Gå til innhold

Spyweb


splitcane

Anbefalte innlegg

Oliver Edwards viser i sine videoer/dvd'er ofte til en bindetråd som han benevner som Spy Web. I noen sammenhenger snakker han også om "powersilk". Jeg har imidlertid oppfattet det slik at Spy Web er et eget merke og mener å ha lest et sted av den er produsert av Roman Moser. Når det gjelder "powersilk" så er vel det bare en betegnelse på en bindetråd (av ulike merker/fabrikater) som er spesielt sterk. Er det noen som kjenner til - og har erfaring med Spy Web og som vet hvor denne kan kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Splitcane!

 

Spy Web eller Spider Web som det heter er Danvilles tynneste bindetråd og fåes bare i hvit. Powersilk er en GSP-tråd (gel spun polyester) som kommer i fra bla. annet Roman Moser. Andre betegnelser på "powersilk" er Dyneema og Benecci Ultrastrong. Det er så vidt meg bekjent bare Roman Moser som selger farget powersilk. Men det er da lett match å farge den med en tusj.

 

Spiderweb fåes kjøpt av forretninger som selger tråd i fra Danville og powersilk eller dyneema kan kjøpes fra butikker som fører produkter i fraAktiv-Fritid og Lennart Bergqvist for å nevne noen.

 

Spiderweb er supertynn og ryker lett, passer til meget små fluer og bindeoperasjoner hvor det er viktigere at tråden bygger lite enn at den er sterk.

Powersilk (GSP) kan brukes til alt, men er spesielt god til hårvingefluer og sjøfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rune sier spiderweb er Danvilles 16/0 tråd, skaffes feks online hos Lakland flytying, min erfaring med tråden er at den er tynn, skjør og ryker plagsomt ofte på de mest ugunstige tidspunkt. Jeg binder stort sett med GSP/power silk tråd 10/0 som er ultrasterk og må skikkelig mishandles får å få den til å ryke og kna bare klippes under tensjon. GSP tråden er egnet til ALT, fra mygg til streamer. GSP tråden bygger omentrent like lite da den flater ut på kroken om man passer på å spinne den opp med jevne mellomrom. Jeg ser ikke kluet med å bruke spiderweb , eneste fordel er at den er elastisk i motsetting til powersilk, mulig sitter så materialer med noe spenn og bedrer holdbarhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persa,

Jeg ser ikke kluet med å bruke spiderweb , eneste fordel er at den er elastisk i motsetting til powersilk, mulig sitter så materialer med noe spenn og bedrer holdbarhet?

 

Spiderweb har noen bruksområder hvor den er meget god: F.eks innbinding av fallskjermhackle med avslutting under hackle/rundt vingen. Da unngår man å "binde opp" hacklet. Men det er flere tråder som duger til dette bla. UTC og Synton. Holdbarheten er vel grei på spiderweb, som du sier elastisk og du kan legge på mange runder med tråd før det bygger noe..

 

Jeg bruker også GSP til mange fluer men valgte å nevne de områder hvor den er helt overlegen alt annet. Super fin tråd til å lage dubbingløkker o.l. Og jeg skal like å se håndflaten til den som drar av en GSP-tråd :oops: = Blodbad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på Olli Edwards måte å binde paradun, avslutter altså hackelinnbinding med surringer og fingerwhipper rundt vingeroten. Dette ser ok ut dersom målet er helt vannrett hackel. Metoden er vel Hans Van Klinkens fra Klinkhammeroriginalen. Personlig så jeg med en gang at jeg måtte burde strekke våpen ifht denne teknikken, ikke whipper jeg med fingre heller...Avslutter bare med halvstikk..Så på parachutes surrer jeg fortsatt hackel til krokstamme foran vinge og så dubber fremkropp/hode. Rimlig vanrett hackel mener jeg å få uansett om man surrer hackel UNDER forutgående tørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...