder dette

som hjuling  :rolleyes:..

Min erfaring er at dette funker best på synkeliner og clearliner...

Kun et fåtal flyteliner som det ikke går på(det merker du fort)...

Hvis snøret tåler et drag på 2-3kg, så er det uansett fortommen

som altid vil ryke først...

Bare å eksprimentere... prøve å feile..

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bt: det står at metoden egner seg til alle snører av pvc, men kan være vanskelig å bruke på snører med monokjerne.

 

stian33: dra på mollanmedia.com og se på staffan monterrer. og ja han bruker bindetråd på sin, det gjør jeg og. jeg bruker flyfishing glue og det funker utmerket :)

 

Takk for den  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Aquasure lager en mykere overflate som ikke sprekker opp, rasler mindre i ringene også, men den trenger omtrent et døgn på å herde. Til gjengjeld holde den "evig" og holder seg litt myk. Syr sammen et par cm. kjerner uten coating og surrer med bindetåd. Et klin å holde på med, men bra blir det.

For mer helproff skjøting må Sverre Scheen være mannen, prøvde et snøre som jeg forsto han hadde satt sammen selv og der skjøtene knapt var synlige i det hele tatt.

 

red: på ørretsnører holder det med en aquasureskjøt på 1 cm., 2 for tyngre laskesnører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har snører Micke har "mekka" til meg, merker knapt overgang her gitt :rolleyes::P

Litt trening med gamle liner på "sveising" så kan man lage overlegne overganger.

 

 

Ser det himles med øya og rekkes tunge ( :-\), meningen var slett ikke å mistro Mickes skjøter, hvis det er årsaken. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquasure lager en mykere overflate som ikke sprekker opp, rasler mindre i ringene også, men den trenger omtrent et døgn på å herde. Til gjengjeld holde den "evig" og holder seg litt myk. Syr sammen et par cm. kjerner uten coating og surrer med bindetåd. Et klin å holde på med, men bra blir det.

For mer helproff skjøting må Sverre Scheen være mannen, prøvde et snøre som jeg forsto han hadde satt sammen selv og der skjøtene knapt var synlige i det hele tatt.

 

red: på ørretsnører holder det med en aquasureskjøt på 1 cm., 2 for tyngre laskesnører.

 

Sverre Scheen Casting utøveren??

Har du noe noe kontakt med denne mannen slik at det går ann å finne ut hvordan har gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...