Gå til innhold

Tropisk Saltvannsfiske - Bilder, fluer, rapporter, reisetips etc.


lassekr

Anbefalte innlegg

Starter en tråd om Tropisk saltvannsfiske. Skal til Karibien for 2. gang i år og synes det hadde vært ålreit med en tråd der man deler erfaringer, fluer osv..Trenger å gire meg opp før avreise. Har lest at til og med en svoren ørretfisker som Pål Krogvold har latt seg fascinere av tarponfiske, så det er ikke bare noe for feite amerikanere med desto feitere lommebøker.. En åpen tråd altså, uten mulighet til å være off topic;) Det kan i og for seg være fiske etter all slags tropisk fisk, Tarpon, Permit, Bonefish, Dolphin, Barracuda, Marlin.. og det er vel omtrent de fiskene jeg kan navnet på.. Skrev forøvrig en rapport fra mitt første forsøk etter Bonefish her i Februar. Den finner du her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7594.0

 

-Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Belize og Mexico. Tviler på det blir fisking i Mexico da Ascencion Bay er ganske stivt i pris.. I Belize derimot blir det vel en drøy uke med fiske hver dag.. Satser på å leie en kaiakk og muligens så blir det en dag eller to med guide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar 13. Desember. Og blir nok samme sted som sist, Caye Caulker ("Budget San Pedro"). Så tenker jeg nok å stikke på en eller annen tur ut til noen småøyer ute ved revet. Gjorde det sist og fikk vadet på revkanten og fisket på MYE, og relativt store tailende Bonefish. Små bonefish er det jo såpass mye av der borte at man kan blindkaste fra enhver brygge og nærmest være sikret fangst. Det er de tailende som er morro å fiske på og litt vanskeligere og ofte større. Håper på Permit denne gang, og mulighetene er der selv om det er off season. Tarpon blir nok uansett i største laget for en småørretfisker som meg. Det er ganske få vadbare "flats" pga alt mudderet, men man finner noen små noen innimellom. Det er relativt få folk som fisker uten guide så man får stort sett være helt i fred. Digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanon Lasse!

Kommer til å leie meg kaiakk å fiske lagunen på "back-side" Ambergris Caye. Bones,Permit,Barracuda og noe Tarpon,mest baby men opp til 40kg :o

Noe for kl.8 ;D

Da er det bare å håpe på at kaldfrontene holder seg unna 8)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Belize i fjor, fikk bare fisket en dag etter Tarpon ,men det var skikkelig knall.

Det går saltvannskanaler fra Belize city og innover i landet, de ender opp ved sjøen igjen på andre siden av landet, I disse kanalene fisket vi fra båt med jigger, hadde desverre ikke fluestanga med...

 

jeg hadde i løpet av dagen 2-3 tarpon på kroken men de var utrolig vanskelig å kroke, noen vanvitige svev og de var borte. Vi fikk ombord ett par stykker på rundt 10 kg, men disse ble tatt på wobler med treblekroker.

 

anbefales på det sterkeste, skal absolutt ditt igjen, planlegger ett cruise om ca ett års tiden og da skal det settes av en dag eller 2 til fiske i disse områdene.

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på flere turer etter bonefish og tarpon de siste årene. Fluefiske i tropisk farvann er det råeste som fins av fiske etter min mening. Bonefish er utrolig kult, med jakt-elementet, delikate presentasjoner og forholdsvis lett utstyr. Men fiske etter stor tarpon er vel det mest brutale jeg kan forstille meg. Høydepunktet så langt for min del er turen til Islamorada i Florida Mai 2008. Det ble nærkontakt med stor tarpon opptil flere ganger på turen! Her noen eksempler...

 

294110637_d3sFw-M-2.jpg

 

294113342_xDfCJ-M-2.jpg

 

294103898_bkc8C-M-4.jpg

 

294105202_UKag3-M-2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et reisemål mange kanskje kan ha glede av er Zihuatanejo på vestkysten av Mexico. Det dreier seg for det meste om sailfish, roosterfish, og dorado (også kjent som dolphin fish) fra båt. Billig å bo, billig å spise, og panga med skipper, lettmatros to fiskere er ca. $275 per dag totalt. Relativt lett å komme seg dit også.

 

Var der i fjor uten å få sailfish til båten, men vi hadde hookups og en god del fisk bak teaserne. Bildet er en billedskjønn dorado som tok en blå Sea Habit.

 

Campeche i Mexico er et annet sted å kikke på. Baby tarpon og snook er de viktigste artene der.

 

Fiskerhilsen,

 

Torgeir

post-3138-13949859870098_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Belize og Mexico. Tviler på det blir fisking i Mexico da Ascencion Bay er ganske stivt i pris.. I Belize derimot blir det vel en drøy uke med fiske hver dag.. Satser på å leie en kaiakk og muligens så blir det en dag eller to med guide..

 

Hvis du er i området rundt Sittee River fins det flere guider der. Sittee River er syd for Dangriga og Hopkins. Mye mangrover med snook og tarpon, permit og bones på flats utenfor elvemunningen.

 

Fiskerhilsen,

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Drar om ei drøy uke til Bahamas for å fiske etter Bonefish. 8) Har dugelig med denne typen fluer i boksen: http://www.mustad.no/video_pic/AbacoShrimp.php.

 

Sist jeg besøkte øya, var dette den eneste flua i boksen min som guiden hadde trua på. Flua skremte i det minste ikke vettet av Bonefish-en, som noen av mine egenkomponerte rekefluer hadde en tendens til å gjøre.  :(

 

Drar til Andros, skal for det meste satse på DIY, men mulig det blir en dag eller to med guide for å utforske området litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et reisemål mange kanskje kan ha glede av er Zihuatanejo på vestkysten av Mexico. Det dreier seg for det meste om sailfish, roosterfish, og dorado (også kjent som dolphin fish) fra båt. Billig å bo, billig å spise, og panga med skipper, lettmatros to fiskere er ca. $275 per dag totalt. Relativt lett å komme seg dit også.

 

Var der i fjor uten å få sailfish til båten, men vi hadde hookups og en god del fisk bak teaserne. Bildet er en billedskjønn dorado som tok en blå Sea Habit.

 

Campeche i Mexico er et annet sted å kikke på. Baby tarpon og snook er de viktigste artene der.

 

Fiskerhilsen,

 

Torgeir

 

Det var da godt du ikke fikk meg til båten ;D (se nick ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er i Belize for oyebliket og fikk fisket med guide igaar. Det ble en Permit og tre Bonefish.. Noe av det villeste var imidlertid aa fiske "Baby"-Tarpon(les 10>kg) med Popper. Hadde flere paa, men de var ekstremt vriene aa kroke.  Morro var det uansett med Ekstreme "takes" som vist i bildene til stu ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

jeg feira jul i Afrika i år, Kapp Verde, det var et fint sted men det anbefales kke for fluefiskere, hvertfall ikke øya Sal mye vind og veldig dyrt, men big game fishing var supert der! vi fikk åtte wahoo jeg fikk en som bikka 20 kg og en liten en på rundt 10.. :)

Wahoo er desidert nyyndlingsfisk, utrolig å spise, og !!!!!! å kjøre med topphastighet på 80 km/t!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny yndlingsfisk;) Ny yndlingsfisk på meg og, Permit. Skal bli fler og større på neste tur(håper jeg). Du får stikke til Belize neste gang, mye å fiske på, og ikke minst billig.

Da vet jeg hvor neste jul skal feires! takk for tips!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...